🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големият медиен конгломерат

Собствениците на БТК United Group придобиват "Нова броудкастинг груп" и редица вестници на Делян Пеевски

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Собствениците на БТК United Group придобиват "Нова броудкастинг груп" и редица вестници на Делян Пеевски.
  • United Group ще контролират медийното съдържание от създаването до разпространението му.
  • Особено важно е в каква посока ще поеме групата и дали ще защитава медийните свободи, или ще работи в услуга на държавата.

За един ден от собственик на най-големия телеком в страната дружеството United Group се превърна в най-големия медиен конгломерат, създаван в историята на България. Това се случи, след като в понеделник Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) едновременно издаде две решения, с които разрешава собственикът на БТК да влезе във владение на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) и редица вестници, сред които "Телеграф" и "Монитор", преди това собственост на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Така United Media концентрира основни канали за дистрибуция на телевизия по кабел, сателит и ефир, най-голямата национална телевизия, заедно с още няколко канала, една от най-големите групи за онлайн медии, четири радиостанции и няколко печатни издания. Прекомерната концентрация на медии може да затрудни повече независимата журналистика и увеличава възможностите за натиск от страна на държавата, тъй като основният бизнес на новия собственик е силно държавно регулиран. В същото време огромната медийна власт, както и това, че крайният собственик на "Нова" е голяма международна компания, дава свобода за противопоставяне поне на най-грубите опити за влияние от страна на правителството.

Държавата не вижда проблем

До концентрацията на толкова медийна собственост се стигна точно с помощта и подкрепата на държавата. В началото на 2018 г. тогавашният собственик на НБГ - шведската MTG, подписа споразумение за продажба на групата на инвестиционната компания PPF Group, собственост на чешкия милиардер Петр Келнер. Обявената цена на сделката беше 185 млн. евро, а придобиването трябваше да бъде разгледано от КЗК. Регулаторът тогава видя заплаха чешкият холдинг да купи медиата с аргумент големият ѝ пазарен дял.

Такъв проблем нямаше, когато няколко месеца по-късно братята Кирил и Георги Домусчиеви решиха да влязат в медийния бизнес и предложиха същата цена за придобиването на "Нова". Този път КЗК действа бързо и категорично и само за две седмици разреши концентрацията на дружеството на Домусчиеви "Адванс медиа груп" и НБГ. Инвестицията им в медии беше изцяло в услуга на политиците във властта, което си пролича само няколко месеца по-късно, когато на управленски позиции в медийната група бяха назначени бивши кадри на "Канал 3", свързван с депутата от ДПС Делян Пеевски.

За смяна на собствеността на НБГ започна да се говори на пазара още от средата на 2020 г. Стратегията обаче, изглежда, беше първо да се консолидира по-голям пакет медийни активи, които самостоятелно не биха представлявали бизнес интерес за евентуален купувач, предвид минималните им приходи и скъпо струващата поддръжка. Това в комбинация с желанието на Делян Пеевски да се освободи от явния си медиен бизнес изкара още веднъж наяве контактите на депутата с Кирил Домусчиев. През септември "Нова броудкастинг груп" придоби "Канал 3" (впоследствие ребрандиран в Nova News), музикалните телевизии The Voice TV и Magic TV, както и радиата The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша", всички те свързвани с Пеевски. Без изненади и тогава КЗК одобри мигновено концентрацията въпреки опасенията на редица участници на пазара, че сделката ще увеличи значително пазарния дял на "Нова тв".

Според Светослав Дъбов, директор "Тв медии" в Argent, добавянето на радиостанции и печатни издания към НБГ няма да доведе до съществена промяна на комуникационния пазар. "Ефектът за новодобавените медийни канали е в посока увеличаване на рекламата в тях", казва той и дава пример с The Voice и Magic TV. "По данни на ГАРБ тези канали увеличиха през 2020 г. излъчените рекламни клипове с 91%, брутните бюджети с 98% и доставените рейтинг точки за целева група 18-49-годишни - с 67%. В същото време двата канала имат само 1% дял от брутните бюджети на НБГ", обяснява той.

Сделки за половин година

United Group влезе на българския пазар в средата на миналата година, когато приключи сделката за придобиване на най-големия телеком БТК, оценен на 1.3 млрд. евро. В региона компанията притежава медии, доставчици и сателитна мрежа, затова има известна бизнес логика в интереса на групата и към медиен бизнес в България. Така през декември United Group официално обяви сделката за "Нова броудкастинг груп" на стойност над 300 млн. евро. Сумата обаче покрива редица условия като бъдещи финансови резултати. В нея са включени и кешовите резерви на медийната група. Договорът по сделката беше подписан в края на годината, а около три седмици по-късно КЗК, съвсем очаквано, даде зелена светлина на продажбата и братя Домусчиеви излязоха от медийните си активи с огромна за този пазар печалба.

