🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата иска разрешение от Брюксел да купува горивата на "Лукойл"

През обществени поръчки администрация, общини, болници, училища плащат годишно около 400 млн. лв. за дизел, бензин и др.

България вече получи изключение от общото правило за внос на руски горива за частни потребители
България вече получи изключение от общото правило за внос на руски горива за частни потребители
България вече получи изключение от общото правило за внос на руски горива за частни потребители    ©  Цветелина Белутова
България вече получи изключение от общото правило за внос на руски горива за частни потребители    ©  Цветелина Белутова

Противно на логиката, след като започна войната в Украйна, и въпреки санкциите на българския пазар на горива има пълна доминация на руски нефтени продукти. Производителят "Лукойл Нефтохим Бургас" премина изцяло на работа с руска суровина заради по-ниската й цена. Огромната ценова разлика в полза на руския нефт Urals и готовите горива на практика направи вноса почти невъзможен и това доведе до пълно господство на компаниите от групата на "Лукойл" на българския пазар - всички търговци и вериги като OMV, Shell, Eco, "Петрол" зареждат от там. Държавата също се снабдява от местните играчи.

По силата на еврорегламент обаче от април е в сила забрана за възлагане и продължаване на договори за обществени поръчки с компании, които са с руски произход или пък купуват от такива с руски произход.

Затова сега Министерството на финансите предлага на правителството да поиска от Брюксел разрешение държавата да продължи да купува горива от бургаската рафинерия поне до 2024 г.

Иначе България вече получи изключение от общото правило - в повечето останали държави в ЕС вносът на руски петрол по море е забранен от 5 декември 2022 г., а на петролни продукти - от 5 февруари 2023 г. Така че проблем за частните консуматори на горива в страната няма.

Колко горива се купуват

От проекторешението на финансовото министерство за пръв път се вижда обобщено число - държавата годишно изразходва около 400 млн. лв. за покупка на горива. В тази сметка влизат всички администрации, болници, училища, общини, полиция.

Една (по-малката) част от горивата се доставят по силата на сключени на рамкови споразумения. Институцията, към която е т.нар. Централен орган за покупки (ЦОП) за нуждите на правителството, е именно Министерството на финансите. Към август държавата има действащо рамково споразумение, сключено на 22.03.2021 г. в резултат на проведена обществена поръчка за доставка на автомобилни горива със срок на действие до март 2023 г. на обща стойност 90 млн. лв. (без ДДС). Изпълнители по него са "ОМВ България", "Петрол", "ШЕЛ България" и "Лукойл България". По действащото рамково споразумение са сключени 76 договора от 58 администрации за над 64 млн. лв. без ДДС. Тук влизат министерства, полиция, армия, ДФ "Земеделие", "Бърза помощ".

От Министерството на финансите уточняват, че за календарната 2021 г. извън рамковите споразумения на ЦОП има сключени договори за доставка на горива от около 210 възложителя общо за над 305 млн. лв. без ДДС. В тази бройка влизат много общини и областни администрации, здравни и учебни заведения, Народното събрание. С най-голям обем - над 100 млн. лв., са доставките за държавния резерв.

От началото на тази година до края на август извън рамковите споразумения вече са договори за доставка на горива от около 150 възложителя за над 145 млн. лв. без ДДС. Сред тях са общини, областни администрации, учебни заведения, болници и др.

Всички работят с бургаската рафинерия

Финансовото ведомство потвърждава и думите на участниците на пазара на горива - че в момента се търгуват основно петролни продукти на "Лукойл Нефтохим".

"Осигуряването на значителна част от доставките на горива за публичните и секторните възложители в България, независимо от изпълнителя на сключения договор, на практика се осъществява директно или чрез посредник с горива, които произвежда "Лукойл Нефтохим Бургас" АД", се посочва в мотивите на ведомството, с които то иска правителството да поиска дерогация от Брюксел.

Шансът да я получи, след като имаме изключение за производство, не изглежда малък. Защото Брюксел едва ли ще остави линейки и полиция без гориво.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft
    • + 2

    В търговията златното правило е да не останеш свързан на един доставчик (монопол). И да имаш няколко доставчика за стока. Така че когато единият спре доставки да можеш да получаваш стоки от други. Тъй като гледам България като държава от тридесет години (зареди комисионни и аванта) не си е направила труда да има разнообразие от доставчици за каквото и да е стока. В случая за нефт и газ.

    Сам се прекарваш. Никой търговец не би си го причинил.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1

    До коментар [#1] от "hold_kjeft":

    Златното правило е - не плюй по най-големия си доставчик/клиент. Щото ще ти струва скъпо.

    Нередност?
Нов коментар