Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие

Кандидатурите и отличените в категорията "Стратегия" в конкурса ESG Awards на "PwC България" показват силна ангажираност на организациите към устойчивите цели

Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие
Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Усилията на бизнеса за ограничаване на емисиите и устойчиво развитие са не по малко ключови от действията на правителствата по пътя към голямата цел - декарбонизацията на европейската икономика и противодействието на глобалните климатични промени. Предизвикателството е огромно - само за това десетилетие например е необходимо намаляване на въглеродния интензитет със 77%, за да се ограничи затоплянето до 1.5°C - или с над 15% годишно. За да постигнат това, компаниите - особено големите концерни с разнообразни операции и мултинационално присъствие, трябва да мислят стратегически, концептуално, дългосрочно. За целта те изготвят стратегии за развитие на ESG (екологично и социално корпоративно управление) практики, които стъпват на научнообосновани факти и цели и внедряват устойчиви принципи на всички нива - в оперативната дейност, при управлението на хората, в мениджмънта на компанията.

"Стратегия" бе и водещата сред четирите категории в първия по рода си конкурс за устойчиви бизнес практики ESG Awards, организиран от консултантската компания "PwC България", който целеше да мотивира местния бизнес за внедряването на устойчиви цели и да покаже и насърчи добрите примери. Резултатите от конкурса пък показаха, че интересът на местните бизнес лидери и предприемачи е голям и те мислят активно за устойчивото развитие.

Категория "Стратегия" без изненада бе и най-оспорваната в конкурса. Сред подадените в нея 31 кандидатури очаквано доминират големите компании, много от които филиали на международни организации, но има и български дружества. Една трета от кандидатурите бяха за вече реализирани ESG стратегии, а останалите - в процес или тепърва стартиращи.

Добрата новина е, че над 80% от представените стратегии са с дългосрочни ESG цели, което показва и трайния ангажимент на компаниите към устойчиво развитие, отбелязва Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" за Югоизточна Европа в PwC и ръководител на проекта "ESG Awards" за България. В допълнение две трети от участниците имат заложени и ключови показатели, свързани с ESG стратегията, в политиката за оценка на представяне и съответно в бонусите на управленския екип, а една трета насочват обучителните си програми към повишаване на познанията на висшето ръководство в областта на ESG.

В тази категория PwC отличи четири компании от различни сфери. ОББ бе наградена в сектор "Финансови услуги", "Lidl България" получи отличието за стратегия в "Търговия на дребно и потребителски стоки", а "Фесто Производство" - за стратегия в сектор "Индустриално производство". "Yettel България" пък бе отличена за планирана стратегия в сектор "Телекомуникации".

Банките са ключови участници в зелената трансформация. От една страна, те имат много важна роля на финансови посредници - чрез финансовите и консултантските услуги, които предоставят на своите клиенти, те могат да ускорят пътя към климатична неутралност. От друга, банките могат и трябва да декарбонизират собствените си операции. Отличената ОББ прилага стратегията за устойчивост, която е част от корпоративната стратегия на компанията майка - "КВС груп", но е съобразена с местните условия и особености. Банката вече има изградена вътрешна структура и управление на политиките и проектите, свързани с ESG - с екипи, експертност и организационно управление, което докладва директно на Борда по устойчиво развитие на КВС, в който членува висшият мениджмънт на групата (виж карето). Дейностите са насочени както към декарбонизация на кредитния портфейл на финансовата институция, така и към минимизиране на собствения й отпечатък.



Над 65% от енергийния портфейл на ОББ са инвестиции в нови ВЕИ мощности



Калина Кисьова, директор дирекция "Продукти и бизнес развитие за МСП и корпоративен сегмент", отговорен за устойчивото развитие за "КВС България".

Кои са водещите принципи във вашата стратегия?

- Тъй като фокусът върху клиента и ролята в обществото са два основни стълба в нашата корпоративна стратегия, ние се опираме на:

• Отговорно поведение - набор от конкретни правила, насочени към продажбите и консултирането на клиенти

• Отговорност към служителите

• Отговорност към околната среда

• Устойчиво финансиране.

Целим да подпомагаме прехода на нашите клиенти в неговата цялост и да му съдействаме с консултации и продукти, свързани с финансиране, инвестиции и застраховане, но най-вече със знания и насоки по отношение на предизвикателствата и нуждата от промяна.

Какви резултати целите със стратегията си?

- Целите, заложени в нашата стратегия и в плана ни за действие, са свързани както със собствения отпечатък на нашата група, така и с ангажиментите, които сме поели към CCCA - Collective Commitment to Climate Action, и целите по Парижкото споразумение за ограничаване на климатичните промени. През 2021 г. ОББ започна да събира данни и от 2022 г. определихме конкретни цели за декарбонизация на кредитния ни портфейл.

Те не са просто пожелания, а ясно измерими показатели, с които следим напредъка по отношение на климатичните цели.

По отношение на собствения отпечатък в групата на "КВС България" си поставихме цел от 75% намаление до 2025 г. и 100% към 2050 г. на общите ни въглеродни емисии. През 2021 г. отчетохме 56% намаление спрямо 2015 г.

