🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Alphabet с по-ниски резултати от очакваното, YouTube се представя най-зле

Войната в Украйна и инфлацията карат рекламодателите да се отказват от видеоплатформата

Най-добре се представя подразделението за облачни технологии Google Cloud
Най-добре се представя подразделението за облачни технологии Google Cloud
Най-добре се представя подразделението за облачни технологии Google Cloud    ©  Reuters
Най-добре се представя подразделението за облачни технологии Google Cloud    ©  Reuters

Финансовите резултати на американския технологичен гигант Alphabet за първото тримесечие показват, че повечето от дивизиите на компанията са донесли по-малко приходи от очакваното. Най-зле представящото се подразделение е YouTube, като платформата за видеосъдържание отчита приходи 6.87 млрд. долара при прогнози за 7.51 млрд. долара.

Общите приходи на Alphabet възлизат на 68 млрд. долара - със 100 млн. под очакванията, като това е първият път от края на 2019 г., в който компанията не постига очакванията на експертите. Постъпленията нарастват с 23% спрямо същия период на миналата година, но темпът се забавя. За сравнение - през първото тримесечие на 2021 г. увеличението на приходите беше 34%.

Тримесечната печалба възлиза на 16.4 млрд. долара, което е 24.62 долара на акция - значително под очакванията за 25.76 долара на акция. Най-добре се представя подразделението за облачни технологии Google Cloud - постъпленията му са 5.82 млрд. долара, като само то надминава очакванията на анализаторите. Въпреки това ръстът е по-малък от този на най-големия му конкурент - Azure на Microsoft, който отчете покачване от 46%.

Финансовият директор на Alphabet Рут Порат предупреди, че текущото тримесечие ще бъде още по-предизвикателно поради неблагоприятните валутни условия и почти пълното спиране на операциите на Google в Русия, които представляваха 1% от приходите през 2021 г. Google спря услугата си в Русия на 3 март.

Рекламите намаляват, но не само в YouTube

Войната в Украйна, инфлацията и проблемите с веригата на доставки, които водят до недостиг на продукти, са главните причини за намаляващия интерес на рекламодателите към продуктите на Alphabet. Най-тежко засегнатата компания е YouTube, като в последните две години платформата се радваше на засилен интерес заради пандемията и повечето време, което хората прекарваха вкъщи. Изпълнителният директор на Alphabet Сундар Пичай заяви, че месечните потребители на платформата за видеосъдържание в момента дори прекарват повече време на нея, макар пандемията вече да не е толкова голяма част от ежедневието им. YouTube Shorts е основен двигател на растежа, който сега събира над 30 млрд. гледания дневно, четири пъти повече от преди година. Това обаче е директен отговор на TikTok, като конкурентното приложение привлича много по-голяма аудитория.

"Войната имаше увеличено въздействие върху рекламите в YouTube спрямо останалата част от Google", каза Порат. "Това беше както поради спиране на по-голямата част от нашите търговски дейности в Русия, така и на намаляването на разходите предимно от рекламодателите на марки в Европа", добави тя пред Financial Times. Тя също така заяви, че е твърде рано да се прогнозира кога забавените от войната продажби могат да се повишат.

Очакванията на експерти са Google да държи 29% от глобалния пазар на онлайн реклами през тази година. Това би донесло 602 млрд. долара на компанията и би я поставило на лидерската позиция по дял от пазара за 12 поредна година, сочат данни на Insider Intelligence.

Нарастващата конкуренция от компании като Amazon и TikTok също намаляват продажбите на реклами в Google. Въпреки това търговците на дребно продължават да наливат пари в реклами, а рекламодателите на пътувания и развлечения отново се увеличават. Успокоение за компанията е и фактът, че традиционно спирането на рекламата е една от последните стъпки на компаниите, които изпитват финансови затруднения.