Speedy: Забавянето на доставките е, защото пратките през ноември са 50% повече
Куриерът обяснява пред "Капитал", че в някои райони "експлозията" в поръчките до адрес е 100%
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
"13 дни ги чакам да ми доставят пратка и явно няма да се получат нещата."
"Като говорих с тях, колко разочарована съм останала от "обслужването", ме посъветваха в близките седмици да не поръчвам до адрес, а до офис, защото били затрупани."
"Въпрос: ако пратката ми е в техния склад, мога ли да отида да си я взема? Явно те не смятат да си вършат работата близките 10 години."
Недоволните коментари в социалните мрежи срещу една от най-големите куриерски компании в страната Speedy се трупат в последните дни. Във Facebook дори се появи специална група на недоволните от услугите на доставчика, а пред офисите на фирмата се извиха опашки. Разгарът на втория lockdown за тази година заради пандемията с COVID-19 съвпадна с подготовката за коледните и новогодишните празници и в точно в този момент последното звено на електронната търговия - доставката, започна да се пропуква, като проблемите станаха най-видими при Speedy.
Мажоритарен собственик на българската куриерска фирма с малко над 65% в момента е "Спиди груп", което се контролира от Валери Мектупчиян. През лятото на тази година френската група GeoPost започна подготовка за придобиването на мажоритарен дял в куриерската компания. Или още 45% от акциите, с което делът й ще достигне 70%, като GeoPost влезе с 25% в "Спиди" след увеличение на капитала в края на 2014 г.
Към средата на 2020 г. консолидираният оборот на "Спиди", който включва резултатите също на DPD Romania, "Рапидо експрес енд лоджистикс", "Геопост България" и ОМГ, нараства с над 19% на годишна база до близо 128 млн. лв., а печалбата преди лихви, данъци и обезценки (EBITDA) се увеличава с близо 39% до 25.9 млн. лв.
"Капитал" потърси Speedy, за да разбере какви са причините за проблемите. Дали става въпрос за хронични такива, гонене на по-висока печалба преди предстоящата сделка и кога се очаква нормализиране на обстановката.
Каква е причината за голямото забавяне на доставките, особено през последния месец? Само в София ли има проблем или и в други градове?
Не можем да говорим за забавяне по принцип, но е факт, че в седмицата на Черния петък и през последните дни имаме значително увеличение на доставките до адрес, особено в някои жилищни квартали в център и западна София. Съчетанието от въведените ограничителни мерки и затворените търговски центрове рязко промени поведението на купувачите, които пренасочиха покупките си изцяло онлайн с предпочитание за доставка до техните домашни адреси (голяма част от тези доставки преди "локдауна" доставяхме до работните места на нашите клиенти).Колко средно е забавянето на доставката? Колко е било миналия декември?
Какъв е ръстът на пратките сега спрямо преди година?
Ръстът през ноември в брой пратки е средно над 50% спрямо 2019 до 4.3 милиона, а ръстът на доставките до адрес в големите градове е над 100%, т.е. повече от двоен.Колко пратки обработвате средно на ден сега?
Средният брой пакети в последните 3 седмици е над 200 000 на ден.На кой етап от обработката на пратката срещате най-големи затруднения - при получаването на стоките, в склада или при доставката, както и какви са причините за това?
Не можем да говорим за специфични затруднения, просто този увеличен обем отнема повече време за обработка и води до закъснения в доставките до адрес. Закъснения в доставките до офис по принцип нямаме и въпреки че на някои от офисите в жилищните квартали има опашки, клиентите ни могат безпроблемно да получат пратките си в нашите офиси с малко изчакване, както обикновено правят и при останалите основни доставчици на тази услуга.В социалните мрежи има съмнения за проблеми в складовата организация на компанията. Как се управлява точно разпределението на пратките и за човешки или технически фактори става дума?
Социалните мрежи са важен индикатор за настроенията на нашите клиенти и не само. Много други участници по различни причини изказват различни мнения, без да са запознати с нашите процеси - в днешно време те имат свободата и правото да го правят, а в България всички разбираме от всичко.
Разбира се, има и хора, които не работят вече по някаква причина в "Спиди" АД, както и хора, които през цялата година губят бизнес, тъй като клиентите са насочили пратките си към нас. Мненията на тези хора също намират аудитория в социалните мрежи.
Ние сме направили нашите изводи от последните дни и те ще се усетят от клиентите ни с нормализиране на натоварването непосредствено преди Нова година.
Има ли забавяне на продуктите от електронните магазини към вас?
Нямаме обективна информация за това, но със сигурност "експлозията" в поръчките създава предизвикателства и за търговците.Клиенти се оплакват, че офисите ви работят с по един човек, а в тези на "Еконт" има по 2-3... Също така работно ви време е по-кратко от това на конкурентите. Как ще коментирате това?
Що се касае за другите основни доставчици на услугата, вече уточнихме, че техният основен бизнес е доставка до офис и е нормално в някои от офисите си да имат повече служители.
Иначе, от средата на ноември, над 180 от 450 офиса на "Спиди" в големите градове работят с удължено работно време и допълнителен персонал. За съжаление, както навсякъде, в някои точки има случаи на отсъстващи колеги поради заболяване или карантина и това дава отражение. Както знаете, на разположение на клиентите ни са и над 75 автомата в обекти с удължено работно време, в общият случай от 07:00 до 22:00 ч.
Има сигнали за трудна проследимост на пратките - не може да се даде информация къде е стоката, какво става с нея и защо не се доставя. Какви са причините?
Всички събития в живота на всяка пратка се регистрират в системата ни и основните от тях са видими и за изпращачите и получателите. Визуализацията е достъпна, както в сайта ни - в раздел "тракинг", така и за ползвателите на смарт телефони в приложението Смарт контрол, което се активира лесно на телефон от линка в есемес съобщенията, които клиентите ни получават безплатно за всяка пратка.Кога очаквате да се нормализира процесът?
Той вече се нормализира, като се надяваме търговските центрове да отворят на 21 декември, за да няма нови "експлозии" на поръчки на 22.12. и 23.12.2020 г.Каква според вас е причината основният ви конкурент "Еконт" да не среща подобни трудности към момента?
Как се е променил броят на заетите в компанията (началото на 2020 спрямо настоящия момент)?
В различните райони на страната са наети между 25% и 40% повече служители.
Във връзка с предстоящата сделка с френската Geopost зависи ли цената от постигната през годината брутна печалба (с други думи оптимизират ли се разходи, вкл. за персонал)?
Не, няма връзка. Разбира се, стараем се да поддържаме разумен баланс на разходите, отнесени към приходите, но през тази година с предизвикателствата на COVID-19 и през пролетта, и в последните два месеца е трудно да се говори за оптимизация. Обратното: наложи се и направихме много инвестиции и в хора, и в допълнително оборудване, за да отговорим максимално адекватно на увеличеното търсене. Дали сме успели ще се види след коледната кампания, когато ще можем да сме по-обективни в преценката си.
24 коментара
Празни приказки говори този човек. Мен ми пренасочиха пратката към техен офис (а беше до адрес) по тяхна усмотрение и въпреки това се забави със седмица, а не с 1-2 дена. Друга закъснява вече с 2 седмици и ми я отложиха допълнително с още 10 дена! А Еконт също доставят до адрес и вече 2 пратки получих навреме.
А през това време, “Български пощи” ЕАД е второто по големина получена сума коронасубсидии публично предприятие
12,7 млн. лв. https://bird.bg/corona/?q=121396123
Явно са се заявили като закъсали в пандемията. Няма логика и затова другото възможно обяснение е предизборно ухажване на хилядите служители.
Борисов преди седмица се хвалеше с 1.1 милиарда подкрепа за бизнеса, ама те не били за бизнеса! Поне не всички!
https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159537194396189
Анализ на Бюрото за разследващи репортажи и данни показва, че близо 350 милиона лева от отпуснатите до момента средства отиват в държавни и общински фирми, министерства и агенции. Сумата може да достигне половин милиард лева до края на 2020.
Над една трета от коронасубсидиите така и не достигат до бизнеса:
https://bird.bg/wp-content/uploads/2020/12/figure_1.png
и
https://bird.bg/wp-content/uploads/2020/12/coronaanalytics.png
От позицията на изпращащ много пратки, мога да заявя, че Спиди са най-неадекватна та куриерска компания в Европа!
Много навременно сте потърсили мнението на компанията. И при мен имаше забавяне в доставката до адрес, докато тези до офис сякаш вървят нормално.
Последният въпрос за мен е абсурден, но предполагам сте го видяли из споменатите Фейсбук групи.
Току-що се връщам от офиса на Спиди на улица "Гюешево" 83 - пълен таш*к са обясненията на този служител от статията. Имам забавяне на пратката с цели 20 дни (от 25.11 до днес) и разбрах, че мога да си я получа на този адрес едва днес от един нефелен смс, който нищо не обясняваше. Цели 20 дни никой не се свърза с мен, нито по телефон, нито по e-mail, рових и търсих информация и от никъде нищо. А най-тъпото беше, че получих смс на 04.12,че стоката ми е доставена?!? Що за фирмена политика води този куриер? И как си мислят, че ще си запазят клиентите? Пред посочения офис имаше огромна опашка, чакал съм 1.5 часа да ми дойде реда, а вътре имаше само 2 момичета, които се бяха побъркали милите, не смогваха отникъде. И се оказа, че всички поръчки до адрес са пренасочени към точно този офис, какво по дяволите е това? Никога повече СПИДИ!!!
Аз съм доволен от услугите и на Спиди и на Еконт. Офисите и на двете фирми са на около 300 метра од дома ми и не ме мързи, даже предпочитам да си взема пратката от офис, вместо да стоя и да чакам някой да ми я донесе.
До коментар [#7] от "geordgeo":
https://www.speedy.bg/bg/opinions - тук може да пуснеш искане за обезщетение.
Също така може да сезираш КЗП, ако смяташ, че Спиди са били некоректни спрямо условията за доставка.
Абсолютно разочарование от Спиди! Най-ниската цена за доставка от частната куриерска фирма всъщност е без включена застраховка на пратката. Това го разбираш впоследствие, обаче. Ако нещо се случи с нея, не очаквайте обезщетение. Дори да успеете да се свържете с тях по телефона, което е мисия невъзможна, ще ви кажат, че няма какво да се направи. Дори и жалба до КЗП да подадете, пак най-вероятно няма да има резултат.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.