🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дигиталните кредити и застраховки са вече тук

Платформата crediport.bg е първият в страната финансов marketplace, който свързва клиентите с банките, застрахователите и пенсионните компании

Дигиталните кредити и застраховки са вече тук
Дигиталните кредити и застраховки са вече тук
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

С началото на пандемията дигитализацията в различни сфери получи невиждан тласък в стремежа на бизнеса да осигури достъп на потребителите до традиционно офлайн услуги в условията на ограничения за физическото придвижване. Банки и застрахователи дигитализираха редица свои продукти и услуги, като удовлетвореността на клиентите вече се измерва и през дигиталното потребителско изживяване. В същото време в т.нар. финтех индустрия се инвестират повече пари от всякога.

Има и компании, заложили на развитието единствено в дигитална среда още преди началото на пандемията. Пример за това е платформата crediport.bg, която свързва клиентите на финансови услуги с банките, застрахователите и пенсионните компании. Началото й е поставено през 2019 г. По-късно е изградена системата и са интегрирани услугите и партньорите й и е на линия от средата на 2020 г. В национален мащаб компанията е първият финансов marketplace за кредити, застраховки и решения за осигуровките в България, а потребителите ползват услуги от типа one-stop shop.

Тази технологична и дигитална трансформация, която се случва с днешна дата, очаквано променя потребителските навици, нагласи и очаквания и към финансовите услуги.

Тъкмо технологичните иновации и решения дават възможност намирането на оферта за заем, която да е по индивидуална мярка, да е леснодостъпна за разлика от нейната офлайн алтернатива. Посещението на офиси, размяната на мейли, попълването на хартиени формуляри, изготвянето на собствени проучвания и изчисления имат няколко недостатъка, главният от които е загубата на време. За момента единствената дигитална алтернатива на целия процес е тъкмо CREDiPORT. Макар и все още да изглежда необичайно на много потребители да имат насреща си чатбот и виртуален асистент, зад тях в крайна сметка стоят професионалисти, които имат немалко години стаж и опит в сектора зад гърба си и също са на линия за консултация.

Всички въпроси - в чат

Една от най-развиваните дигитални функции през последните няколко години е въвеждането на чатбот. Чрез него потребителят извървява стъпка по стъпка избраната услуга - в случая при CREDiPORT кандидатстване за бърз, потребителски или друг кредит, сключване на застраховка за дома, автомобила или друго, решение за пенсионния план.

Платформата предлага изцяло онлайн достъп до офертите на повече от 40 банки, доставчици на бързи кредити и застрахователи. Това осигурява свобода при избор на търсените финансови услуги чрез възможно най-пълен онлайн процес и отворено сътрудничество с партньорите. Финансовият живот на клиентите е максимално улеснен чрез интегрирана услуга за спестяване на време и получаване на лични, а не типови оферти. Последното е особено важно, тъй като получените предложения от банките например са оразмерени в зависимост от кредитния профил на кандидата. Платформата дава възможност за оценка на кредитоспособността, за което се използват иновативни математически модели с висока степен на прецизност. Кредитният скоринг, който може да се ползва и само за лична информация, без да е обвързан с кандидатстване за заем, е анонимен и безплатен и се осъществява чрез специално създадена функционалност за целта. Автоматизацията на услугите в платформата дава възможност едно заявление за заем до 80 000 лв., ипотечен или бизнес кредит да достигне до всички кредитори.

Подаването на документи и заявления е изцяло дистанционно, като идентификацията на клиентите на финансовите услуги е електронна. В допълнение те получават квалифициран електронен подпис безплатно, който могат да ползват за подписване и на електронни документи извън платформата.

Чрез иновативно решение целият обмен на документи е събран в удобен файл, прикачен към комуникацията по съответната оферта, която потребителят може да разгледа и през мобилния си телефон и да размени съобщения с финансовата институция.

