🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хиперидеята за стотици милиони

Българо-американската компания за автоматизация на документацията HyperScience набра още 60 млн. долара инвестиции

Съоснователят на HyperScience Красимир Маринов и генералният мениджър за България Ина Георгиева планират допълнително разрастване на софийския офис
Съоснователят на HyperScience Красимир Маринов и генералният мениджър за България Ина Георгиева планират допълнително разрастване на софийския офис
Съоснователят на HyperScience Красимир Маринов и генералният мениджър за България Ина Георгиева планират допълнително разрастване на софийския офис    ©  Надежда Чипева
Съоснователят на HyperScience Красимир Маринов и генералният мениджър за България Ина Георгиева планират допълнително разрастване на софийския офис    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българо-американската компания за автоматизация на документацията HyperScience набра още 60 млн. долара инвестиции.
  • Досега фирмата е привлякла 111 млн. долара външен капитал.
  • Парите ще бъдат използвани за допълнително разширение, включително и на екипа в София.

Напълно възможна е появата скоро на компания еднорог (тоест оценка над 1 млрд. долара) с българско участие. В пореден рунд на финансиране създадената преди шест години българско-американска компания за автоматизация на документацията HyperScience добави още 60 млн. долара външен капитал. До този момент фирмата е набрала 111 млн. долара, 90 млн. долара от които в рамките на последните 18 месеца. И макар оценката на дружеството още да не е известна, все повече сигнали сочат към стъпаловидното й нарастване и в бъдеще.

Инвестицията ще бъде използвана в една определена посока: още по-бързо разширение включително и на българския офис, и достигане до нови големи клиенти. Такива не липсват и в момента, като най-често са от финансовия, застрахователния и правителствения сектор. В същото време се усилва и интересът от страна на транспортни компании, които работят с голям брой документи, както и аутсорсинг фирми.

Родени с цел

HyperScience използва технологии като машинно самообучение, за да превръща документите на една организация в информация, която може да бъде четена и анализирана от машини. Клиентите й работят с огромен набор от документи като застрахователни молби, плащания, сметки за комунални услуги, застрахователни искове, които трябва да бъдат обработени бързо и точно. В много компании това се прави и до ден днешен ръчно, но HyperScience променя този модел.

"Идеята на компанията винаги е била да е в сферата на автоматизацията, като едва впоследствие я конкретизирахме в каква насока да бъде тя", казва Красимир Маринов, един от тримата съоснователи на фирмата, заедно с друг българин - Владимир Цанков, както и американецът Питър Бродски, който е настоящият изпълнителен директор на HyperScience. Тримата са бивши колеги - първоначално в компания на Бродски, а след това и в аудио платформата SoundCloud.

HyperScience се появява в София на бял свят през 2014 г., като според Маринов развитието още тогава е било бързо. "Започнахме да работим с клиенти три месеца след като основахме компанията. Интересното е, че всеки от първите ни клиенти впоследствие се превръщаше в инвеститор", разказва той.

През юни 2014 г. компанията получава финансиране от фонда Third Kind Venture Capital, като тогава размерът му не е обявен. Впоследствие други два фонда - FirstMark Capital и Felicis Ventures, влагат в HyperScience още общо почти 19 млн. долара. Следва друга инвестиция от венчър звеното на австралийската застрахователна компания QBE, която пък е и сред най-големите текущи клиенти на компанията.

Големите рундове обаче предстоят. Първият е през януари 2019 г., когато фондът Stripes Group и няколко вече съществуващи инвеститори влагат във фирмата 30 млн. долара в рунд от серия B, а на 4 юни тази година към сметката бяха добавени още 60 млн. долара в рунд, воден от Bessemer Venture Partners и Tiger Global.

"Първите 30 млн. долара бяха на етап, в който консолидирахме продукта. Вече имахме валидация на концепцията и изграждахме екип по продажби. Сега вече сме поставили основите на компанията - как тя ще изглежда структурно, имаме предсказуемост. Въпросът вече е как да продължим и умножим този процес. При нас това става с привличането на външен ресурс", казва Маринов. Според него HyperScience вече е "зряла и знаеща какво прави компания" и има амбиция да стане най-разпознаваемото име в тази сфера.

Финансовото представяне на HyperScience не е ясно, защото американската компания не обявява резултатите си. За 2018 г. последната в Търговския регистър, българското дружество "Хайпърсайънс", има 4.9 млн. лв. приходи, но от фирмата уточняват, че българският офис не прави продажби и числата не са показателни. По-рано през годината HyperScience се похвали с 300% ръст на приходите за първото тримесечие, но без да споменава конкретни числа. Също според фирмата използването на платформата на месечна база е скочило трикратно по време на пандемията.

