Медийното ядрено оръжие

Oт новите собственици на bTV и Nova сега зависи дали свободната журналистика ще има по-голямо влияние

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Само за половин година се смени собствеността на двете най-големи български медийни групи.
  • Контролираните от властта новини и публицистика биха определили политиката и бъдещето на България за години напред.

Придобиването на "Нова" от "Юнайтед груп" и на bTV от PPF даде в ръцете на новите собственици най-силните медийни оръжия в България.

"Нова броудкастинг груп" (НБГ), собственикът на "Нова" и "БТВ медиа груп" (БМГ) на bTV, доминират медийния сектор и като привлечени рекламни инвестиции - държат близо 75% от целия пазар на реклама в страната, и като привлечена аудитория. По данни на агенция ГАРБ по-силната от двете групи е тази около "Нова". Тя държи 45% дял от рекламния пазар. На второ място след нея е БМГ с 35%. По дългосрочните прогнози в сектора са, че на практика този дуопол няма да бъде разрушен и двете компании ще продължават да са лидери в медийния сектор.

Всичко това ги прави силен инструмент за влияние. Затова и смяната на собствеността за по-малко от половин година в двете компании е изключително важна и изостря вниманието на всички в сектора в две посоки:

  • Какво ще е пазарното поведение на двете групи, тъй като от политиката им зависи накъде ще поемат рекламният и медийният пазар в България?
  • Дали те ще защитят свободната журналистика, или ще започнат игра с правителството и интересите около него. От това в някаква степен зависи и какво ще става в българската политика, а оттам и какви перспективи има България през следващите години.

Какъв е образът на телевизиите до момента

През последните години bTV и "Нова" формираха сякаш два лагера. bTV се утвърди като обективен към властта канал, който на преобладаващия медиен фон изглежда като критичен. В ефира ѝ се появиха редица разследвания, които имаха силен обществен и политически отзвук. Влизането на новия собственик в телевизията показа намерение за бърза промяна и тя започна първо през новините. Една седмица след като новият собственик на "БТВ медиа груп" - чешкият фонд на Петр Келнер PPF, назначи нов изпълнителен директор на bTV - Мартин Швехлак, новият мениджър, който замени Флориан Скала на поста, реши да се раздели с дългогодишния директор на "Новини, актуални предавания и спорт" Венелин Петков. Позицията е една от ключовите в медиата, защото именно от ръководителя на тази дирекция най-ясно се вижда дали телевизията е независима от властта.

След придобиването на "Нова" от братя Домусчиеви цялата група рязко засили проправителствения си курс. От медиата бяха отстранени голяма част от журналистите с критични гласове. Изчезнаха и разследванията. Какво обаче ще се случи сега?

Вятърът на промяната

Според члена на УС на Асоциацията на европейските журналисти в България Иван Радев изглежда, че "продажбата на "Нова броудкастинг груп" по-скоро е добра новина и тъй като новият собственик не е толкова ангажиран с политическата конюнктура в България, телевизията би могла да се върне към по-чисти журналистически основи и да бъде по-независима".

"Ще следим съдбата на новините и актуалните предавания, съдържанието на сутрешните блокове, наличието на разследвания, както и съдбата на новинарите и си правим изводи", Нели Огнянова, преподавател по европейско медийно право в СУ.

По думите на Радев при bTV смяната на собствеността пък би могла да накара телевизията да промени досегашния си критичен облик и да търси повече компромиси със силните на деня в политиката. "Това би било отрицателно развитие, тъй като на телевизионния пазар критичната журналистика е все по-голяма рядкост и освен в bTV намира убежище почти само в доста по-малки телевизии и почти липсва в останалите две национални телевизии", смята Иван Радев.

Три са основните области, които изискват особено внимание около смяната на собствеността на двете най-големи частни телевизии в България според преподавателя по европейско медийно право в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Нели Огнянова. Според нея смяната на собствеността на двете големи медийни групи "Нова броудкастинг груп" и "БТВ медия груп" създава неизвестност, граничеща с безпокойство: за свободата на изразяване, за зоната на публицистиката и за медийния плурализъм.

"Трябва да мине известно време, за да се види дали новинарството в двете групи ще отговаря на стандартите на свободната и независима журналистика, или ще се очертаят обичайните забранени за критика теми и личности, забранени за участие хора и обичайни доверени коментатори - често дори без оглед на темата", казва Огнянова.

Тя обръща внимание, че съществуват опасения, че в големите телевизии изчезна окончателно зоната на публицистиката. "За съжаление това се отнася и за БНТ и предстои да ни предлагат телевизия по Постман (Да се забавляваме до смърт!). Това вече е факт, но ще следим съдбата на новините и актуалните предавания, съдържанието на сутрешните блокове, наличието на разследвания, както и съдбата на новинарите - и да си правим изводите. Излишно е да напомням нивото на журналистиката в печатните издания на Пеевски, които стават собственост на Юнайтед: тук само мога да пожелая завръщане към принципите на професията", коментира Огнянова.

По думите на Нели Огнянова Комисията за защита на конкуренцията не дава знак да отчита ефектите върху плурализма и на хоризонталната, и на вертикалната интеграция, както и факта, че придобиващото предприятие "Юнайтед груп" вече е собственик на БТК, която има господстващо положение на пазара на наземно цифрово разпространение на телевизия, и НУРТС - доставчик на аналоговото разпространение на радио. "Обстоятелството, че в сходни позиции е двойката bTV - Теленор, не прави ситуацията с плурализма по-приемлива, точно обратното", допълва Огнянова.

Преподавателят в журналистическия факултет на Софийския университет проф. Орлин Спасов смята, че най-сериозният проблем е концентрацията на пазара. "Когато тя стане прекалено голяма, както в случая с новите сделки - придобиват се едновременно телекоми и мощни медийни групи, възможностите за формиране на общественото мнение по неплуралистичен начин се увеличават. А пазарното пространство за малкото български играчи драстично намалява", каза Спасов.

Преподавателят припомни, че България вече има дълъг опит с присъствието на големи чужди инвеститори в медийната сфера, но тяхната роля е амбивалентна. Според него инвеститорите бързо са се ориентирали основно към печалбата и оставиха на второ място поддържането на по-високо качество на съдържанието и допуснаха българските редакции до голяма степен да определят медийната политика на локално ниво. "Благодарение на това медиите с чуждестранна собственост само на теория оставаха независими, докато на практика често бяха силно въвлечени в българските политико-медийни сюжети и не бяха имунизирани срещу влияния", убеден е Орлин Спасов.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 5
    • + 2

    Назначението на мисирката Хекимян за шеф на новините на bTV е доста показателно за това накъде тръгва политиката на компанията, въпреки че собственика Келнер беше жертва на мутренското управление на Борисов. А предполагам че United Group биха искали да се изчистят от Пеевските мисирки и (поне за начало) да имат обективно и неутрално отношение към властта в България, така че според мен е много вероятно Венелин Петков да цъфне като шеф на новините на NOVA съвсем скоро.

    Нередност?
  • 2
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia
    • - 4
    • + 1

    Искам да гледам сръбски и македонски новинарски канали. Кой предлага такава опция?

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 4
    • + 4

    Свободата на словото е свобода от зависимости - политически, идеологически, икономически, от грантове по договор с Националния демократически институт и пр...
    Нека свободните от зависимости първи хвърлят камък. А дотогава да мълчат.

    Нередност?
Нов коментар