🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Куриери без граници

Годината донесе повече приходи заради експорта и електронната търговия. Следващата обаче изглежда по-мрачна

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато новините са добри за бизнеси като куриерския или транспортния, всички назад по веригата имат повод за радост. Принципът е прост: ако производството и търговията работят, тогава камионите има какво да возят, а кореспонденцията между компаниите върви.

Така, докато "Български пощи" трупат загуби, частният куриерски бизнес расте, а компаниите се множат, като се появяват все повече малки нишови играчи. Настоящата година се оказа по-добра от предишната. Очакванията за догодина обаче са скромни предвид финансовите трусове в Европа.

С малко суми, но редовно

Доброто представяне на куриерския пазар е тенденция, оформила се през последните няколко години. Целият пощенски пазар през 2010 г. е генерирал приходи от 237 млн. лв. От тях 62% са благодарение на куриерските услуги, показват данните в анализа на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Така за 2010 г. куриерските пратки са генерирали приходи от 148 млн. лв. и докато целият пазар на всички пощенски услуги расте с 5%, при куриерите нарастването е с 9%. Положителната тенденция се запазва и през тази година, като големите куриерски компании изчисляват, че за първите девет месеца той е между 10 и 15 процента.

"Нарастването се дължи на експорта, който беше активен в началото на годината", коментира Снежина Казакова, управител на "DHL България". Сектори като фармацията, текстилната и автомобилната промишленост, електрониката и др. са сред основните клиенти на куриерския бизнес. Компаниите винаги са били основни клиенти на доставчиците на пратки, а с развитието на електронната търговия в България физическите лица стават все по-активни.

Пазаруването on-line е и една от причините за растежа на пазара, а сайтовете за групово пазаруване стават все по-важен клиент на куриерите. "Ръстът на куриерските услуги, обслужващи електронната търговия е наистина сериозен. На база на данните, с които разполагаме, правим предположение, че е между 20 и 30%", коментира Светослава Дичева, директор продажби и маркетинг на "Спиди". Според нея увеличението се дължи и на това, че голяма част от бизнеса "продължава да осъзнава ползите от това да аутсорсва куриерската услуга към компаниите, които са професионалисти в тази област", като по този начин оптимизират собствените си разходи.

Очакванията на компаниите за предстоящата година обаче се раздвояват заради ситуацията в Европа и се обуславят от това доколко компанията обслужва международни пратки или има бизнес в страната. "Ще се отрази бъдещата рецесия по-осезателно на тези, които работят основно зад граница. Европа е партньор, 80% от бизнеса е за и от Европейския съюз", коментира Жана Тороманова, маркетинг мениджър на "Ин тайм", оторизирана фирма, изпълнител на услугите на UPS.

"През последните три месеца на годината експортът се забави и очакванията не са много добри", коментира и Снежина Казакова от "DHL България". С негативни очаквания е и Лъчезар Капарашев, председател на борда на директорите на "Тип-топ куриер".  Според него ръстът на оборотите, които отчитат някои компании, се дължи основно на преразпределянето на пазарните дялове между фирмите, като на пазара не липсват и такива, които са преустановили дейността си, като "Спридер куриер". 

Бързи, екологични и в София

Куриерският бизнес в голяма степен е пазар на големите. През 2010 г. 15 оператора формират 93% от приходите от куриерски услуги и хибридна поща (сметките за вода, ток, парно и т.н) по данни на КРС. Инвестицията в подобен бизнес не е за подценяване. Компанията се нуждае от специален софтуер, разпределителен център, офиси, подвижен парк съобразно амбициите си. От края на 2009 г., след промени в Закона за пощенските услуги компаниите, които искат да развиват куриерска дейност вече не е необходимо да минават през лицензиране от специална комисия на КРС, а трябва само да уведомят за плановете си да започнат работа. Глътката въздух през 2011 г. се оказа допълнителен стимул за появата на някои нови куриерски компании.

"Според регистъра на КРС през 2011 има регистрирани 14 нови оператора на неуниверсална пощенска усулуга (останалите са пререгистрации на съществуващи вече фирми). Някои от тях са локални за определени градове, за други няма специфична информация. По-важното е кои от тях ще заработят реално, а няма да останат само като регистрация. По данни на КРС за 2010 г. от 90 регистрирани фирми 42% (38) са декларирали, че не са извършвали дейност", коментират от сектора. Според представители на бранша в някои случаи това са компании, които така или иначе трябва да извършват превози на собствената си стока. Компанията "Емю травел" например притежава лиценз за превоз на пътници, като фирмата пътува до Италия. "Оттам често на връщане са ни давали колети, които да доставим на техни роднини в България, и властите ни питат дали имаме лиценз. Така решихме да си издадем такъв", обяснява Юри Петров, един от съсобствениците във фирмата. Компанията работи съвместно с "Еконт", която прави доставката на пратката вътре в страната.

