🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ryanair обяви мащабна програма за полети от и до София

Нискотарифната авиокомпания ще базира в столицата три самолета, с които от октомври ще лети до 21 дестинации

Ryanair ще има по 90 полета на седмица, тази година ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София, каза главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън
Ryanair ще има по 90 полета на седмица, тази година ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София, каза главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън
Ryanair ще има по 90 полета на седмица, тази година ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София, каза главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Ryanair ще има по 90 полета на седмица, тази година ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София, каза главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Полетите на Ryanair

От 30 октомври авиокомпанията ще лети до 21 дестинации от София. Два пъти дневно ще са полетите до Лондон (летище "Станстед"). Един път дневно ще има полети до Атина, Берлин, Кьолн, Милано ("Малпенса") и Рим ("Чампино"). Два пъти седмично ще са полетите до Баден, Глазгоу, Мюнхен (Меминген), Валенсия (Кастейон), Ливърпул, Стокхолм и Венеция. Три пъти на седмица: Барселона, Дъблин, Айндховен, Пиза, Бирмингам, Хамбург. А 4 пъти в седмицата до Мадрид и Брюксел ("Шарлероа"). Някои от дестинациите са нови за българския пазар, като компанията обяви промоционална цена на билетите от 19.99 евро, която ще бъде налична за резервации, направени до събота, 2 април.

Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа - Ryanair, отваря свой център в София. От 30 октомври на летището в българската столица ще бъдат базирани 3 самолета. От същата дата компанията ще лети до 21 дестинации. Това съобщи главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън на специална пресконференция.

До половината от дестинациите и в момента се лети от летище София чрез други превозвачи, като това са ключови европейски столици и градове. Другата половина обаче са напълно нови, обобщи О'Брайън (виж карето). С това си разписание Ryanair ще има по 90 полета на седмица. За 2016 г. ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София.

Мащабното влизане на авиопревозвача в София в края на 2017 г. ще го подреди на първо или второ място на база брой превозени пътници в зависимост от представянето на настоящия лидер по този показател, унгарската Wizz Air, каза О'Брайън. Тя също разполага с база тук. На трето място ще остане националният авиопревозвач "България ер". За българските пътници това означава една много по-добра свързаност и по-силна конкуренция между превозвачите, като по думите на О'Брайън сегашните цени на полетите от и до летище София били завишени и почти двойно над тези в Букурещ.

От Ирландия и на изток

Ирландският авиопревозвач представя себе си като най-голямата low-cost авиокомпания на континента, която ще превози 106 млн. пътници тази година, има 83 бази, каца до 200 летища в 31 държави, поддържа над 16 хил. маршрута, има 330 самолета Boeing 737 и поръчка за още 350. Компанията е силно фокусирана върху големите пазари като Великобритания, Испания и Италия, а отскоро и върху Германия. Големите й поръчки й позволяват да разшири пазарите си и да погледне и към по-малките като софийския, обясни О'Брайън, като общият брой на превозените й пътници ще нарасне от 106 млн. тази година на 180 млн. през 2024 г.

Компанията има славата на най-икономичната от всички low-cost компании. Самият О'Брайън твърди, че цените на конкурента й Wizz Air били с 28% по-високи от тези на Ryanair, а тези на EasyJet със 79% при средни цени на ирландската авиокомпания от 47 евро. Това се дължало на по-ниските операционни разходи, които били по-ниски от тези на конкурентите, както и на мащабна инвестиция на компанията от 800 млн. евро.

До момента компанията беше само на пловдивския пазар с полетите си до Лондон и Франкфурт. Нискотарифният превозвач влезе на летището в Пловдив през 2010 г., след като общините в региона създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив – южната врата на България". Той се захранваше от около 10 общини, които заделяха първо по 50 ст. на жител, а после по 1 лев, като така индиректно субсидираха превозвача. За да не бъде непозволена помощ към авиокомпанията, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници. През годините имаше проблеми с плащането от страна на фонда, като авиокомпанията на свой ред бавеше плащанията си към летището. В средата на 2015 г. стана ясно, че превозвачът има интерес към столицата. Първата й линия до Пиза ще бъде пусната в началото на април, като от края на април започват и полетите до Лондон. Останалите 19 дестинации ще бъдат открити в края на октомври, когато бъде открита и базата.

Разполагане във "Враждебна"

От превозвача пресмятат, че влизането им на столичния пазар и отварянето на базата ще осигури 1100 работни места, като изчислението е направено във основа на методологиите на авиационната консултантска компания ACI, която предвижда, че на 1 млн. пътници са необходими до 750 работни места, а пътниците на авиокомпанията, 1.5 млн. на брой, ще доведат до 40% ръст на авиотранспорта в столицата. Трите самолета, които ще се базират тук, струват 300 млн. долара, каза О'Брайън, като описваше инвестицията на компанията.

Все още не е ясно дали пътниците на авиокомпанията ще бъдат обслужвани на стария или на новия терминал на летище София, каза О'Брайън. Наземното обслужване на Ryanair ще се извършва от "Суиспорт България", местното поделение на швейцарската хендлинг компания Swissport, като от няколко години в българското й дружество с участие е авиационното поделение на "Химимпорт", "Бългериан еъруейз груп".

По отношение на полетите си от летище Пловдив от компанията заявиха, че те няма да бъдат спирани, "освен ако не направят нещо глупаво като вдигане на цените", каза О'Брайън. За летищата във Варна и Бургас той заяви, че операторът там - Fraport, който държи концесията на аерогарите, заедно с партньора си "Химимпорт" не предлага подходящи цени.

