🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Експанзията на Facebook в Азиатско-тихоокеанския регион е изправена пред политически препятствия

Нарушавайки някои от правилата си, социалната мрежа цензурираха съдържание във Виетнам и Тайланд

Най-популярната социална мрежа в света отдавна цели да предостави възможност на милиони хора в Азия и страните от Тихия океан да комуникират и получават информация лесно и достъпно.
Най-популярната социална мрежа в света отдавна цели да предостави възможност на милиони хора в Азия и страните от Тихия океан да комуникират и получават информация лесно и достъпно.
Най-популярната социална мрежа в света отдавна цели да предостави възможност на милиони хора в Азия и страните от Тихия океан да комуникират и получават информация лесно и достъпно.    ©  Reuters
Най-популярната социална мрежа в света отдавна цели да предостави възможност на милиони хора в Азия и страните от Тихия океан да комуникират и получават информация лесно и достъпно.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Facebook се стреми да разшири влиянието си на азиатските пазари, докато броят нови потребители на социалната мрежа на запад расте с все по-бавни темпове. Заплаха за постоянната експанзия на Facebook обаче се оказва политическата ситуация в редица от определените за навлизане страни.

Опитите на Марк Зукърбърг отпреди 5 години да добави Китай в списъка на потребителите на Facebook се оказаха неуспешни. Вътрешната етика в компанията - и тази на собственика ѝ - не позволиха изискванията на Пекин за налагане на цензура да бъдат изпълнени. Резултатът - Китай забрани дейността на Facebook в страната.

Оттогава социалната мрежа с най-много потребители в света се насочи към други пазари в Азиатско-тихоокеанския регион. През последните три години потребителите в региона на социалната мрежа са се увеличили с над 50%, достигайки 1.2 млрд., според данни на Financial Times. За сравнение, в САЩ и Канада Facebook профилите са се увеличили само с около 7%, като общият им брой е около 255 млн.

Въпреки това компанията е изправена пред множество дилеми, свързани с регулациите, които автократичните режими в Азия изискват да бъдат въведени. Нарушавайки някои от моралните си ценности за свободата на словото, Facebook и Зукърбърг вече се съгласиха с условията на страни като Виетнам и Тайланд и цензурираха съдържание, неудобно на властта.

"Facebook си играе с огъня в тези много крехки демокрации", твърди Коби Голдбърг, изследовател в азиатско-тихоокеанската програма за сигурност в Center for a New American Security.

Репресии в индустриален мащаб

Миналата година властите в Тайланд заплашиха със съд служители на Facebook в страната, в случай че не цензурират критики към тайландската монархия, съобщи пред Financial Times Саймън Милнър, старши изпълнителен директор на компанията, отговарящ за публичната политика в Азиатско-тихоокеанския регион. От 70 млн. души население в страната 61 млн. са Facebook потребители.

Както тогава, така и сега Facebook продължава да не изпълнява заповедта, карайки тайландските власти да размислят и да се откажат от заплахата от наказания. Милнър заяви, че ситуацията в Тайланд все още е "несигурна", тъй като компанията се стреми да защити както свободата на словото, така и служителите си.

Във Виетнам ситуацията, в която се намира Facebook, е още по-деликатна. През април под натиска на властите беше изтрито съдържание, критикуващо комунистическия режим в страната. Миналия месец Amnesty International обвини Facebook и YouTube в съучастие в "репресиите в индустриален мащаб" срещу свободата на изразяване, позволявайки на техните платформи да станат "ловни полета за цензура, кибервойни, военни и спонсорирани от държавата тролове ".

Саймън Милнър призна увеличаването на оставките, които според него са извършени "с цел защита възможността на виетнамците да използват нашите услуги, които са изключително важни в тази страна".

В други страни запознати предупреждават, че авторитарните лидери заглушават дисидентите под предлог, че разпространяват фалшива информация. От друга страна, според Wall Street Journal от Facebook не са санкционирали политик от управляващата партия в Индия, въпреки че е нарушил правилата на платформата. Коби Голдбърг пък твърди, че платформата не е направила достатъчно за справянето с речта на омразата и фалшивата информация на места като Мианмар и Индонезия.

От споделяне към транзакции

Най-популярната социална мрежа в света отдавна цели да предостави възможност на милиони хора в Азия и страните от Тихия океан да комуникират и получават информация лесно и достъпно. Важна за компанията обаче е и крайната печалба от експанзията ѝ на изток. За да увеличи влиянието си в региона, Facebook инвестира в подобряване на интернет връзката в Югоизточна Азия. Също така компанията тества нови методи за плащане чрез приложението си WhatsApp на все още неразработени пазари като Индия и Индонезия.

"Фокусът беше върху социализацията и споделянето - сега те искат да преминат от споделяне към транзакции", смята Сатиш Мийна, старши анализатор във Forrester. "Предимството е огромно и те искат да водят в съревнованието", добави той.