🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Слаб ръст на Alphabet разтревожи рекламния сектор

Разочароващите резултати на Google повлякоха надолу акциите и на други технологични гиганти

С изключение на кратко свиване в началото на пандемията, това е най-бавният темп на растеж от 2013 г. насам.
С изключение на кратко свиване в началото на пандемията, това е най-бавният темп на растеж от 2013 г. насам.
С изключение на кратко свиване в началото на пандемията, това е най-бавният темп на растеж от 2013 г. насам.    ©  Pixabay.com
С изключение на кратко свиване в началото на пандемията, това е най-бавният темп на растеж от 2013 г. насам.    ©  Pixabay.com
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

По-слаби от очакваните резултати на Alphabet, собственика на Google, разтревожиха индустрията за дигитална реклама и електронна търговия. Неочакваното рязко забавяне на рекламния бизнес, който е основен за компанията, предизвика разпродажба на технологични акции и засили страховете от спад на американската икономика.

Приходите за третото тримесечие на най-големия доставчик на дигитална реклама в САЩ са нараснали с 6% до 69.1 млрд. долара. С изключение на кратко свиване в началото на пандемията, това е най-бавният темп на растеж от 2013 г. насам и е под очакванията на анализаторите за ръст от 9% по данни на Refinitiv, цитирани от Financial Times.

Microsoft нанесе допълнителен удар върху нагласите в технологичния сектор с предупреждението си за значително забавяне на своя облачен бизнес през следващите месеци. В следборсовата търговия акциите на Alphabet вървят с близо 7% надолу, а тези на Microsoft се понижиха с около 17%. Новината, която идва в началото на сезона на отчетите на големите технологични компании, предизвика разпродажба на акции и на други лидери в индустрията, включително Meta и Amazon, които се понижиха с около 4-5%.

Резултатите са лош знак за дигиталната реклама, каза Евелин Мичъл, анализатор в Insider Intelligence. Разочароващото тримесечие за Google означава, че предстоят трудни времена, ако пазарните условия продължат да се влошават.

Отдръпване след бума през пандемията

Приходите от Google Search са нараснали с 4.2% до 39.5 млрд. долара, оставайки под прогнозите за 8% ръст, докато рекламните постъпления от YouTube отчитат спад от 2% до 7.1 млрд. долара при очаквания за 4.4% ръст. Главният финансов директор Рут Порат обясни забавянето с базов ефект заради силното трето тримесечие на 2021 г., когато компанията спечели от бума на онлайн рекламата по време на пандемията. Но впоследствие рекламодателите в някои области са се отдръпнали, каза Порат. Alphabet планира да забави наемането на служители през последното тримесечие и още повече през 2023 г., за да ограничи ръста на разходите.

Освен за рекламната индустрия, резултатите бяха приети като лоша новина за най-голямата икономика като цяло, докато американските потребители и фирми съкращават разходите си в условията на висока инфлация и покачващи се лихви. Маркетингът обикновено е първата дейност, чийто бюджет компаниите орязват.

Платформата за аудио стрийминг Spotify също предупреди, че "предизвикателната" икономическа среда е засегнала рекламния ѝ бизнес през третото тримесечие. Миналата седмица акциите на Snapchat загубиха почти една трета от стойността си, след като компанията заяви, че рекламодателите продължават да съкращават разходите си за маркетинг.