🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Danone съкращава продуктовата гама заради намаленото търсене

Компанията иска да намали разходите в резултат на високата инфлация

Супермаркетите, магазините и производителите на пакетирани храни се опитват да се справят с нарастващите разходи
Супермаркетите, магазините и производителите на пакетирани храни се опитват да се справят с нарастващите разходи
Супермаркетите, магазините и производителите на пакетирани храни се опитват да се справят с нарастващите разходи    ©  Reuters
Супермаркетите, магазините и производителите на пакетирани храни се опитват да се справят с нарастващите разходи    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Френската компания ще намали различните опаковки на един и същи продукт.
  • Инфлацията удря производителите по цялата верига.
  • Покачването в цените намалява и потребителската активност.

Френският гигант в хранителната сфера Danone е взел решението да намали продуктовата си гама, като целта на този ход е да се намалят разходите на компанията. Тя е изправена пред сериозни затруднения заради инфлацията, която намалява оперативните маржове, както и желанието на потребителите да пазаруват.

Супермаркетите, магазините и производителите на пакетирани храни се опитват да се справят с нарастващите разходи, които обхващат всеки аспект от техния бизнес - от цените на петрола до хартиените опаковки, които стават по-скъпи поради продължителните проблеми по глобалната верига на доставки, започнали по време на пандемията от ковид-19. Войната в Украйна само засили проблемите, като тя доведе и до напускане на Русия от страна на голям брой западни вериги.

"Инфлацията е динамика, особено в Европа, с която трябва да започнем да свикваме", каза Айла Зиз, глобален ръководител на продажбите на Danone, пред Reuters. Компанията съкращава така наречените единици за съхранение на запаси (SKU), което означава, че някои супермаркети ще имат по-малко вариации от продуктите на Danone. Продукти на компанията надали ще липсват от магазините, но броят на различните разфасовки на даден продукт със сигурност ще бъде засегна. Същото се отнася и за броя различни вкусове.

Наличието на по-малко SKU би помогнало за намаляване на разходите за тип продукт, казва Зиз, като добавя, че Danone преразглежда "цялото си портфолио" с всеки клиент, за да види кои единици иска да изкара от пазара. Потребителските компании като Danone правят много версии на един и същ продукт - от големи и малки опаковки с един и същи продукт и различни вкусови опции. Особено популярни в последните години са големите разфасовки, които се рекламират като "изгодни предложения" заради по-ниската цена на килограм. Компанията иска "да остане конкурентоспособна", което е и причината да не иска да се лишава от "изгодните си опаковки".

Danone не възнамерява да изтегля цяла продуктова линия от пазара, но опростяването на гамата му означава, че някои от продуктите може да бъдат пожертвани, за да стане по-евтино за търговците на дребно да складират и управляват по-малък, по-малко сложен инвентар. Така например супермаркетите ще трябва да отделят по-малко пари за съхранение, наблюдение и транспортиране на продукти. Зиз обаче отказа да даде яснота относно кои линии от предложения на компанията биха били засегнати от решението. "Това не е глобална разфасовка на някои продукти", добави тя.

Според Мария Кастровиехо, която е старши анализатор в Rabobank Research, мерките имат смисъл за компаниите, които се опитват да бъдат по-ефективни. Много предприятия направиха нещо подобно в началото на пандемията, като това им помогна да се запазят конкурентни в тежката търговска обстановка. "Ако трябва да правите много малки партиди различни продукти, имате повече прекъсвания, трябва да намерите повече съставки", каза тя пред Reuters.

Инфлацията отказва купувачите

Повишението на цените сериозно затруднява и купувачите. Британската верига супермаркети Tesco обяви в средата на юни, че британците купуват по-малко, преминават към по-евтини продукти и пазаруват по-често, като всичко това е продиктувано именно от инфлацията.

"Виждаме по-висока честота на пазаруване, така че има повишение в броя на пътуванията за пазаруване, виждаме, че размерите на кошницата намаляват в известна степен", каза главният изпълнителен директор на компанията Кен Мърфи, след като Tesco съобщи за спад в основните продажби в Обединеното кралство за първото тримесечие на годината.