Лондон, Ню Йорк, София

В компанията работят общо 150 души в три основни офиса - Лондон, Ню Йорк и София. Според Ина Георгиева, генерален мениджър на HyperScience за България, софийският офис е с особено голяма тежест. В момента в столицата работят 45 души, които до края на годината трябва да станат 60. И в момента в една от платформите за обяви за работа има открити инженерни позиции в компанията. Самият офис отговаря за 90% от продуктовите инженери на фирмата, като още 60 души се намират в офиса в Ню Йорк, 10 - в новооткрития изцяло търговски офис в Лондон, а останалите работят дистанционно.

Според Георгиева настоящият офис на фирмата отдавна е станал тесен и вече е взето решение компанията да се премести във все още незавършената NV Tower, която се гради от "Минстрой" в Студентски град. И добавя, че освен експанзията на екипа и компанията следващата цел е разширение и на самата платформа, така че тя да носи по-висока стойност за клиентите на HyperScience, което пък от своя страна да доведе до още повече клиенти.

Холистичният подход наHyperScience

Около 40% от хората в HyperScience работят по продуктовата част на фирмата. Други 40% са в сферата на продажби, маркетинг и клиентско преживяване, а останалите 20% са оперативната част на фирмата. Тук според Маринов се крие и отговорът на въпроса дали фирмата все още се възприема като стартъп: не, защото създаването на ясна структура е белег на фирма, която вече е достигнала мащаб.

Доскоро компанията имаше два продукта - за изваждане на данни от структурирани и неструктурирани документи. Новият подход на фирмата е тя да има само един продукт - обща платформа, която да се разраства и да обхваща всички разработки на компанията, а съответно и всички нужди на клиентите.

"Преди имахме структурирано и неструктурирано вадене на данни. Сега слизаме много по-надолу в бизнес логиката на клиента - какво се случва след това с данните. Разширяваме се отвътре и поемаме все по-голяма част от бизнес процесите на клиентите. Това означава ние да се свържем с клиентски вътрешни системи и да знаем къде трябва да идат извадените данни, казва Маринов. Решението ни е особено актуално днес, когато пандемията показа, че невинаги може да разчиташ човек да свърши подобна работа."

Продуктът и насоката на HyperScience са логични: те спестяват и пари, и време на клиентите на компанията, които имат работа с огромен документооборот, като например американския застрахователен гигант AIG. Съответно се появява въпросът защо отнема толкова време подобна идея да се появи на пазара и липсва ли конкуренция. Отговорът е, че такава има, но Маринов не я възприема точно по този начин.

"От инженерна гледна точка ние сме лидер. Голяма част от нашите конкуренти всъщност не са ни точно конкуренти, защото имаме много различни подходи. Ако те искат да оптимизират конкретни компоненти от системата, ние имаме по-холистичен подход, който не е работа парче-към-парче, а оптимизация на целия процес. Казано накратко, обработка на документи от край докрай. Ние например не инвестираме в персонализация. Правим нещо, което взимаш и виждаш веднага ефекта от него."

Как изглежда пътят напред: още външни инвестиции или органичен растеж?

Красимир Маринов: Това е въпрос, който рядко си задаваме. Ние се питаме какво е необходимо, за да се разширим на следващия етап. Нямаме цел "да съберем толкова пари" или "да стигнем тази оценка". Не, ние гледаме колко по-добри можем да станем, колко по-големи можем да станем. Не разсъждаваме в посока да се капсулираме, а как да привлечем още по-опитни хора и да стигнем до още повече вертикали. Според отговора на тези въпроси идва и отговорът дали търсим още външен капитал.

Промени ли се пазарът на труда за вас след коронавируса?

Ина Георгиева: Не, днес е също толкова трудно да намериш висококвалифициран специалист, особено в сферата на машинното самообучение, колкото беше и преди година например. Ние наемаме агресивно във всички звена в София, като това ще продължи, дори е засилено в момента. Инвестираме силно в настоящите си служители. Имаме отделни бюджети за професионално развитие за всеки служител и даваме на всички възможност да се развиват.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rxb15635450 avatar :-|
    Тодор Тодоров

    Партнърс Груп ЕООД са измамници, застраховките им никога не се вписват и когато настъпи застрахователно събитие се оказва че застраховката я няма. Колко много хора подведоха...

    Нередност?
  • 2
    wqy32691372 avatar :-|
    Марина Николова

    Здравейте! Съгласна съм с вас. Фирмата не от скоро се занимава с измамни застраховки и схеми. Дамата, която работи там - Сапаревска- е уволнена за множество злоупотреби.

    Нередност?
  • 3
    dck43692405 avatar :-|
    Росица Нейкова

    Г-жа Сапаревска е разследвана от икономимческа полиция. Не й се доверявайте и стойте настрана от нея . Дори Лев Инс прекратиха съдружничеството си с тази фирма!

    Нередност?
  • 4
    emb48692653 avatar :-|
    Стефани Нанкова

    Правиш си застраховка, спокоен си,че я имаш и изведнъж, когато се наложи да я използваш - ти казват,че никога не е била сключена. Не знам как въпросната фирма - Партнърс Груп все още съществува и подлъгва хората.

    Нередност?
Нов коментар