🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Eldrive: Пътуването с електромобил в България е повече от възможно

Компанията - лидер в сектора, установява национално покритие и не спира да се развива

Eldrive: Пътуването с електромобил в България е повече от възможно
Eldrive: Пътуването с електромобил в България е повече от възможно

С масовото навлизане на електрическите автомобили през последните години темата за зарядната инфраструктура за тях става все по-интересна и разисквана. Електрическата мобилност е част от решението на проблема със замърсения въздух и шума в градската среда и все повече компании и частни лица се ориентират към кола на ток. Това поставя на дневен ред дискусията за зарядните станции.

Има ли достатъчно зарядни станции по пътната мрежа на България и къде се намира страната ни спрямо останалите държави в ЕС по този показател? Накратко отговорът е - да, има достатъчно станции и България изобщо не изостава в това отношение.

Най-голямата мрежа от зарядни станции в България е Eldrive. Тя е създадена преди 7 години и към момента разполага с над 500 зарядни точки в страната и още около 150 в Румъния и Литва. Основните й предимства са пълно национално покритие на основните пътни маршрути, диверсифицираното портфолио от зарядни станции с фокус върху бързото и супербързото зареждане, както и удобни локации като местоположение и достъп до съпътстващи ги услуги. Последното е от ключово значение, защото дори и на супербърза станция потребителят предпочита локация, където има избор от дейности и услуги, от които да се възползва по време на зареждането на автомобила си. Това превръща партньорството между Eldrive и локациите в много ползотворно за всички страни.

По думите на изпълнителния директор Димо Колчев Eldrive е категоричният лидер в сектора на предоставянето на зарядни услуги чрез публична зарядна инфраструктура в България с пазарен дял над 50%. Според последните данни на МВР в страната има малко над 6000 електрически превозни средства, което прави съотношението на брой коли към брой зарядни станции между 5 и 6 коли към 1 зарядна точка. Това е средното ниво за ЕС и по този показател България не изостава. Важно е да се отбележи и че станциите в мрежата Eldrive са равномерно разпределени по цялата пътна мрежа, като потребителите могат да разчитат на станция на всеки между 60 и 100 км, като по основните магистрали станциите са на по-кратки интервали и покриват и двете посоки на движение. Мрежата обхваща всички основни търговски центрове, молове, ритейл паркове и бизнес хъбове в страната, както и си партнира с водещите вериги бензиностанции.

След постигане на национално покритие следващата цел на Eldrive е насищане на пътната мрежа и градовете с достатъчно зарядни точки, за да се подготви инфраструктурата за увеличаващия се брой електромобили в страната, както и изграждане на хъбове за супербързо зареждане. На тях ще могат едновременно да зареждат голям брой автомобили с висока скорост. През следващите няколко седмици предстои да бъдат пуснати в експлоатация първите три хъба в мрежата Eldrive в България. Те ще са разположени на магистрални и градски локации, като потребителите ще имат на разположение до 10 конектора за супербързо зареждане с мощност между 120 и 180 kW.

Хората, които се насочват към електрически автомобил, могат да са спокойни, че дори и в момента има достатъчно добре изградена инфраструктура за зареждане, която да посрещне напълно нуждите им и да им гарантира спокойно и безгрижно придвижване. Въпреки това от Eldrive имат много амбициозни планове за развитие на мрежата си. За следващата година се очаква неколкократен ръст на зарядните точки на групово ниво и значително увеличаване на средната скорост на зареждане в мрежата. От компанията коментират, че стратегията им не е да развиват мрежата според броя регистрирани електромобили, а да осигурят предварително гръбнака на нужната инфраструктура, която да отговори на все по-масовото навлизане на електрическата мобилност.