🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да конфигурираш къща като автомобил

... или какво е бъдещето на луксозното жилищно строителство

Да конфигурираш къща като автомобил
Да конфигурираш къща като автомобил
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Жилищното строителство изостава значително от другите индустрии, които предлагат продукти и услуги за крайни клиенти. Причината за това е, че към момента този бранш не е в състояние да предложи завършен продукт, който да отговаря на изискванията на клиентите, и по-специално на платежоспособните клиенти, които търсят луксозни жилищни имоти.

След купуване на нова къща купувачите са принудени да търсят услугите на редица професионалисти, за да доведат мисия "Нов дом" до успешен край, вместо продавачът, който е и основен бенефициент по сделката, да предложи комплексно решение за нуждите на клиентите си.

Защо строителите нямат желание да се занимават с довършителни работи и обзавеждане?

За строителните предприемачи не е икономически изгодно да предлагат услуги по изработване на интериорни проекти, изпълнение на специални строително-монтажни работи, инсталации, осветление и нестандартно обзавеждане. Значително по-рентабилно е да използват човешкия ресурс, с който разполагат, за строителство на други жилища до ниво "шпакловка и замазка" или в най-добрия случай до базови довършителни работи.

В повечето случаи освен липса на икономическа мотивация предприемачите не разполагат и с необходимите проектанти, специализирани изпълнители и организационна структура, за да предложат завършен, готов за ползване дом. Този процес е още по-ангажиращ в луксозния сегмент, в който изискванията са за най-доброто, което индустрията предлага.

Така нареченият стандарт "шпакловка и замазка" позволява на строителите да инкасират голяма част от общия бюджет, който купувачите са предвидили за нов дом, с удобния аргумент, че остават "само" довършителни работи и обзавеждане, които всеки може да изпълни по свой вкус. Проблемът е, че за клиентите всъщност

остава най-трудната, времеемка и скъпоструваща работа

Започва се с преправяне на базово заложените инсталации, стени и тавани. В процеса на работа се появяват неочаквани проблеми, свързани с адаптиране на проекта към съществуващи конструктивни елементи, дограма, подови нива. Крайният срок е "когато стане", бюджетът е неизвестен. Този процес е особено болезнен за платежоспособните клиенти с високи изисквания и малко свободно време.

За разлика от други индустрии, които успяват да предложат завършен продукт, с възможност за персонализиране и предварително фиксирана цена, за строителната индустрия тази задача се оказва непосилна.

И това не е само локален проблем, нито е лесно да бъде преодолян дори и от най-добре организираните компании, които разработват жилищни проекти.

На този фон една българска компания е разработила решение, което може да се окаже game changer в индустрията. "СКАЙ ХОУМ", която е специализирана в бутиково строителство, се изправя пред този проблем при реализацията на първия етап от комплекса "ПАНЧАРЕВО ПАРК".

През 2017 г. Пламен Кралев се завръща със семейството си да живее в България и решава да направи компания, която проектира, строи и обзавежда само изключително луксозни жилища за клиенти с висок стандарт на живот. Идеята му идва, докато си строи къща на Лаго Маджоре и работи с италиански архитекти, дизайнери и производители на дограми, настилки и обзавеждане. Като строителен инженер и собственик на строителен бизнес в България разбира, че процесът на проектиране, технологиите на строителство, качеството и вниманието към детайлите са на съвсем различно ниво. Той предлага на хората, с които работи в Италия, да пренесат това ноу-хау в България, като е напълно сигурен, че има пазарна ниша за такъв сегмент.

Първото нещо, от което има нужда, е цялостна организационна структура, специализирана в този тип строителство. Започва с формирането на собствен архитектурен отдел, който да работи съвместно с италианските интериорни проектанти.

"Бях напълно убеден, че не можеш да разработваш нишов продукт, със собствен стил и функционални стандарти, ползвайки външни архитекти. Когато се опитваш да намериш най-доброто решение, може да се наложи да направиш десетки различни проекти и преработки. Това е екипна работа, в която от самото начало нашият архитектурен отдел трябваше да си взаимодейства с италианските дизайнери", казва Пламен Кралев.