Интересът на United Group към медийни бизнеси на българския пазар не спря дотук. В същия ден регулаторът разреши на групата да придобие дружествата на Пеевски "Вестник Телеграф", което издава вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Мач телеграф" и Europos, и "Издателска къща Борба", което издава регионалния вестник "Борба".

Така в рамките само на половин година United Group придоби най-големия телеком и мултиплекса за ефирно разпространение на телевизии НУРТС, осем телевизионни канала, пет радиа, издателската група AtticaEVA (издател на списанията Eva, Playboy, Esquire, Joy, Grazia и OK), кинодистрибуторската компания "Лента" и най-голямата онлайн група "Нет инфо", в която влизат редица сайтове, имейл платформата abv.bg и платформата за видеосъдържание Vbox7 и редица вестници. Това превръща новия участник на пазара в най-големия медиен конгломерат в България и второ обединение на телекомуникационен и медиен бизнес, след като чешката PPF придоби "Теленор" и Central European Media Enterprises (CME), част от които е "бТВ медиа груп". "Капитал" изпрати въпроси на United Group за плановете им за развитие на НБГ, но до редакционното приключване на броя не получи отговори. "Пазарът ще стане много по-взискателен към услугите, предлагани от групата, ще очаква повече професионални решения, цифри и анализи. Възможно е най-малките рекламодатели по-лесно да се включат в директна комуникация с групата - получават всичко в едно, при лидерски пазарен дял във всяка от медийните категории", коментира пред "Капитал" Десислава Даковска, медиа директор в Standpoint.

United Group има и друга връзка с България. През 2018 г. компанията купува базираната в Сърбия медийна агенция Direct media, собственост дотогава на рекламния и медиен консултант Красимир Гергов. Агенцията тогава има бизнеси още в Северна Македония, Черна гора и Албания. Към момента Гергов е миноритарен собственик в "бТВ медиа груп" с 6% дял от бизнеса, като запази участието си след сделката с PPF. Така излиза, че преди две години Гергов е имал бизнес отношения със сегашния нов собственик на най-големия конкурент на bTV.

Все още не е ясно в каква посока ще тръгне "Нова" под ръководството на United Group. Факт е обаче, че промените започнаха ден след разрешаването на сделката. Във вторник от медийната група съобщиха, че заедно с бившите собственици братя Домусчиеви компанията напуска и управителят Ива Стоянова. Тя стана част от екипа на медиата през декември 2019 г., а управленската позиция зае в началото на 2020 г., като преди това беше управител и програмен директор на "Канал 3", а за кратко дори неин съсобственик. На въпрос, изпратен от "Капитал", кой ще заеме мястото на Стоянова от "Нова" отговориха, че компанията ще се представлява и управлява от Николай Андреев, който заедно с нея заемаше управленската позиция. Дали се очакват други мениджърски размествания - от групата посочиха, че нямат практика да коментират организационната структура.

Както "Капитал" писа, според източници вече е определен човекът, който ще оглави дружеството - белгиецът Дирк Геркенс, който има голям опит в телевизионния сектор. Той вероятно ще бъде председател на борда, но с оперативни функции, а управител ще остане Андреев.

Медийна доминация

Концентрирането на медийно влияние в един собственик не притеснява нито КЗК, нито Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), до която по-скоро формално се е допитал регулаторът. Единствено становище против са представили от най-големия конкурент на "Нова" - "бТВ медиа груп". Като аргументи от групата посочват засилването на господстващото положение на НБГ и апелират към КЗК да наложи мерки за запазване на ефективната конкуренция. В отговор от United Media оспорват всички изложени от медийната група съмнения. В становището си те се позовават на данни за аудиторните дялове на двете медийни групи, представени от свързвания с Красимир Гергов медиа шоп "Пиеро 97".

Според данните на пийпълметричната агенция ГАРБ, с която от април работят и двете тв групи, общият аудиторен дял на "Нова" и прилежащите ѝ канали е по-голям от този на bTV през цялата 2020 г. в най-атрактивната за рекламодателите категория 18-49-годишни зрители. Най-голям дял отчита през октомври (40%), когато към групата влизат вече каналите "Канал 3", The Voice TV и Magic TV. В същия период групата на bTV държа малко над 29%. Данните включват и отложено гледане.

През 2020 г. нишовите канали на двете групи са привлекли сравнително близки брутни суми рекламни инвестиции. За годината обаче рекламните вложения в канала bTV са с 35% повече в сравнение с конкурентния NOVA. За сметка на това и трите телекома инвестират значително повече в групата на "Нова".

