🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Усилията на "Главболгарстрой" в борбата за зелен преход и нулеви нетни емисии

Инж. Константин Златев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив", за новата ера с фотоволтаици, хибридни машини и нискоемисионни материали

Инж. Константин Златев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив"
Инж. Константин Златев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив"
Инж. Константин Златев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив"
Инж. Константин Златев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Инж. Константин Златев е изпълнителен директор на "ГБС Пловдив". Завършил е "Строителство на сгради и съоръжения" в Университета по архитектура, строителство и геодезия. Професионалната му страст е изграждането на технологични и мащабни обекти. За работата си казва, че е едновременно мотивация и адреналин, колело, което го движи напред повече от 10 години в "Главболгарстрой".

Съвместно с инж. Димитър Теллиев - изпълнителен директор на "ГБС Пловдив", доказват, че строителството е екипна работа. В момента работят върху близо десет големи обекта едновременно, като поделят както отговорностите и решенията, така и трудностите в работния процес.

Фокусът на "ГБС Пловдив" в момента е финализирането на реконструкцията на пречиствателната станция в Пловдив, довършването и изграждането на нови обекти на различни търговски вериги. На дружеството бе поверено и разширението на Завода за електрически велосипеди на "Макском". Под тяхното ръководство е и изграждането на високотехнологичния Завод за сглобяеми стоманобетонови елементи до Пазарджик - "Главболгарстрой-Прифаб" - най-новата мащабна инвестиция на компанията.

В борбата за зеления преход и нулевите нетни емисии има много различни фактори, които предопределят дали аспирациите за нетни нулеви емисии са възможниq или са просто блян. Една от най-важните теми в Европа в момента е категоризирането на видовете емисии. Те условно са три типа: scope 1, scope 2 и scope 3. Безспорно най-трудните за оптимизиране са от третия обхват (scope 3), тъй като те представляват всичките индиректни емисии по веригата за доставки, от закупени материали или дори от построяване на сгради. По тази причина компаниите, които се занимават с инфраструктурни проекти, имат една от най-сложните задачи в декарбонизацията.

"Като голяма строителна компания "Главболгарстрой" изпълнява мащабни и сложни инфраструктурни проекти, като все по-голямо внимание обръщаме на това колко екологични са строителните материали, които използваме", заяви инж. Константин Златев, изпълнителен-директор на "ГБС Пловдив", в един от панелите на наскоро провелата се конференция Net Zero Economy, организирана от "Капитал".

Със сериозен опит

Компанията действително има сериозен опит в проектирането и изпълнението на всякакъв вид сгради, пътища, газоизмервателни станции, виадукти, тунели и пр., като сериозен фокус и експертност има именно в енергийните проекти в страната. Миналата година ГБС работи по подмяната на общо 10 газови турбокомпресорни агрегата по газопреносната мрежа на страната с най-нискоемисионните на пазара.

"През годините забелязваме все по-голямо узряване от гледна точка на инсталациите за възобновяеми източници на енергия (ВЕИ). В много от случаите, въпреки че леко оскъпяват крайната стойност, соларните инсталации присъстват в проектите. Относно материалите, които използваме, смея да кажа, че използваме висококачествени, които обикновено винаги имат данни за въглеродния отпечатък при производството", коментира инж. Константин Златев, според когото това е един от начините, с който компанията успява да следи собствената си емисионност в процеса на работа.

От региона

Друг важен подход от процеса на работа на "Главболгарстрой" е фокусът да се закупуват материали и суровини от региона, в който се извършва проектът. Така се подпомага местното производство и се лимитират транспортните разходи и емисии до минимум. По подобие на много компании в световен план това е съществена част от устойчивите модели на развитие (ESG стратегии), защото, освен че е по-екологична, е и социална мярка.

Социалният характер има много голяма роля в ESG стратегиите, тъй като именно от социалната дейност на индустрията зависят цели региони и животът на хората, които живеят в тях. В голяма степен това се отнася и за ГБС и модела на развитие, който компанията иска да следва занапред.

"Трябва да споменем също така, че вече са в ход планираните инвестиции да захранваме с фотоволтаици, а не с дизелови агрегати обектите на компанията. А една от малките, но много значителни промени идва от хибридните машини, към които ние гледаме постоянно и приветстваме в сектора. Те стават все по-популярни и имат много мащабна роля в редуцирането на въглеродния отпечатък", обобщава инж. Златев.

Машините като багери, камиони и валяци също са много съществена част от работата на компания като ГБС и съответно основен способ за достигане на декарбонизация и спазване на екологичните изисквания на ЕС за 2030 г. (Fit for 55).