🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Huawei продава марката си смартфони Honor за 15 млрд. долара

Купувач ще е консорциум, воден от Digital China

Чрез продажбата на Honor, Huawei показва и малките очаквания, които има, САЩ да спре да ги възприема като риск за националната сигурност, дори и след смяната на администрацията в Белия дом.
Чрез продажбата на Honor, Huawei показва и малките очаквания, които има, САЩ да спре да ги възприема като риск за националната сигурност, дори и след смяната на администрацията в Белия дом.
Чрез продажбата на Honor, Huawei показва и малките очаквания, които има, САЩ да спре да ги възприема като риск за националната сигурност, дори и след смяната на администрацията в Белия дом.    ©  Reuters
Чрез продажбата на Honor, Huawei показва и малките очаквания, които има, САЩ да спре да ги възприема като риск за националната сигурност, дори и след смяната на администрацията в Белия дом.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Huawei планира да продаде бюджетната си марка смартфони Honor в сделка за 100 млрд. юана, равняващи се на 15.2 млрд. долара. Купувач ще бъде консорциум, ръководен от дистрибутора на телефони Digital China и правителството града, където е основана Huawei - Шенджен. Новината съобщи Reuters, като се позовава на информация от източници, запознати с въпроса.

Сделката идва, след като САЩ наложиха редица ограничения, затрудняващи доставките на американска части от електрониката за Huawei Technologies. Вторият по големина производител на смартфони в света - след южнокорейската компания Samsung Electronics, е принуден да се съсредоточи върху мобилни телефони от висок клас и корпоративно ориентирания бизнес.

Чрез продажбата на Honor Huawei показва и малките очаквания, които има, САЩ да спре да ги възприема като риск за националната сигурност, дори и след смяната на администрацията в Белия дом.

Цената на сделката ще бъде платена в брой и ще включва почти всички активи на дружеството - марка, възможности за научноизследователска и развойна дейност, управление на веригата за доставки. Очаква се Huawei да обяви новината още в неделя, твърдят източниците на Reuters.

Купувачът

Главният дистрибутор на Honor - Digital China, ще стане водещ акционер в Honor Terminal с почти 15%. От Digital China планират финансирането на по-голямата част от сделката да се извърши чрез банкови заеми. Към консорциума ще се присъединят още най-малко три инвестиционни компании, подкрепени от ръководството на финансовия и технологичен център Шенджен. Всяка от фирмите се очаква да притежава от 10% до 15%, съобщава Reuters.

След продажбата Honor планира да запази по-голямата част от управленския си екип, както и над 7000 служители. В рамките на три години Honor има намерение да стане публична компания.

"Сделката изглежда като драстичен ход, имайки предвид, че марката Honor силно допълва портфолиото на Huawei", казва Никол Пенг, вицепрезидент по мобилността в компанията за пазарни проучвания Canalys.

Санкциите

"Digital China е основен дистрибутор на Honor в Китай, така че смятаме, че това ще помогне на Honor да запази пазарния си дял в Китай", заявява Том Канг, директор на научните изследвания в компанията за проучване на пазара Counterpoint. "Но операциите им в чужбина могат да се затруднят, тъй като политиката на САЩ след отделянето на двете марки не е ясна, а огромната маркетингова подкрепа на Huawei може да отсъства."

Миналата година САЩ предприе мерки, с които целеше да попречи на повечето американски компании да правят бизнес с Huawei. Опасенията на Вашингто са свързани с националната сигурност. Huawei многократно отрече да представлява риск за сигурността на САЩ. През май Вашингтон обяви ограничения, с които попречи на Huawei да купува американски чипове, необходими за телекомуникационно мрежово оборудване от пето поколение (5G) и за някои смартфони.

Марката Honor е създадена от Huawei през 2013 г., но работи предимно независимо от фирмата-майка. Отделянето на Honor от Huawei означава, че Honor вече не е обект на американските санкции, предвидени за Huawei, твърдят анализатори.

Honor продава смартфони чрез собствени уебсайтове и търговци на дребно в Китай, където се конкурира с Xiaomi, Oppo и Vivo на пазара за по-евтини телефони. Мобилните й телефони се продават също и в Югоизточна Азия и Европа. На смартфоните Honor се падат 26% от 51.7 млн. телефона, доставени от Huawei от юли до септември, показват изчисления на Canalys. Продуктите на Honor включват също лаптопи, таблетни компютри, смарт телевизори и електронни аксесоари. С по-ниски маржове за телефони от по-нисък клас, Honor отчете около 6 млрд. юана нетна печалба при приходи от около 90 млрд. юана миналата година, твърдят източниците на Reuters.