Имаме постоянно увеличение на финансирането на инвестиции в нови ВЕИ мощности - понастоящем над 65% от енергийния портфейл, с цел да достигне до 100 млн. евро ново финансиране до края на 2024 г. Отразявайки постигнатия напредък и нарастващите нива на амбиция за преход към нисковъглеродна икономика, повишихме тези цели до 75%.

Определихме и цели за предлаганите фондове за отговорно инвестиране, управлявани от "КВС Асет Мениджмънт", които ОББ предлага с инвестиционен съвет и съобразно предпочитанията за устойчивост на инвеститора - над 50% след 2030 г.

Отличената в сектор "Търговия на дребно и потребителски стоки" верига Lidl задава добрия пример сред големите ритейл играчи и на местния пазар, като от март 2022 г. тя премина и към 100% зелена енергия. Компанията работи по темата за устойчивостта от години и активно прилага своята стратегия и в България, и във всички други страни, в които присъства. Дружеството има амбициозна програма и постижения, които демонстрират пътя, по който рано или късно ще тръгнат всички участници в този сектор, който има много важна роля за формирането на потребителския избор и насърчаването му към по-устойчиви продукти. От друга страна, именно ритейлът е този, в който най-силно и бързо се усеща и натискът на самите потребители, които все повече и повече изискват отговорно и устойчиво поведение от производителите и търговците.



Lidl цели да намали оперативните въглеродни емисии в България с 95% до 2030 г.



Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"

Кога започна работата по стратегията ви и какви бяха водещите принципи при разработването й?

- Устойчивостта е една от основните стратегически цели на Lidl и е съществена част от нашия бизнес модел. Работим по темата от години, а от 2017 г. "Лидл България" докладва постигнатия прогрес в докладите си за устойчиво развитие.

През 2021 г. разработихме и цялостната CSR стратегия на глобално ниво под мотото "За нашето утре" с амбициозни цели и мерки в 6 стратегически теми - опазване на климата, грижа за биоразнообразието, съхранение на ресурсите, справедливи действия, грижа за здравето и ангажиране в диалог. В създаването й се ръководихме от принципите за прозрачност и взехме предвид последните научни изследвания и Целите за устойчиво развитие на ООН.

Прилагаме мерки както в чисто оперативната работа, така и в работата с нашите партньори и доставчици, за да обхванем цялата верига за създаване на стойност.

Какви са основните цели, залегнали в стратегията ви?

- Безспорно съществен фокус в момента е темата за опазване на климата, където сме си поставили научнообоснованата цел в България да намалим оперативните си въглеродни емисии с 95% до 2030 г. спрямо 2019 г. През 2022 г. преминахме изцяло на зелена енергия и планираме за 2023 г. фотоволтаични системи върху покривите на двата ни склада и ред магазини. Друг пример е пластмасата - от 2018 г. прилагаме ефективни мерки в унисон с всеобхватната стратегия на Schwarz Group - REset Plastic. Една от целите ни е свързана с намаляване на пластмасата с 20% до 2025 г.

Например в "Лидл България" събираме, сортираме и предаваме за рециклиране почти 100% от вторичните и транспортните опаковки и фолиа, а част от това фолио се връща обратно при нас под формата на торбички за пазаруване или мрежички за плодове за многократна употреба. С редизайн на опаковките на продукти собствена марка пък постигаме намаление на пластмасата, вложен рециклиран материал, повишена рециклируемост и състав на продуктите без микропластмаса.

По отношение на опазването на околната среда сме си поставили за цел да постигнем верига на доставки без обезлесяване до 2025 г., а още от началото на 2023 г. ще постигнем пълна сертификация по FSC на всички продукти, т.е. всеки кашон, опаковка или продукт от хартия (дори всеки етикет) в магазините ни ще идва от устойчиво управлявани гори или ще бъде от рециклиран материал.

Все повече свързваме здравословното хранене с устойчивите хранителни продукти. Имаме цели до 2025 г. за разширяване на растителния ни асортимент и предлаганите пълнозърнести храни, както и да намалим средното претеглено съдържание на добавената сол и захар в нашите продукти с 20%.

С партньорите ни работим за сертифициране. Заедно с нашите доставчици съумяваме да предложим на клиентите продукти, произведени по екологично и социално устойчив начин, и като цяло да променим и начина на търговия, и начина на консумация.

"Фесто" бе отличена за стратегия в сектор "Индустриално производство". Компанията, която е част от германския концерн Festo, произвежда в София компоненти за индустриална автоматизация, роботика и дигитализация, а още от 2019 г. ESG е централна тема за концерна. Стратегията за устойчивост 2023+ вече е интегрирана в корпоративния план на дружеството. Тя е мащабна и покрива както цели за неутрализиране на въглеродните емисии, така и мерки в сферата на отговорността към хората и развитието на етичен бизнес.

Обучение, квалификация и ранна кариерна ориентация са част от корпоративната отговорност на Festo

Георги Атанасов, управител на "Фесто Производство"

Какви бяха водещите принципи при разработването на ESG стратегията ви?

- Мотото на ESG целите на Festo е "Отговорни действия и здравословен ръст през поколенията". В нашата корпоративна стратегия са дефинирани шест основни теми на фокус:

• Защита на климата и енергийна ефективност - включително и по веригата на доставките

• Техническо обучение и корпоративна отговорност към образованието

• Производствени материали

• Околна среда, енергия и строителство

• Хората във Festo

• Eтичен бизнес и управление.

Какви резултати целите да постигнете през стратегията си?

- Една от големите цели е неутрализиране на преките и непреките емисии на CO2, свързани с доставката на енергия в глобалната производствена мрежа на Festo - вкл. българския завод, централата и германското търговско дружество до края на 2023 г.

Дефинирали сме ясни мерки за повишаване на енергийната ефективност, вкл. чрез използване на енергия от собствени ВЕИ. Планирали сме и закупуване на CO2 неутрална зелена електроенергия. Инвестираме в обновяване на производствените съоръжения с по-енергоефективни и неутрални по отношение на въглеродните емисии.

Друга група мерки са насочени към хората и образованието. Базисното техническо обучение, по-нататъшната квалификация и ранната кариерна ориентация са част от корпоративната ни отговорност. За нас е важно развитието на служителите, ученето през целия живот, работата в безопасна, чиста и сигурна среда. В нашия завод програмата за дуално образование продължава, постоянно увеличаваме и годишния брой часове за обучение и квалификация на нашите служители.

Не на последно място сред големите цели е и развитието на устойчив и етичен бизнес. Като финансово независима семейна компания с ясни ценности и културни котви устойчивостта за нас е приоритет. Създаваме силно мотивирана среда за производството на иновативни и енергийно ефективни продукти за нашите клиенти. Където и да работим, се стремим да допринесем за качеството на живот и опазването на ресурсите с нови технологии, иновации, знания и образование. Неразделна част от нашата дейност е Етичният кодекс. Имаме внедрена и действаща система за анонимно докладване на несъответствията (т.нар. Whistle Blowing).
Yettel e впечатлила журито в конкурса с планирана стратегия в сектор "Телекомуникации". Компанията, която е част от PPF Telecom Group, ще фокусира усилия и ресурси към един актуален проблем - намаляването на електронните отпадъци. Редом с това обаче дружеството ще работи и за ускоряване на технологиите за устойчиво бъдеще, справяне с цифровото разделение чрез осигуряване на бързи и надеждни връзки за всички, образователни инициативи за онлайн безопасност и дигиталната грамотност, инвестиции в търсенето на иновативни цифрови технологии за справяне с екологични и социални нужди и развитието на хората и културата в организацията.

Намаляването на електронните отпадъци и образованието са във фокуса на Yettel

Галина Парментер, ESG Senior Advisor в Yettel

Кога започнахте работа по стратегията ви и какви бяха водещите принципи при разработването й?

- В свят на икономическо, социално и екологично напрежение е необходимо устойчивостта да бъде наш водещ принцип. Това означава бизнес моделът ни да е гъвкав, отговарящ на съвременните изисквания на средата, но преди всичко устойчив в дългосрочен план. Затова в края на 2021 г. започнахме създаването на 5-годишна всеобхватна стратегия за устойчиво развитие, съдържаща точно измерими цели по теми, важни за нас и нашия телекомуникационен сектор. Ние ще докладваме публично всяка година какво сме успели да постигнем и какво все още трябва да подобрим.

Mного от темите в новата ни стратегия са били част от културата на компанията в продължение на години - като опазване на околната среда, интегриране и наемане на хора с увреждания по програмата ни "Рамо до рамо" и др. Ако последните няколко години ни научиха на нещо, това е, че компаниите имат водеща роля за предотвратяването на екологичните и социалните рискове.

Какви големи цели ще преследвате със стратегията си?

- Петгодишната ни стратегия се фокусира върху четири ключови области, в които вярваме, че можем да окажем най-голямо въздействие:

1) Намаляване на отпечатъка върху околната среда

2) Поставяне на хората в центъра на всичко, което правим

3) Развитие на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще

4) Управление, основано на почтеност и прозрачност.

Електронните отпадъци са едно от най-големите предизвикателства в нашата индустрия, те са най-бързо растящият отпадъчен поток в света. Затова нашата цел е да съберем поне 127 000 кг повече електронен отпадък, който да бъде рециклиран или поправян, но най-важното е да не попадне на сметището, в почвите и водите.

Ангажирането и образованието на обществото по темата за по-устойчив начин на живот е също много важно за нас. Затова една от целите ни е да достигнем до 2.5 млн. души годишно в България и да ги мотивираме да живеят по-устойчиво.

Масовата дигитализация крие рискове, особено сред подрастващото поколение. В тази сфера целта е да ангажираме 40 000 деца на година по темата за онлайн безопасност чрез образователни игри за тях и техните родители.