🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пазарно ускорение

Над 24 хил. нови автомобила са продадени в България за периода януари - август, което е близо 3% ръст спрямо година по-рано

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Продажбите на нови автомобили в ЕС вървят надолу почти през цялата година, докато в България се забелязва ръст, макар и по-нисък от миналогодишния, показват данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). От началото на годината до август общото търсенето е намаляло с 3.2% до малко над 10.5 милиона бройки.

Първоначално очакванията на АСЕА за тази година бяха за минимален ръст, но след първото полугодие производителите на автомобили в Европа коригираха прогнозата си за развитието на пазара тази година. Така актуалните очаквания са търсенето на нови автомобили да спадне с 1%.

При това положение в страните от ЕС ще се продадат около 15 милиона нови автомобила. Корекцията не е неочаквана, при положение че от септември 2018 г. до април включително продажбите бяха по-ниски от съответните месеци на предходните години. Чак през май търсенето се повиши със скромните 0.1%, а през юли мръдна още веднъж нагоре с 1.4%.

Промяната на пазара се обяснява с неразбориите около Брекзит и променените макроикономически условия. Припомня се, че Европейската комисия вече коригира прогнозата си за ръста на брутния вътрешен продукт на страните от ЕС до 1.5%.

От 2015 г. продажбите на нови автомобили в страните от ЕС растат постоянно, но темпът се забавя. Докато през 2015 г. търсенето нарасна с 9.3%, през 2016 г. скочи с 6.8%, през 2017 г. се вдигна с 3.4%, а през миналата беше едва с 0.1%.

На този фон България е сред деветте страни - членки на ЕС, в които търсенето все още е по-високо от съответния период на миналата година. За първите осем месеца (това бяха актуалните данни към момента на приключването на каталога - бел. авт.) у нас бяха купени 24 372 нови леки автомобила, което с 2.9% повече от януари - август 2018 г. Данните за България обаче винаги трябва да се гледат с едно наум, от една страна, заради реекспорта, а, от друга, заради регистрацията като лекотоварни на по същество леки коли.

В същото време статистиката за новите регистрации на пътната полиция сочат, че за първите осем месеца на годината са регистрирани 139 309 употребявани коли. Добрата новина е, че съотношение нови/употребявани коли спада от 1 към 8 в предходните години до почти 1 към 5, но неприятният факт е, че над 111 хиляди от общо регистрираните в България леки автомобили са на възраст над 10 години.

Дизелите - недолюбвани като нови и търсени на вторичния пазар

Сред интересните тенденции на целия пазар в ЕС и в частност на българския е спадащият интерес към моделите за дизелови двигатели за сметка на тези с бензинови и електрически. Според данните на АСЕА през първото полугодие (от когато са последните данни - бел. авт.) търсенето на нови дизелови автомобили в евросъюза намалява със 17.2% през първото полугодие, като за България сривът е 22.3%. Така делът на продадени бензинови коли за второто тримесечие вече е почти 60%.

Тази тенденция е трайна и се дължи на планираното въвеждане на рестрикции за влизане в определени зони на дизелови коли и намеренията забраните да обхващат все по-големи части от населените зони. Друга причина са все още неотшумелите скандали около манипулираните данни за разхода на гориво на тези автомобили.

В България в периода април - юни са продадени с 26% по-малко автомобили с дизелови двигатели, като те вече са 3992 срещу 5546 за същия период на 2018 г. За полугодието търсенето на дизели е 22.3 на сто по-ниско, като са купени 7928 модела с такива двигатели.

В същото време данните на пътната полиция за целия автопарк показват, че за периода януари - юни делът на леките автомобили с дизелови двигатели в България плавно се увеличава. Само за шест месеца разликата между колите на двата основни вида горива е намаляла с 49 184 бройки.

Така към 1 юли на бензин са 1 316 424 леки коли (-23 395), а на дизел 1 243 965 (+25 754). Следват тези с различни варианти на газификация - пропан-бутан и метан, които са почти 200 хиляди. Към 1 юли в България има регистрирани почти 3.69 млн. моторни превозни средства, а над 1.5 милиона от тях са на възраст над 20 години. Леките коли са общо 2.78 млн. бройки.

Засилен интерес към моделите на ток

В същото време продажбите на нови бензинови автомобили за полугодието не скачат с темпове, с които се срива търсенето на дизели. За страните от ЕС ръстът е 2.5%, а за България е 11.5%.

Забелязва се сериозен ръст в търсенето на електромобили. За евросъюза той е над 90%, формиран от 125 344 продажби. За България за същия период е 120.3%, като идва от 141 сделки. Основна заслуга за увеличаване на електрическия автопарк има услугата за споделени автомобили в София Spark, която постоянно разширява гамата си от коли на ток.

Нагоре вървят и продажбите на плъгин хибриди - с 6.9% за ЕС и 73.3 на сто в България за полугодието, както и на класическите хибриди - 39.8% за Европа и 26% в нашата страна.

Индустрия в период на трансформация

Това, което може да се каже в момента за автомобилната индустрия, е, че се намира в период на трансформация. Председателят на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Александър Миланов посочва, че това важи както за утвърждаването на нови сегменти, така и за налагането на нови двигателни концепции. Като друг важен момент той посочва и интегрирането на нови функции за автономно движение и свързаност в автомобилите.

Миланов обаче отбелязва, че в България търсенето на електрически и хибридни автомобили остава значително под нивата от страните в Западна и Северна Европа.

Генералният мениджър на Renault и Dacia за България Емил Гърнев вижда и един по-голям проблем. "За съжаление в България продължават да липсват инициативи за стимулиране на продажбите на нови автомобили. Можем да заимстваме добри практики от другите европейски държави. В съседна Румъния например има по две кампании годишно с паричен бонус при покупка на нов автомобил", посочва той.

Изпълнителният директор "Търговска дейност" на "София Франс ауто" (вносител на Peugeot) Надя Божкова допълва картината с думите: "Въпреки ръста спрямо миналогодишните продажби, броят на регистрираните нови автомобили на глава от населението в България е сред най-ниските в Европа. Съотношението нови/употребявани автомобили ни отрежда последните места в класациите."

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал