🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Русенската "Булмаркет" купува германски терминал за течни товари в Девня

Сделката е между "Астра биоплант" на Станко Станков и изтеглящата се от България Oiltanking

"Астра биоплант" стана най-голямата компания на база приходи в сектор горива през 2021 г., изпреварвайки бургаската рафинерия
"Астра биоплант" стана най-голямата компания на база приходи в сектор горива през 2021 г., изпреварвайки бургаската рафинерия
"Астра биоплант" стана най-голямата компания на база приходи в сектор горива през 2021 г., изпреварвайки бургаската рафинерия    ©  Надежда Чипева
"Астра биоплант" стана най-голямата компания на база приходи в сектор горива през 2021 г., изпреварвайки бургаската рафинерия    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Сделката е между "Астра биоплант" и Oiltanking, която държи 91% от капитала.
  • Промяната в собствеността трябва да получи одобрение от КЗК и миноритарният акционер - държавното "Пристанище Варна".
  • Русенската група е основен товародател на пристанището и има нужда и от врата на Черно море.

Русенската група на Станков Станков, управляваща търговеца на пропан - бутан "Булмаркет" и производителя на биодизел "Астра биоплант" купува мажоритарния дял на терминала за течни товари на "Ойлтанкинг България", намиращ се в Девня, на северната страна на Белославското езеро.

Новината беше съобщена от Maritime.bg. Купувач е дружеството "Астра финанс", еднолична собственост на Станко Станков. Пред "Капитал" Станков коментира, че сделката е на етап предварителен договор, като има няколко условия, които да бъдат изпълнени преди финализирането й. Тя трябва да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията, както и от държавното дружество "Пристанище Варна", което е миноритарен акционер в "Ойлтанкинг България".

Процедурата по продажбата е започнала в началото на лятото, като по неофициална информация германската компания собственик е решила да излезе от България. Тя е отправила покани към потенциални купувачи и е започнало събирането на оферти.

Компания от групата на Станков е най-големият товародател за биодизел на въпросния терминал като държи около 70% от товарооборота там. Затова решението за покупка на пристанищния актив е било логично, тъй като дава сигурност, каквато няма да има, ако в собствеността влезе нова компания. Едновременно с това големият русенски играч има нужда от терминал на Черно море, като в момента ползва Констанца, както и варненските терминали на ПЧМВ и на "Петрол".

Цената на сделката не се съобщава. Надеждите на Станков са към края на годината КЗК да излезе с решение и да се премине към финализирането й.

Продавачът

В акционерното дружество "Ойлтанкинг България", базираната в Германия Oiltanking държи 91% от капитала. Останалите са на държавното "Пристанище Варна", като присъствието на немската компания в порта е от десетилетия. Идеята за терминала за сярна киселина е от 1999 г. и беше инициатива на белгийския приватизатор на МДК-Пирдоп.

Германската Oiltanking има приходи от 432 млн. евро за миналата година и почти 100 служителя. Тя е дъщерно дружество на базираната в Хамбург Marquard&Bahls, холдингово дружество, развиващо дейност в сферата на енергийния и химически сектор от 1972 г.

Българското дружество се занимава с обработка и поддръжка на течни химически продукти, животински и растителни масла и други продукти. През изминалата 2021 г. приходите на българското дружество "Ойлтанкинг България" са 5.1 млн. лв., а печалбата е 1.7 млн. лв. Според информацията от последния доклад за дейността на компанията терминалът разполага с 4 резервоара с обща вместимост 25.1 хил. кубични метри. Капиталът на дружеството е в размер на 1.9 млн. лв.

Дружеството има дългосрочни договори за предоставяне на услуги на КЦМ, "Аурубис" и "Хай протеин", като последната е собственост на "Астра финанс". Компанията ползва под наем завод в Провадия на "Слънчеви лъчи", произвеждащ натурализирани масла и биодизел.

По думите на Станков, тяхната група държи 70% от товарооборота и два резервоара, а КЦМ и "Аурубис" имат по един за сярна киселина. Според него пристанището има потенциал да бъде разширено, като има около 25 декара свободни терени.

Купувач в развитие

Дейността на българската група купувач е разположена основно на площадката на бившия комбинат за тежко машиностроене в Русе, намиращ се на брега на Дунава, и в Сливо поле.

В групата има над 20 компании в две основни направления. "Булмаркет груп" е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

Второто направление се занимава с производството, с покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел в Сливо поле "Астра биоплант", заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България".

Бизнесът на групата се разраства бурно през последните години. За първа година производителят на растителни масла и биодизел "Астра биоплант" стана лидер в сектора горива на база приходи, изпреварвайки "Лукойл Нефтохим Бургас", като отчете за 2021 г. 3.34 млрд. лв. приходи и печалба 227 млн. лв. Дружеството е номер 3 в България по приходи за миналата година. Холдингът е и най-големият в Русе.

За производството на биодизел от първо поколение "Астра биоплант" изкупува огромни количества слънчоглед и рапица, а от групата нееднократно са казвали, че са в топ 5 по продажби на биодизел в ЕС. През 2021 г. "Астра биоплант" е произвела 360 хил. тона биодизел и 20 хил. тона глицерин.

Групата създава и биодизел от второ поколение, който се произвежда основно от използвани олиа за готвене и остатъчни мазнини, като инвестицията в новата производствена мощност, която се изграждаше през 2021 г., за още 100 хил. тона биодизел второ поколение, е около 17 млн. евро. Целта на компанията е да премине на до 65% производство на биодизел второ поколение вместо биодизел от масла от рапица, слънчоглед и соя до края на другата година. Суровините идват основно от Азия в Европа, като конкуренцията за тях е голяма.

Транспортни врати и коридори

Групата има инвестиции и в железопътния транспорт, като има жп превозвач - "Булмаркет рейл карго" с 52 млн. лв. приходи за 2021 г. Инвестиции в жп сектора от миналата година до края на 2023 г. ще бъдат около 60 млн. лв. Сумата включва възобновяването и развитието и на жп завода, придобит от компанията - Локомотивен и вагонен завод в Русе, който фалира и в края на 2020 г. групата купи активите му. Дъщерното дружество, собственик на завода, е пререгистрирано на "Индустриален парк ЛВЗ".

Поредната новина за сделка на групата дойде през октомври, като "Булмаркет груп" купува румънска жп компания Vest Trans Rail. Сделката е за 17 млн. eвро, а предварителният договор вече е подписан.

Паралелно през годините групата развива и водният транспорт и пристанищните услуги, като след жп превозите се появява и "Порт Булмаркет", на терена на бившето заводско пристанище. В момента на пристанището има 7 корабни места и 825 метра дълга брегова ивица. Там се случва разтоварването на голяма част от вноса за нуждите на групата. Зърното идва от България, Румъния, Украйна, Молдова или Сърбия. Газът (пропан-бутан) - от Казахстан. А дизелът е или от "Лукойл", или от Rompetrol.

През 2017 г. там се изгражда и терминал за газ - LNG бункер станция, като това е част от проекта LNG Masterplan Rhein-Main-Danube по програма TЕN-T на Европейския съюз. Целта е използването на втечнен природен газ като гориво за всички моторни плавателни съдове по реките Рейн, Майн и Дунав.