Промени в рекламната политика след смяната на собствеността на НБГ не се очаква тази година, тъй като повече сделки вече са финализирани. "Евентуално може да очакваме изменения, касаещи рекламната политика за 2022 г., които да бъдат обявени в края на тази година. Предишната смяна на собствеността на НБГ не доведе до съществена трансформация в рекламната ѝ политика", коментира Светослав Дъбов от Argent.

Промените в собствеността доведоха до сформирането на две медийни групи в пакет с телекомуникационен бизнес. Според медиа директора на Standpoint Десислава Даковска това ще направи групите уязвими от гледна точка на конкуренти основно от мобилния сектор, които биха пренасочили инвестициите си. "Това ще се отрази като бумеранг върху формирането на цените им за реклама, за да компенсират загубите", допълва тя.

От години моделът на НБГ включва продажба както на рекламното време в собствените им канали, така и в други. От средата на 2018 г. сред тях са и спортните канали на A1. "Може да допуснем, че А1 няма да използват услугите на медийната група за продажба на рекламно време в Max Sport каналите. Това обаче са канали с платен абонамент и рекламата в тях умишлено е ограничена. По данни на ГАРБ за 2020 г. едва 0.3% от брутните бюджети за тв реклама са в спортните канали на А1", уточнява Дъбов.

Интересите на United Group не спират дотук и скоро дружеството може да притежава и други големи активи в България. Известно е, че разглежда също най-големия доставчик на телевизия "Булсатком" и кабелния оператор "Нет 1", както и регионални тв доставчици. Така United Group на практика ще контролира медийното съдържание от създаването до разпространението му до почти всяко българско домакинство. Въпросът е къде новият конгломерат ще намери баланса между защитата на медийните свободи и честната пазарна конкуренция и интересите на хората около властта.

Сделката е завършена

От 22 януари United Grоup официално е новият собственик на "Нова броудкастинг груп". Това обяви купувачът в прессъобщение до медиите. Сделката беше подписана в края на декември. По думите на главния изпълнителен директор на United Grоup Виктория Боклаг българският пазар е атрактивен за компанията и придобиването е част от стратегията им да притежават телекомуникационни в комбинация с медийни бизнеси. "Между "Нова" и другите наши медийни операции съществува добра съвместимост. Това ни дава възможността да постигнем синергия и да разширим мащаба си, за да увеличим инвестициите си в локално съдържание, което да удовлетвори нашите клиенти", допълва още Боклаг. Дейността на "Нова броудкастинг груп" ще контролира бившият изпълнителен директор на германския канал RTL, белгиецът Дирк Геркенс.

Кои са United Group

United Group e създадена през 2000 г. от сръбския бизнесмен Драган Шолак, като започва дейността си като малък кабелен оператор. През годините значително се разраства и вече има бизнеси във всички държави от бивша Югославия, България и Гърция, сред които кабелни доставчици, сателитна мрежа, рекламен бизнес и тв канали. Шолак към момента е миноритарен акционер в United Group с дял около 39%. Групата започна поредица от придобивания в региона, след като мажоритарен собственик на групата стана базираният в Лондон фонд BC Partners през миналата година с малко над 50%. Така освен БТК United Group придоби и гръцкия доставчик на телевизия, интернет и телеком услуги Forthnet, както и хърватската Tele2 Croatia. Освен BC Partners и Шолак акционери в групата са и ЕБВР и фондът KKR. Към 2019 г. United Group отчита 741.8 млн. евро консолидирани приходи, което представлява ръст 17%. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) расте с 13% през 2019 г. до 295.4 млн. евро.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    В сръбската кабелна телевизия Nova S (собственост на United Group), се излъчва коментарно предаване на "NewsMax Adria", което е югославската версия на скандалния консервативен американски новинарски канал NewsMax, поддържащ Доналд Тръмп и конспиративните теории за фалшифицирането на изборите в САЩ, след като дори и Fox News оттеглиха подкрепата си за него. NewsMax е сравнително нов новинарски канал, със силно конксервативен профил, близък до най-радикалните "тръмписти" в републиканската партия в САЩ. В Wikipedia пише, че NewsMax Adria е собственост на United Group, и че скоро се очаква да започне да излъчва 6-часова програма от Белград и през останалото време да предава програмата на американския канал.

    Защо и как новият собственик на най-голямата медийна група в България е решил да прави балканска версия на този канал със съмнителна репутация дори в САЩ? Какво влияние ще има това на редакционната политика на медиите на United Group в България?

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Капитал трябва да провери това.

    Нередност?
Нов коментар