🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Decathlon дотича в центъра

Веригата за спортни стоки отваря магазин до площад "Славейков" в столицата

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Бивше кино, обект на хранителна верига, магазин за техника. Това са старите роли на приземния етаж на централната столична улица "Солунска" 2. От четвъртък, 28 януари, това е новият адрес на френската спортна верига Decathlon. До този дебют двата софийски магазина на групата бяха по-скоро в периферията - в "Подуене" и на околовръстното.

"Слизането" в центъра не е нетрадиционен ход и спортната верига има обекти в широкия център и на други европейски градове. Така осигурява бързи покупки на хора, които не са готови да пътуват до по-далечна зона или да чакат поръчката си с куриер. В пандемията стои и рискът големите магазини да бъдат затворени. Недостатък е, че обектът не е собствен, а под наем, и няма как да има спортна зона. Заради по-компактния размер (малко над 800 кв.м при над 3000 кв.м за класически отдалечен магазин) е възможно компанията да предлага само подбор от стоки.

В същата тенденция - за обект в по-централни зони, неотдавна влезе и друг глобален търговец, веригата за мебели IKEA. Тя избра мола на бул. "Стамболийски" за "градския" си магазин, който също ще заработи тази година. Възможно улеснение е, че при COVID кризата много обекти се освободиха и се предполага, че наемодателите са станали по-отстъпчиви и постигнатите цени са по-ниски.

Лятно решение

Ходът на Decathlon не е от последните седмици. Справка в Имотния регистър показва, че обектът е нает на 31 юли миналата година. Наемодател е компанията "Еф Екс студио", но не е отбелязана цената на сделката, нито срокът на договора за наем. Ако се съди от таксата по вписвания, материалният интерес е почти 4.7 млн. лв., но не е ясно това наемът за колко години е.

Бившето кино "Глобус" беше приватизирано в пакет с много държавни салони преди почти 20 години. После те бяха разпродадени на парче. "Еф Екс студио" става собственик през януари 2004 г. В момента компанията е притежание на Ивайло Коевски, който през годините е бил в ръководството на "Дару кар" (Атанас Тилев), "Холдинг Варна" и "Родна земя" (от периферията на "Химимпорт") и на други дружества за имоти. От години, след като "Пикадили" затвори, обектът на "Солунска" е празен, като представители на имотния сектор коментираха, че търсеният наем е бил много висок.

Decathlon подготвя отварянето на магазина от седмици и планът е да заработи на 28 януари. От компанията не отговориха на въпросите на "Капитал". Но в съобщения на сайта е отбелязана датата на отваряне и че този девети магазин дава бърз и лесен достъп на клиентите.

В България Decathlon отвори през 2013 г. - първо в София, а след това и в Пловдив, Варна, Стара Загора, Велико Търново, Бургас. Веригата продава и онлайн. За 2019 г. българското дружество отчита над 13% ръст на приходите, които достигат 77.4 млн. лв., и 3.3 млн. лв. печалба след данъци. Заетите служители в страната са над 300.

Първият магазин на Decathlon е отворен през 1976 г. във Франция. Днес веригата има над 1600 магазина в 57 държави. Компанията притежава над 20 собствени марки за спортна екипировка.

По-бързо и в IKEA

С откриването на нов магазин в центъра Decathlon се присъединява към глобалната тенденция търговци да се разделят с досегашните познати формати на огромни магазини в периферията на града. Този модел следва и шведският мебелен гигант IKEA, който през септември 2020 отвори магазин в Delta Planet Mall във Варна, а през тази година планира да открие нов обект, отново в търговски център - в Mall Of Sofia на бул. "Стамболийски".

"Новата концепция изисква изграждане на магазини в удобна и достъпна за хората локация, близо до мястото на живеене, пазаруване и почивка. Обектите на IKEA ще продължат да се доближават все повече до хората по целия свят - това е глобална стратегия на марката", заяви за "Капитал" Йоана Цонева, маркетинг мениджър на IKEA в България.

Сред новите локации на компанията според актуалната концепция е магазинът IKEA La Madeleine например, който се намира в центъра на Париж и около 2 милиона души могат да стигнат до него с помощта на градски транспорт в рамките на 20 минути. Нов магазин в малък формат отвори врати и в Москва в търговския център "Авиапарк". Крайната цел е скъсяване на дистанцията с клиентите.

"За IKEA разрастването в София е логично. И за Decathlon магазин в центъра вече е пробвано във Франция, Испания", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в CWForton. Той не вижда в двете отваряния зараждане на тенденция, а по-скоро плод на стратегията за развитие на компаниите за съответния пазар.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов
    • + 3

    Харесвам "Декатлон" заради отношението цена-качество.

    Нередност?
  • 2
    tie_interceptor avatar :-(
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Това отношение беше добро до преди 7-8 години за съжаление.

    Нередност?
Нов коментар