Въпреки пълната дигитализация на процеса налице са възможности и за индивидуални консултации, които са безплатни с изключение на тази за пенсионните решения, която изисква специфични справки, адекватни само за конкретния човек, за да получи правилните съвети за решенията, които да вземе за осигуровките си.

Нора Петкова, ръководител на проекти в "Кредипорт":

Екипът ни се състои от професионалисти със завиден стаж

Пандемията ли провокира пускането на "Кредипорт"?

- Пандемията катализира редица дигитални трансформации в живота на всички ни, но нашият стремеж към оптимизация на процеси с помощта на технологични решения датира години преди нея. Екипът ни се състои от професионалисти със завиден стаж в сферата на информационните технологии и финансите и това, което ни събра, е именно стремежът да прехвърлим остарели процеси от офлайн средата онлайн. Целта ни е нашата натрупана експертиза да бъде от полза за намаляване на оборота на документи и хартия с едновременното улесняване на двете страни - както на клиентите, така и на финансовите институции.

Работите с хипотезата, че има 5.5 милиона българи, но, ако се вземе предвид недоверието на голяма част от тях към базирани изцяло онлайн услуги, в които няма контакт лице в лице със служител, колко остават потенциалните клиенти?

- Том Фрестън казва, че иновация е да събереш две вече съществуващи неща по нов начин. Това е, което правим ние - събираме финансовите услуги с технологиите, и двете са познати на всички, те са част от ежедневието ни. В този ред на мисли нашата платформа е отворена и достъпна за всеки. Това, че сме в мрежата, не означава, че сме загубили човешки облик, услугите ни се предоставят от хора за хора.

Основното ни предимство е, че нещата се случват онлайн, дистанционно, по никакъв начин не отменя възможността на клиентите ни да имат и други допирни точки с нас - чрез телефон, имейл, нашето Gishe за видеовръзка и електронна обмяна на документи, а при необходимост и лице в лице. Наясно сме, че клиентското преживяване е по-пълно, когато се осъществява с 360-градусово обслужване. И още нещо - платформата е отговор на това, което все повече търсят клиентите, а именно - удобството и бързината на онлайн контакта за по-ефективно управление на времето и за вземане на информирано решение.

Как оценявате конкуренцията си, с кого всъщност се конкурирате?

- Ние ценим високо конкуренцията като пазарен механизъм и вярваме, че тя прави всички участници в нея по-добри. Посредническите услуги по кредитиране и застраховане са силно представени в България. Ако имаме предвид това, може да се каже, че работим на интензивен конкурентен пазар. Но има и една друга гледна точка - тази на добавената стойност, която дава платформата. Добавената стойност за потребителите е по-видима - лекота, достъпност, прозрачност, информиран избор, обективно разпространение на заявките към всички подходящи кредитори и получаване на персонализирани оферти, всичко това допълнено с интелигентните чатботове за по-приятно потребителско изживяване. Различна е добавената стойност за партньорите ни - поток от сегментирани клиенти, автоматизирана администрация, улесняваща и забързваща процесите, естествено нов продажбен канал. В този смисъл събраните финансови услуги на едно място с автоматизацията на процесите в двете посоки, чатботовете и възможността за получаване на персонализирани оферти ни правят уникални на пазара.

Какви ограничения има пред клиентите - кой не може да ползва вашите услуги?

- За да се ползват нашите услуги, са необходими интернет и устройство, това са ограниченията. Ако намеквате обаче, че все още има част от населението, която не е на "ти" с дигиталното пространство, да, но тя вече е нищожна. В това отношение повлия и ковид-19, който накара повече хора да се обърнат към безконтактното дигитално общуване. Имаме клиенти, които правят застраховки от чужбина, например клиент си направи застраховка домашно имущество чак от САЩ, друг - гражданска отговорност от Гърция, а още при старта на платформата имахме и случай на една дама, която направи застраховка от круизен кораб.