🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕК не взе окончателно решение за конкретен таван на цените на газа

Остава отворен въпросът и за ограничението на цената на електричество, произведено от газ

"За да повишим конкурентоспособността ни, трябва да инвестираме в собствени източници на енергия, особено възобновяема", каза още Урсула фон дер Лайен в пленарната зала в Страсбург
"За да повишим конкурентоспособността ни, трябва да инвестираме в собствени източници на енергия, особено възобновяема", каза още Урсула фон дер Лайен в пленарната зала в Страсбург
"За да повишим конкурентоспособността ни, трябва да инвестираме в собствени източници на енергия, особено възобновяема", каза още Урсула фон дер Лайен в пленарната зала в Страсбург    ©  Reuters
"За да повишим конкурентоспособността ни, трябва да инвестираме в собствени източници на енергия, особено възобновяема", каза още Урсула фон дер Лайен в пленарната зала в Страсбург    ©  Reuters
Темата накратко
  • Фокусът в новия пакет е по-скоро върху повече солидарност между държавите членки за общи доставки на газ. За тях се говори още от миналата година, но до реални общи поръчки така и не се стигна.
  • Все още липсват конкретни параметри за налагане на таван на цените на газа. Неформално е ясно, че българската позиция е за общ таван на цената на газа, независимо дали се използва за производство на ток.
  • Инвестициите от 40 млрд. евро, които са необходими за новите мерки, ще бъдат осигурени и от структурните фондове 2014 - 2020.

Запълването на газовите хранилища в ЕС над 92% в средата на октомври и топлите есенни дни поуспокоиха цените на газа през последните два месеца. Притесненията за зимния сезон и осигуряването на енергийните доставки през следващата година обаче остават, защото тогава доставките на руски газ се очаква да бъдат напълно ограничен, а именно те послужиха до голяма степен за залесяването през тази година.

За да не се стигне до още по-голяма криза, която да остави хората наистина на тъмно и на студено и да принуди бизнесите да затворят, Европейската комисия дълго търси компромис за общи мерки за справяне с предизвикателствата. Решението, обявено на 18 октомври, надгражда върху вече приетите мерки за намаляване на потреблението и цената на електричество, повишаване на запасите на газ, преразпределение на свръхпечалбите. Фокусът в новия пакет е по-скоро върху повече солидарност между държавите членки за общи доставки на газ. За тях се говори още от миналата година, през тази пролет бяха създадени и регионални координационни центрове, но до реални общи поръчки така и не се стигна. Вместо това всички страни и компании се конкурираха помежду си за газа, което допълнително влоши пазарната ситуация.

"Тези ключови мерки - обединяване и споделяне, и разбира се, пестене, ще имат положителен ефект върху цените на газа", каза пред евродепутатите във вторник председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен при представянето на плана.

Но все още липсват конкретни параметри за налагане на таван на цените на газа, каквито се очакваха. "Тук иберийският модел би работил добре и си струва да бъде анализиран на ниво ЕС, но има още въпроси, на които да намерим отговор", каза фон дер Лайен. Става дума за това да се наложи таван на цената на газа, който се използва за производство на ток, така че екстремните цени от единия сектор да не се прехвърлят и на другия. Но окончателното решение по въпроса ще бъде взето от лидерите на ЕС в края на тази седмица. Неформално е ясно, че българската позиция е за общ таван на цената на газа, независимо дали се използва за производство на ток.

Споменава се и въвеждането на ограничение за максимално допустимо дневно изменение на борсовите цени на газа, така че да няма резки движение като през последните месеци. Но тук също липсват конкретни числа.

Иначе за справяне с високите цени в сектора ЕС ще пренасочи близо 40 млрд. евро от кохезионните бюджети (или максимум 10% от националното финансиране 2014 - 2020) за домакинствата и бизнеса. България няма да може да се възползва от този инструмент за "енергийна бедност".

Проблемът при всички тези мерки е, че идват твърде късно, могат да имат спорни ефекти, особено в различните страни членки, и не решават проблемите дългосрочно.

Какво включва енергийният пакет на ЕК

Комисията отново предлага съвместно купуване на газ и солидарност между държавите членки, механизми за ограничаване на цените на газовата борса TTF, както и непрекъснати усилия за намаляване на потреблението.

