🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дарина Янчева: Най-успешните ни партньори са тези, които участват пряко в управлението

Търговският мениджър на веригата магазини Second hand Mania пред "Капитал Дейли"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как се развива вашият франчайз модел?

- Магазини "Мания" са водещата верига в България за търговия с дрехи втора употреба. Това посочва и последното национално проучване в България, направено през март от "Маркет линкс". Успехът на нашия франчайз модел се корени в това, че ние не продаваме просто дрехи втора употреба, ние продаваме емоции. Имаме 35 магазина, от които само три са собствени, в 25 български града, а през 2008 г. стъпихме и в Букурещ. Решението да започнем да предлагаме на франчайз марката Second hand Mania взехме през 2008 г., когато трябваше да изградим стратегията за развитие на фирмата през следващите пет години. Целите на компанията за разширяване на търговската мрежа бяха високи, а ресурсите - недостатъчни. Тогава насочихме усилията си към този все още нов за България формат за развитие на бизнеса.

От началото на годината сме подписали пет нови франчайз договора. Отворихме магазини в Пловдив, в Монтана и в Попово. Миналата година отворихме пет нови магазина и отбелязахме ръст от 16% спрямо 2010 г. Много предприемачи предимно от строителния и мебелния бранш са се насочили към бизнеса с дрехи втора употреба, тъй като досегашните им бизнеси са попаднали под ударите на икономическата криза. Собствениците на свободни помещения също се обръщат към този бранш, за да започнат бизнес, защото не могат да си намерят наематели. Най-успешните ни франчайзополучатели са тези, които участват пряко в управлението на магазините.

Какви промени наложи кризата във вашия начин на правене на франчайз бизнес?

- Кризата, както навсякъде, се усети и при нас. За разлика от повечето търговци при нас оборотите се задържаха на старите нива, но проблемът дойде от увеличението на цените на едро на дрехите втора употреба на Запад. Хората там купуват по-малко нови дрехи и следователно изхвърлят по-малко своите употребявани дрехи. Паднаха ни търговските надценки и това наложи да оптимизираме оперативните си разходи. Тогава взехме и кардиналното решение да преминем изцяло на франчайзинг. В началото на миналата година над половината от магазините бяха собствени, заради което поддържахме много на брой административни служители. Тогава осъзнахме, че в по-голямата част от времето се занимаваме с разрешаване на казуси, възникнали предимно в собствените ни магазини, а не с подобряване на франчайз организацията и разрастването на магазинната мрежа. С цел да се съсредоточим над подобряването и разрастването на франчайз системата преотдадохме на ретро франчайзинг 11 собствени магазина. По този начин съкратихме над половината от административните разходи във фирмата. Оставихме само три магазина, в които да тестваме новите проекти. В трудните месеци, каквито бяха януари и февруари тази година, подпомагахме нашите франчайз партньори, като им осигурявахме безлихвен кредит във вид на стока.

Колко нови обекта предвиждате да разкриете през тази година?

- Очакванията ни са до края на годината да отворим осем магазина на франчайз и да генерираме ръст на оборота над 18% спрямо 2011 г.

Какви са перспективите и тенденциите пред франчайз бизнеса в България?

- Факт е, че концепцията за франчайзинга все още е неясна за много българи. Въпреки това мисля, че франчайз бизнесът в България е във възход. Наблюдава се правенето на франчайзинг бизнес в различни и нови сектори. В бъдеще предприемачите ще предпочитат да инвестират във вече утвърден бизнес модел и позната на пазара марка.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар