"Астра биоплант": Русенската компания порасна рекордно - има приходи от 7.7 млрд. лв.

Ръстът идва от по-големи продажби на биодизел, сурови масла и по-високи цени. Другата фирма в групата - "Булмаркет ДМ", също има оборот над 1 млрд. лв.

Двете основни направления в бизнеса, създаден от Станко Станков (в средата), сега се управляват от двамата му синове - Младен (вляво) и Деян
Двете основни направления в бизнеса, създаден от Станко Станков (в средата), сега се управляват от двамата му синове - Младен (вляво) и Деян
Двете основни направления в бизнеса, създаден от Станко Станков (в средата), сега се управляват от двамата му синове - Младен (вляво) и Деян    ©  Минко Минев
Двете основни направления в бизнеса, създаден от Станко Станков (в средата), сега се управляват от двамата му синове - Младен (вляво) и Деян    ©  Минко Минев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Производителят на биодизел "Астра биоплант" има 7.7 млрд. лв. приходи за 2022 г. и е на второ място след лидера в "Капитал 100" - "Аурубис".
  • Ръстът идва от по-големи продажби на биодизел, сурови масла и по-високи цени.
  • Другата голяма компания от групата - търговецът на горива "Булмаркет ДМ", расте с 166% до 1.1 млрд. лв.

На второ място след лидера "Аурубис" в класацията на най-големите компании в страната "Капитал 100" за първи път като вицешампион се нарежда русенският производител на растителни масла и биодизел "Астра биоплант".

Създадената през 2005 г. компания има приходи близо 7.7 млрд. лв. за 2022 г., като е лидер в класацията на сектор "Горива" на крачка пред "Лукойл България". Заедно с другата основна компания на групата - търговецът на пропан-бутан "Булмаркет ДМ", която има приходи 1.1 млрд. лв., представителите от Русе вероятно биха се наредили под номер едно. Ако не броим консолидираната в БЕХ държавна енергетика.

Годината е била доста успешна, като ръстът на приходите при "Астра биоплант" е 130%, а при "Булмаркет ДМ" - 166%. Огромният скок при "Астра биоплант" за изминалата година се дължи на растеж по всички направления - продажби на биодизел, на сурови масла, а и като цени. Голямата корекция нагоре при "Булмаркет ДМ" не е изненада. Войната в Украйна доведе до огромен износ на дизел от България към Украйна, като всички големи български компании успяха да се позиционират в една или друга степен на този пазар през 2022 г.

Голямата група

Русенската група, базирана основно на площадката на бившия комбинат за тежко машиностроене в Русе, на брега на Дунава, е създадена от Станко Станков. В нея има над 20 компании, разпределени в две основни направления, като сега те са поверени съответно на двамата синове на Станков - Деян и Младен.

Едното звено е концентрирано около завода за биодизел в Сливо поле на "Астра биоплант" и се занимава с производството, покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Там попадат още заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България", както и наетият завод "Хай протеин" в Провадия.

"Булмаркет груп" е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

За производството на биодизел от първо поколение "Астра биоплант" изкупува огромни количества слънчоглед и рапица. Бизнесът стъпва на това, че биодобавката в горивата трябва да стане 14% до 2030 г., като към момента е 6%. От биогоривата към 2030 г. пък 3.5% пък трябва да са второ поколение, което се произвежда основно от използвани олиа за готвене и остатъчни мазнини. Т.е. такива, които не се конкурират с храните и за производството им се използват остатъчни продукти.

Групата произвежда биодизел второ поколение. Вече е изградила мрежата си за доставки на суровина второ поколение, като вече могат да натоварят 100% мощностите и да сменят суровината. Суровините идват основно от Азия в Европа, като конкуренцията за тях е голяма.

Златната 2022

Големият скок на приходите през изминалата година при "Астра биоплант" идва по всички направления на микса, като мощностите са били натоварени 85%. Продажбите на биодизел са се увеличили от 1 млн. тона през 2021 г. на близо 1.8 млн. тона през 2022 г. Основният пазар на биодизела са съседните страни, като в България почти няма продажби.

При суровите масла скокът е два пъти и половина - от 102 хил. тона на 282 хил. тона. Свежите масла традиционно намират пазар в чужбина. А ръстът на цените е бил 27%. За 2022 г. печалбата на "Астра биоплант" е 124 млн. лв., а година по-рано е била 227 млн. лв.

Търговецът на горива "Булмаркет ДМ" пък отбелязва голям скок по линия на катаклизмите, които настъпиха на пазара на горива заради войната, която започна Русия в Украйна. Редица местни компании - големи складодържатели и търговци на едро, имаха ценово предимство на украинския пазар, който се оказа в голям дефицит на дизел.

Местният производител "Лукойл Нефтохим България" заработи изцяло с руска суровина, която се срина като цена спрямо неруската след налагането на санкции на Русия. Така дълго време през 2022 г. страната се оказа остров с ценово предимство, като големите търговци на едро купуваха от търговеца "Лукойл България" и изнасяха за Украйна, а износът на дизел за Украйна, произведен в Бургас, остана сред малкото разрешени сделки от Брюксел.

Това се видя и от данните на НСИ, като местните търговци са успели да изнесат към Украйна продукция за рекордните 1.7 млрд. лв. през миналата година. А успешната година за петролния бизнес си личи и в класацията на сектор "Горива". През настоящата 2023 г. обаче страната започна драстично да губи този пазар, като от сектора коментират, че изминалата година няма как да се повтори.

Разлистването на бизнеса

Изминалата 2022 г. беше успешна за групата и по линия на разширяването на бизнеса. Малко по принуда заради търговията си с горива през 2005 г. с либерализирането на жп сектора групата създава собствен жп карго превозвач. Местното дружество "Булмаркет рейл карго" има около 17-18% пазарен дял, като е на второ място след държавните "БДЖ - Товарни превози".

Именно в жп сектора групата започна експанзия, като обявеният план беше до края на 2023 г. да бъдат инвестирани 60 млн. евро в жп сектора. В средата на 2022 г. беше съобщено, че "Булмаркет груп" купува румънската жп компания Vest Trans Rail в сделката за 17 млн. евро, като целта на придобивката е в рамките на 3 до 5 години българската група да държи 10% от жп пазара в северната съседка. Русенската група вече има един жп оператор в Румъния, който започна работа през втората половина на 2021 г. - "Юнайтед рейлуейс". В Сърбия също е придобито жп дружество с лиценз, което обаче не е извършвало дейност, като за него се купува подвижен състав.

Групата инвестира във възобновяването и развитието и на жп завода, придобит от компанията - Локомотивен и вагонен завод в Русе, който фалира и в края на 2020 г. компанията започна да рехабилитира сградния фонд, като идеята е част от него да бъде използвана за ремонт на локомотиви и вагони и за производство на нови вагони. През 2024 трябва да заработи депо за нови вагони, а през 2025 г. и за модернизация на дизелови локомотиви.

През март тази година русенската група купи и мажоритарния дял на терминала за течни товари на "Ойлтанкинг България" (вече прекръстено на "Астра строидж"), намиращ се в Девня, на северната страна на Белославското езеро. Покупката е логична като русенската група е и най-големият товародател за биодизел на въпросния терминал. Така се решава и въпросът с нуждата от терминал на Черно море.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 4
    • + 5

    Назначени комунистически капиталисти - нещо като русенската версия на Васил Терзиев. На кой му беше позволено да търгува с горива през 90-те, ако не беше "наш човек", кадър на ДС?

    Нередност?
Нов коментар