Регламентът съдържа следните елементи:

  • Обединяване на търсенето в ЕС и съвместно купуване на газ с цел договаряне на по-добри цени и предотвратяване на риска от конкуренция между държавите членки, които да наддават със себе си на световния пазар.
  • Нови правила за солидарност между държавите членки в случай на недостиг в снабдяването.
  • Ускоряване на преговорите с надеждни партньори за търсене на взаимноизгодни партньорства, като се използва пълноценно общата пазарна тежест на съюза чрез използване на Енергийната платформа на ЕС. Към момента, Европейският съюз е сключил споразумения за LNG със САЩ, Канада, Норвегия, Азербайджан, Египет и Израел.
  • Разработване на нов показател (вместо TTF), който отразява по-точно условията на газовия пазар, подобряване на функционирането на енергийните пазари и ускоряване на премахването на регулаторните бариери. "Докато TTF беше добър показател за определяне на цените на газа, когато получаваме големи количества от Русия, ситуацията днес е различна. Днес цените TTF се дърпат нагоре от проблеми в инфраструктурата и регионалните динамики", каза при представяне на мерките зам.-председателят на ЕК Маргете Вестагер.
  • Създаване на нов референтен показател за ценообразуване за втечнения природен газ (LNG) до март 2023 г.

За момента вместо таван на цените на газа се споменава само "проучване на временен динамичен ценови коридор за ограничаване на цените на газа" и временна мярка, за да се предотвратят екстремни скокове на цените на пазарите на деривати. Такава трябва да бъде въведена най-късно до края на януари. Същото се отнася и до ограничаването на цената на газа при производството на електроенергия.

Мерките по плана ще се финансират с пари от структурните фондове

Инвестициите в енергийна инфраструктура, включително междусистемни връзки, и иновативни възобновяеми технологии, които ще се осъществяват по линия на RepowerEU, ще се финансират чрез неизползвани европейски средства от миналия програмен период.

"Когато предложихме REPowerEU през март, бяхме в огромна зависимост от руския газ. Отне ни само осем месеца обаче да заменим две трети от доставките, но това има своята цена. За да повишим конкурентоспособността ни, трябва да инвестираме в собствени източници на енергия, особено възобновяема", каза още Урсула фон дер Лайен в пленарна зала.

"Инвестициите от 40 млрд. евро , които са необходими, ще бъдат осигурени от структурните фондове 2014 - 2020, които в момента са налични." Бихме искали да избегнем масови банкрути на МСП, защото вече сме го виждали в държавите", каза регионалния комисар Елиза Ферейра.

"Бъдещият инструмент ще е глътка свеж въздух на фона на изтънелите национални бюджети поради антикризисните мерки. Ще позволи да мобилизираме спящи, неизползвани средства от стария програмен период.

Страната ни няма да може скоро да се възползва поради политическата ситуация. От една страна трябва да се изменят оперативни програми, което не се случва лесно и бързо в условията на нестабилност. По-големият проблем е, че нямаме прието от Народното събрание определение за енергийно бедни чрез влизане в сила на измененията в Закона за енергетиката и подзаконовите актове относно "енергийната бедност,", обяснява за "Капитал" координаторът на ЕНП в комисията по регионално развитие на ЕП Андрей Новаков. С други думи- помощта от новия инструмент към уязвимите домакинства няма да може да бъде насочена правилно, страната ни не е готова да помага със сметките за ток на хората поради законодателни неуредици.

За общите поръчки на газ

ЕС ще разполага с нови правни инструменти за съвместно купуване на газ. Комисията ще сключи договор с доставчик за организиране на обединяване на търсенето на равнище ЕС. Идеята е поне 15% от целите на държавите членки за запълване на хранилищата да се организират чрез общите доставки. "Това е около 13.5 млрд. кубични метра газ или равностойно на потреблението на Гърция, България, Хърватия, Словения комбинирано", каза още зам.-председателят на ЕК Маргете Вестагер.

Критичният момент тук е, че не самите държави купуват газа, а отделни търговски фирми (най-често частна собственост). Казва се, че на дружествата ще бъде разрешено да сформират европейски консорциуми за купуване на газ в съответствие с правилата на ЕС в областта на конкуренцията. Но координацията ще бъде сложна и може да не сработи.

Според ЕК съвместното купуване ще помогне на по-малките държави членки и по-специално на предприятията, които са в по-неблагоприятно положение като купувачи, да получат достъп до нужните обеми газ при по-добри условия. На теория това наистина е така, но има голям риск търговците от Западна Европа да се обединят за големите поръчки, а тези от Източна, като "Булгаргаз" например, да останат сами на пазара.

В тази връзка регламентът включва и разпоредби за повишаване на прозрачността на планираните и сключените покупки на газ, за да се прецени дали са изпълнени целите за сигурност на снабдяването и енергийна солидарност.

Комисията ще трябва да бъде информирана преди сключването на договор за покупка на газ или меморандум за разбирателство за над 5 TWh (малко над 500 млн. куб. метра) и ще може да издава препоръки в случай на потенциално отрицателно въздействие върху функционирането на съвместното купуване, вътрешния пазар, сигурността на снабдяването или енергийната солидарност.

Практика досега обаче е показала, че подобни разпоредби лесно се заобикалят.

Все още няма коментари
Нов коментар