"Белла България" е одобрен доставчик за собствени марки на Tesco

Димитър Митев, главен оперативен директор на "Белла България"

"Белла България" е одобрен доставчик за собствени марки на Tesco
"Белла България" е одобрен доставчик за собствени марки на Tesco
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Димитър Митев е главен оперативен директор на "Белла България". Той е част от екипа на "Белла" от 2013 г. Преди това в продължение на 3 години ръководи търговската структура за всички пазари на "Фикосота Синтез". Започва кариерата си в Procter & Gamble (P&G), където заема различни мениджърски позиции в България, четири години работи в маркетинговия отдел на P&G Balkans в Букурещ, след което се завръща в България на позицията Country Manager за България.

Завършил е магистратура по маркетинг в Бургаския свободен университет. Владее английски, руски, румънски и сръбски език.

Компанията започна през 2019 г. мащабна инвестиционна програма. Как се развива тя досега и повлия ли пандемията от коронавирус на плановете ви развитие?

- Можем да се похвалим с изключително силни резултати и в трите направления на инвестициите ни. Обновихме производствените мощности и въведохме най-новите стандарти за качество в хранителната индустрия. Придобиването на гръцкия лидер в месопреработката "Крета Фармс" ни превърна в най-големия български инвеститор в хранителната индустрия зад граница. Спечелихме нови пазари в Централна Европа и Западните Балкани. Инвестирахме в логистичната компания на холдинга, за да можем да доставяме големи обеми храни до всяка точка на Европа в отлично състояние съгласно международните стандарти за съхранение и превоз. Мащабът и темпът ни на развитие заедно с диверсификацията на риска във всеки един аспект от дейността ни ни превърнаха в стабилен и все по-предпочитан доставчик, който от днес за утре може да посрещне извънредна поръчка от 20 тона кайма например във всяка точка на Европа. Докато в отговор на ковид кризата конкуренцията ни свиваше разходите, ние смело осъществихме сериозна международна инвестиционна програма и в крайна сметка излизаме от кризата по-силни, като на практика се превръщаме в мултинационална компания, която надгражда предприемаческия си характер.

В най-тежките дни на ковид кризата ежедневно и ритмично доставяхме на 100% поръчаните към нас количества. Не само в България, но и на всички наши експортни пазари - цяла Европа, САЩ, Австралия, Близкия изток.

Имахте ли проблеми с доставките на суровини по време на корона кризата и как успяхте да диверсифицирате риска в тази ситуация?

- Имаме почти неизчерпаема производствена и логистична мощ и международен технологичен опит. Производствените ни бази и търговски офиси са разположени в ключови региони в Гърция - остров Крит и столицата Атина, България, Румъния и в сърцето на Централна Европа - Будапеща. Структуроопределящата ни роля в хранителния отрасъл в страната ни осигурява резерв от суровини, така че да сме независими от флуктуацията на пазара и разкъсването на веригите на доставка. За пълното обезпечаване на нуждите на месопреработвателната ни дейност ни дава сигурност партньорството с български производители на висококачествени месни суровини.

Отчитате ли промени в отношения с веригите магазини в България, на Балканите и в Централна Европа заради пандемията?

- Партньорските отношения с международните търговски вериги ни правят все по-успешни в цяла Европа. Имаме отлични взаимоотношения, основани на съвместното разработване и лансиране на нови продукти, отговарящи на спецификата на местния вкус на съответния пазар и на достъпни цени за потребителите. Работим ръка за ръка по отношение на производствените процеси и контрола на качеството. Наскоро минахме успешно одита на Tesco, който е най-взискателният в индустрията, и вече сме одобрен доставчик за собствени марки на веригата, след като две поредни години се доказахме като доставчик на продуктите Bella в "Tesco Унгария". За тях развихме и лансирахме щрудели Bella, а "Shell Унгария" вече продава нашите български банички в бензиностанциите си. Довериха ни се и други международни вериги като Aldi и Penny. В Сърбия вече присъстваме със специално разработено портфолио от продукти и дизайн на опаковките във всички търговски вериги. В Македония работим директно с най-голямата местна търговска верига КАМ Market и вече имаме дистрибутор за останалата част от пазара.

Как се развива Creta Farms, най-голямата месопреработвателна компания в Гърция, която придобихте?

- Спечелихме водеща позиция на гръцкия пазар, а синергията между "Крета Фармс" и "Белла България" вече дава резултати. На българския пазар предлагаме месните деликатеси, обогатени със зехтин, по специални патенти на гръцката компания, а гиросът на "Крета" се наложи на българския пазар и до края на този месец ще се появи и в Lidl.

Успяхте ли да разширите пазарите си въпреки глобалната икономическа криза?

- Благодарение на търговската диверсификация на риска в 2020 г. общите ни продажби на вътрешния пазар достигнаха 12% ръст, който задържаме и до момента. Тази година вече имаме 35% ръст в търговията с хотелите и заведенията за обществено хранене, т.нар. хорека пазар. В ковид кризата за разлика от други играчи в нашата индустрия ние не спряхме износа за традиционно силния етнически пазар в Западна Европа и постигнахме 25% ръст на продажбите в Испания, Германия и Великобритания. Експортните клиенти ни се отблагодаряват с устойчив ръст втора поредна година, след като не ги подведохме в най-трудните месеци на пандемията през 2020.

На какво ви научи пандемията в управлението на бизнеса ви?

- Пандемията ни научи на още по-голяма гъвкавост и ни показа, че в условията на форсмажорни обстоятелства бързината на взимане на решения е от първостепенна важност. Принципът "бързо решение - проба - грешка" работи безотказно във време на криза, защото е много по-важно да си бърз, отколкото да умуваш безкрайно, когато нито времето, нито обстоятелствата ни дават такъв комфорт. Всяка седмица имахме по две вътрешни кризисни срещи на високо мениджърско ниво и така се движехме успоредно на събитията и промените на пазара и обстановката, а понякога ги изпреварвахме. Иначе ние през цялото това трудно време вярвахме, че сме подготвени да отговорим на всяко предизвикателство и в ковид кризата го доказахме.