Така се ражда и проектът "ПАНЧАРЕВО ПАРК"

Първата копка е направена на 15.10.2018 г. Строителството не е стандартно за България. За да се изпълнят изискванията на италианските супервайзъри, компанията изгражда собствени екипи за специализирани строително-монтажни работи, които започват да се обучават да работят по зададените стандарти.

Проектът има мигновен успех. Всяка предложена къща се продава още на зелено. Причината е проста - концепцията решава основни проблеми в индустрията. Налице са завършен качествен продукт и фиксирана цена.

Проблемът е, че моделът All Inclusive се оказва неизгоден за компанията. Проектирането на интериора до последния детайл и последващите преработки на проект за обзавеждане по молба на клиентите поглъщат времето на целия креативен екип. Това лишава фирмата от възможност да разработва следващи проекти и да се развива.

"На практика от производител на определен продукт в желанието си да угодим на клиентите си започнахме да се превръщаме в доставчик на услуги, а това не е бизнесът, за който сме структурирани и който би ни позволил да реализираме пълния си потенциал", казва Пламен Кралев.

"След третата къща взехме решение да спрем да предлагаме обзавеждане. Следващите къщи продадохме без обзавеждане. Бях се отказал от идеята да предлагаме завършен продукт, когато ми хрумна, че може да направим конфигуратор, както при колите", коментира Кралев.

Това решава и последния проблем - персонализирането

Конфигураторът започва от базова цена на "шпакловка и замазка", за да има основа за сравнение с другите продукти на пазара, и продължава с всички опции, до последния детайл от обзавеждането, които предприемачът може да предложи. По този начин клиентът може да прецени дали желае всяка отделна опция за съответната цена, да види как ще изглежда домът му в завършен вид и да разбере предварително колко ще му струва всичко. От друга страна, предприемачът предлага само варианти, за които има готови проектни решения, вериги за доставки и ноу-хау за качествено и ефективно изпълнение. Колкото на по-ранен етап на строителството купувачът сключи договор, толкова по-голям избор на опции са на негово разположение.

"Това е единственият начин да предложа на клиентите си комплексно решение с предварително фиксирана цена, краен срок и възможност за персонализиране", споделя Пламен Кралев.

Разбира се, не е толкова просто да се направи всичко това. Конфигураторът има нужда от няколко добри решения в зависимост от различните предпочитания на клиентите, при това за всеки детайл, който подлежи на конфигуриране.

"Все пак за нас това е много по-лесно, отколкото да правим и преправяме проекти в движение. Друго важно нещо беше да гарантираме качество на обзавеждането и се радвам, че успяхме да сключим ексклузивен договор с една от най-проспериращите и иновативни компании за фиксирано обзавеждане в Италия", продължава да разказва Кралев.

"При всички случаи за нас няма път назад, това ще е начинът, по който ще реализираме втория етап на "ПАНЧАРЕВО ПАРК". Убеден съм, че това е възможно най-прозрачният и взаимно изгоден начин за регулиране на тези сложни за двете страни взаимоотношения."

Звучи логично. Разглеждаш различни варианти, сравняваш цени и опции и накрая конфигураторът генерира PDF с визуализации, подробно описание на всеки детайл и най-вече крайна стойност на напълно завършен дом по твоя вкус.

"Най-големият плюс е, че клиентът ще получи дом, който е на съвсем различно ниво във всяко едно отношение в сравнение с това, което би постигнал, ако го довършва сам или с помощта на отделни проектанти или дизайнери", обобщава Кралев.

Първият конфигуратор на коли е пуснат от "Порше" през 1996 г. Двадесет и осем години по късно има изгледи конфигураторът да се окаже също толкова успешно решение и за жилищното строителство, с потенциал да промени цялата концепция на предлагане в индустрията.