За столичната аерогара предстои да бъде обявен конкурс за концесия, като по думите на О'Брайън водещ за концесионера и за държавата трябва да е пътническият трафик. Той даде примери за лоши концесии като тези на летищата в Атина, Белград, Тирана и Тбилиси. Според О'Брайън летищата в Атина и Тирана са скъпи колкото "Шарл дьо Гол", като в резултат на това Атина прави по 14 млн. пътници на година, а можело по 25 млн., колкото летището в Дъблин, обясни той. На въпрос какво ще направят, ако Fraport концесионират и столичното, О'Брайън заяви, че всичко си има последици, ако някой реши да въвежда допълнителни такси и даде пример с Осло, където компанията е възможно да си затвори базата заради нова екологична такса от 8 евро.

Започва концесията на Летище Пловдив

Министерски съвет прие решение да започне процедурата по отдаването на летище Пловдив на концесия. Концесионното плащане ще е с относителна тежест от 40%, а инвестиционната програма ще е с тежест 35% при избора на победител. От лятото на 2009 г. летище Пловдив има нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева. Той може да обработва по 1000 пътници в пиков час, които обаче ги няма, като аерогарата има проблеми с привличането на авриокомпании с редивни полети. Това няма да е първият опит на държавата да намери частен оператор на аерогарата там, като предишното предложение към инвеститорите беше само за развитието на карго полети там и интерес нямаше. Сега процедурата е за цялото летище заедно с пътническия терминал.
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 31
    • + 22

    В тази държава всичко се решава еднолично от една Тиква. Ако той реши да даде столичното летище на Fraport (в тандем с "бившите" мутри от Химимпорт, които са техни авери в Булгаристан), всички конкурентни авиолинии, които представляват заплаха за България "Ер" (както те държат да се изписва по руски маниер), ще бъдат прогонени от София.

    Нередност?
  • 2
    pavelski avatar :-|
    pavelski
    • - 8
    • + 23

    Тъкмо да има конкуренция на надменните Уиз еър.

    Нередност?
  • 3
    maximxx avatar :-P
    Максо
    • - 15
    • + 29

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Каренче, усещате на летището как ще дойдат германци и варненци и ще ви изстинат хубавите държавни службички тъкмо преди пенсия... Затова ли за щяло и нещяло ревеш по всеки повод:) Щото вече става нелепо, или извади някакви аргументи, или смени репертоара :)
    Аз пък се надявам точно Фрапорт да са концесионер - справка летища Варна и Бургас: Постоянен ръст на пътници, постоянна печалба, а и изглеждат като картинка!

    Нередност?
  • 4
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg
    • - 8
    • + 20

    До коментар [#3] от "Максим Александров":

    Толкова са като слънце, че варненци масово летят от Букурещ, защото иначе имат три опции, 3 години с камили през София, Истанбул или Виена. А потенциалът за туризъм е неизползван след като през лятото туристите идват единствено чрез чартъри и няма нормална опция за индивидуален туризъм извън панелните ни курорти. От цялата работа губи туризмът, хората там, както и самите Фрапорт.

    Нередност?
  • 6
    vlnt avatar :-P
    Десетолевка
    • - 4
    • + 4

    Дон'т Райън - Ер Он Ъс, Гет Йьорселф Хай
    - https://youtu.be/-JVjav_Z_C4?list=FL01MzRDu2ucI89PuYd65jfQ

    Пак, нямам търпение да ги тествам!

    Нередност?
  • 7
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 6
    • + 9

    До коментар [#4] от "riazor_bg":

    Абсолютно, мои приятели от Варна палеха колите и до Отопени или Ататюрк, отскоро имат полети до Истанбул, преди години като фалираха Малев им бяха останали едни австрийци само за връзка със света, не броя еврейските и руските чартъри.

    Нередност?
  • 8
    maximxx avatar :-P
    Максо
    • - 11
    • + 13

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    Първо, моето момиче, се въздържай от квалификации. Нито си ми на акъла, нито на заплатата. Второ, не те следя, не се ласкай, просто правиш впечатление с неадекватност и тенденциозност, затова съм те запомнил. Трето, тезата ти, че тъй като в Букурещ имало варненци, значи еди какво си е меко казано детинска. Има чисто икономически причини за това Истанбул да е по-оборотно летище от Бургас, например. Като начало, Истанбул е 10 млн., Бургас е макс. 0,3 млн. население. Как искаш да има толкова на брой и толкова евтини и толкова удобни полети? Отделно от това, причината на пловдивското "летище" (кавичките са умишлени) да има толкова много бургаски регистрации е, че на тези 0,3 млн. население доходите им са такива... Много по-евтино (цели 15-20 евро!) ще ти е без винетка на газ до Пловдив и от там полет до някакво място, дето го няма на карта, така че дори и да имаше полет на Бритиш директно до Бургас, какво - мислиш, че ще е икономически рентабилно ли? Виж за полет на Луфтханза до Адидас-оутлет може и да се получи :)
    Така че твоите разсъждения са адекватни за бг-мама, но ако погледнеш името на този сайт, ще видиш, че е "Капитал"... Та според теб, живеейки в капитализъм, капиталът какво би направил?

    Нередност?
  • 9
    dania4545 avatar :-@
    Jeck Mayer
    • - 4
    • + 7

    билет от 46 евро от София до Варна си е направо простотия!

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 2
    • + 4

    [quote#7:"Consumer"]като фалираха Малев им бяха останали едни австрийци само за връзка със света[/quote]Има също целогодишни полети до Лондон (Лутън) и Берлин. Но предвид огромния брой емигранти е малко. А и доста англичани имат жилища край морето - полетите от Лутън винаги са претъпкани и поне половината са англичани. Уизеър нямат конкуренция и билетите им хич не са евтини.

    Нередност?
Нов коментар