НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Хуан Рубиоло, AES: Биомаса, отпадъци и разтопена сол могат да заменят въглищата в ТЕЦ "Гълъбово"

До 18 месеца ще имаме бизнес предложение към българските власти за замяна на въглищата в топлоцентралата, казва изп. вицепрезидент на американската компания

Хуан Игнасио Рубиоло, изп. вицепрезидент на AES
Хуан Игнасио Рубиоло, изп. вицепрезидент на AES
Хуан Игнасио Рубиоло, изп. вицепрезидент на AES
Хуан Игнасио Рубиоло, изп. вицепрезидент на AES

АES е собственик и оператор на ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" - най-новата и модерна въглищна топлоелектрическа централа в Югоизточна Европа, която се намира в комплекса "Марица-изток". Инвестицията в централата е над 1.2 млрд. долара. Компанията има 15-годишен договор с НЕК за задължително преференциално изкупуване на електроенергията от ТЕЦ-а, който изтича през 2026 г. В същото време на глобално ниво AES има стратегия за отказ от проекти на въглища, като вече е изчистила от портфолиото си 12 от общо 20 гигавата въглищни проекти. Така въпросът за бъдещето на българският ТЕЦ е повече от актуален.

Възможностите за трансформация на централата пред медии коментира Хуан Игнасио Рубиоло, изп. вицепрезидент на AES. В неделя той бе сред участниците в дискусията "Как да превърнем въглищните региони в конкурентоспособни електроцентрали на нисковъглеродните индустрии" в българския павилион на климатичната конференция COP28 в Дубай. Модератор на дискусията бе българският екоминистър Юлиан Попов.

Какви са плановете ви за ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово", търсите ли варианти за замяната на въглищата с алтернативно гориво?

Проучваме различни опции за адаптиране на централата към алтернативно гориво, т.е. да заменим въглищата с друг устойчив източник. Няколко са опциите, които сме разглеждали досега - природен газ, биомаса, както и пелети от отпадъци - не RDF гориво, а просто компресиран отпадък. Това има потенциал и от гледна точка на развитието на кръговата икономика. А също така проучваме и използването на разтопена сол - това не е нещо твърде ново, но не е прилагано в такъв мащаб. Ние използваме разтопена сол и сега в нашия чилийски проект. Идеята тук е да се съхранява енергия в разтопена сол, като това може да е и слънчева енергия, която да се акумулира през деня и да се отдава вечер и сутрин.

Принципно опция е и използването на малки модулни реактори. Те според мен ще имат в бъдеще роля в България за осигуряването на чиста енергия.

Така че технологично има достатъчно опции. Ще скъсим списъка до 2 или 3 потенциални решения - вероятно това ще са биомаса, пелети от отпадъци и разтопената сол. И след това вече ще обмисляме възможностите както от техническа, така и от икономическа гледна точка.

Кога ще бъде взето решението?

В следващите 18 месеца. Дългосрочният ни договор за изкупуване на енергия в България е до края на 2026 година. Искаме да сме подготвени преди това с потенциално бизнес предложение към властите. И заедно да намерим решение за бъдещето на централата. Защото този зелен преход в световен мащаб изисква определени подходи, които и властите ще трябва да предприемат, за да се случат нещата. Не е само въпрос на средства, тук опираме до цялата стойност, която индустриите, които трябва да се трансформират, създават - говорим за хора, работни места, общности и т.н. и как те да бъдат запазени.

Това означава ли, че нямате планове за продажба на комплекса?

Честно казано, бих желал първо да представим бизнес предложението си към властите в България и да видим как те ще реагират, преди да говорим за продажба. Би трябвало общ приоритет да бъде да направим този преход възможно най-честен за всички засегнати страни и възможно най-бърз. И се надяваме заедно да намерим решение, така че "Марица-изток" да продължи да допринася за енергийната система - не само за България, а за региона като цяло.

Все пак става дума за предприятия, в които е инвестирано много. Ние не бихме искали да се отказваме, но трябва да гарантираме, че сме устойчиви, да гарантираме чисто гориво, да си гарантираме сигурна верига на доставки, да знаем, че имаме пазар. И да намерим начин да направим продукта достъпен - за нашите клиенти и за хората. Никак не е лесно, но вярвам, че новите технологии ще помогнат.