Не липсват и нови играчи, които се насочват към малки незаети към момента ниши, без задължително целта им да е мащабно разрастване. Такава например е бързата доставка в столицата, посредством по-екологични методи. Така "Зелените рицари" започнаха през тази година да разнасят пратки на колела в София. Ренасансът на колелото в комбинация с растящата цена на горивата и все по-актуалната идея за бизнес, отговорен към околната среда д,ава добри възможности за разнасяне на по-леки пратки. Поне докато не падне сняг, като зависимостта от метеорологичните условия биха били пречка за компанията да привлича постоянни клиенти за дълъг период от време.

Друга нова компания, която залага на скоростта и по-голямата екологичност в столичната реалност е "One Hour мото куриер". Името казва достатъчно. Дружеството работи основно с мотори, които имат предимство в задръстванията. Срокът на доставка е за един, за два, или за шест часа. Компанията разнася предимно храна, цветя и други по-малки пратки. "Тази ниша е сравнително свободна. Това ми е отдавнашна мечта", обяснява Ивайло Христов, съдружник в компанията.

За предприемачи, които искат да навлязат в този бизнес, без да разработват собствена куриерска компания, остава и възможността да работят на принципа на франчайза с някои от по-големите фирми. Така например "Тип-топ куриер", която започва да предлага тази възможност от миналата година, вече е открила над 70 офиса на този принцип. 

Бъдеще технологично

Освен с мрежата си компаниите с мащабни планове за бизнес ще се надпреварват основно в сферата на технологиите и по-специално при контрола на пратките и плащанията. Големите фирми отдавна предлагат проследяване на изпратеното и възможност клиентите сами да попълват товарителниците си on-line, като така се премахва рискът куриерът да направи някоя грешка при обработването на много заявки.

"Инвестираме в електронни системи за проследяване и контрол, в нови транспортни средства", обяснява Лъчезар Капарашев от "Тип-топ куриер". В "Спиди" като тенденция забелязват, че новите клиенти, особено тези, които използват услугата наложен платеж, в последните няколко месеца се концентрират върху сигурността и коректността при изплащането на сумите. "Клиентите искат да бъдат сигурни, че доставчикът на куриерски услуги не оперира с техните средства", коментира Светослава Дичева. "В международните услуги се търсят улесняващите вноса допълнителни услуги", обяснява Жана Тороманова.

"Като цяло българският куриерски бизнес обаче изостава технологично", коментира Васил Атанасов от "Рапидо". Според него в бъдеще услугите трябва да са все по-ориентирани към клиента. Например куриерът да доставя пратката в точно определено време, удобно за получателя.

През тази година някои от компаниите на пазара са повишили цените между 3 и 5% или са въвели допълнителна такса гориво, коментират от бранша. В бъдеще обаче Атанасов очаква да има и натиск върху цената надолу, който ще дойде от нови компании, които често имат проблеми с качеството на услугите. Лошо за бизнеса. За клиентите обаче ще има повече възможности в зависимост от това, какво е водещото за тях.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daisy84 avatar :-|
    daisy84

    Анализът на куриерските услуги в България показва обаче, че все още има нещо, което не се предлага като услуга в България, но би било много полезно особено за оналйн магазините. Подобно на международните онлайн магазини, може и в Б-я да се препродават стоки, снабдявани от доставчик на едро/склад. Но вместо собственика на онлайн магазина да ги купува и складира може само да обработва заявките от клиентите и да ги праща към тях с куриер, като няма никакъв досег с продуктите: Куриера взима продукта от един адрес на Доставчика на едро и го доставя на друг, а препродавача(собственика на онлайн магазина) печели от разликата в цените на дребно и едро. Ако някой се сеща за компания която го предлага би било добре, особено за територията на София, защото аз като собственик ан онлайн магазин с доставки само за София ползвам услугите на <a target="_blank" href="http://www.direct.bg/">Директ.БГ</a>, но би било добре да мога да се възползвам и от щатските методи на работа при доставки на продукти, поръчани онлайн.

    Нередност?
Нов коментар