Иновациите могат да ускорят пътя към декарбонизацията

Конкурсът ESG Awards на PwC отличи компаниите в България с новаторски решения за устойчиво развитие

Съоснователят на MClimate Любомир Янчев прие от името на компанията наградата за "Иновация Зелени технологии" в конкурса ESG Awards
Съоснователят на MClimate Любомир Янчев прие от името на компанията наградата за "Иновация Зелени технологии" в конкурса ESG Awards
Съоснователят на MClimate Любомир Янчев прие от името на компанията наградата за "Иновация Зелени технологии" в конкурса ESG Awards
Съоснователят на MClimate Любомир Янчев прие от името на компанията наградата за "Иновация Зелени технологии" в конкурса ESG Awards
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Технологиите променят света, а този факт важи в още по-голяма степен в полето на устойчиво развитие. На иновациите и новаторските идеи се разчита много, когато става дума за декарбонизация, Net Zero или енергийна трансформация - новите технологии вече имат водеща роля в тези процеси, която ще се засилва още. Надеждите са именно креативните решения да дадат ускорение и тласък по дългия и труден път към овладяването и адаптирането към климатичните промени.

"Иновации" бе и най-вълнуващата категория в първия по рода си в България конкурс ESG Awards на консултантската компания PwC. В нея компаниите представят своите новаторски решения, насочени към устойчиво развитие и намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда - продукти, услуги, технологии и процеси.

Категорията привлече общо 22 кандидатури, сред които и 6 стартъп компании, като повечето от тях представиха вече реализирани иновации - предимно за пряко или индиректно намаляване на въглеродните емисии и на използваните ресурси.

Проектите на кандидатите са с преобладаващ фокус върху индустриално производство (41%) и транспорт и мобилност (23%), следвани от енергетика (18%), храни и селско стопанство (14%) и строителство и сгради (6%).

Иновации в хранителния сектор, сградите, телекомуникациите

Журито избра да даде общо четири награди в категория "Иновации".

Nasekomo е компанията отличена за "Game Changer Иновация". Компанията е сред пионерите в Европа за индустриално отглеждане на насекоми и разработва автоматизирана система, която превръща ларвите на мухата черен войник в алтернативен фуражен протеин, масло и естествени наторители. Иновативният проект, базиран в село Лозен до София, е част от нова индустрия, която може да има важна роля в битката с глобалния недостиг на протеини и в същото време да намали хранителните отпадъци чрез принципите на кръговата икономика. Съоснователи на компанията са Ксавие и Олга Марсенак, като Олга Марсенак бе наградена и за предприемач в устойчивото развитие.

Ксавие Марсенак, съосновател и изпълнителен директор на "Насекомо":



Нашият модел стъпва изцяло на принципите на кръговата икономика

Какво ви мотивира да инвестирате в нишата на биотехнологиите?

- Когато със съпругата ми търсихме нова посока за бизнес, целяхме да надградим корпоративната социална отговорност с нещо повече - да влезем в света на социалното предприемачество, при което бизнесът не просто се държи като добър гражданин, а самият той създава условия за социална промяна и екологично въздействие.

Инвестирахме доста време в проучвания и се спряхме на една новоизгряваща в световен план индустрия - отглеждането на насекоми. Само по себе си това решение е новаторско за нашите географски ширини. Но това е и област, в която са нужни технологични нововъведения и новаторски подход за успешно разгръщане и постигане на мисията да запазим планета и да се погрижим за следващите поколения. Може да звучи приповдигнато, но на практика с нашия бизнес ние целим точно това - да осигурим на нарастващото население на земята решение, базирано на силите на насекомите. Моделът се основава изцяло на принципите на кръговата икономика и ефективно замества използването на ресурси като дивата риба и соята, които или са на ръба на изчезване, или вредят на екологичния баланс.

Какви средства инвестирахте в реализацията й и как ги набрахте - кредит, фонд, вътрешнофирмена инвестиция? Колко време ви отне?

- Досега в "Насекомо" са инвестирани над 10 милиона евро капитал. Средствата са набрани от два български инвестиционни фонда (NV3, Morningside Hill Capital), както и от частни инвеститори от цял свят. За съжаление е много трудно за фирми, които разработват иновативни технологии в областта на климатичните промени, да се финансират в България и особено чрез кредит. Засега фирмата не е ползвала кредити по тази причина. Догодина смятаме да организираме нов кръг за финансиране на нашите амбициозни проекти.

Наградата за "Иновация Зелени технологии" получи MClimate - българска технологична компания, която предлага IoT решения за умни сгради и домове, автоматизирани решения за енергийна ефективност и за мониторинг на въздуха. Тя продава своя софтуер и устройствата си на десетки пазари, като от 2018 г. насам вече работи не само с индивидуални потребителите за умни домове, но и с корпоративни клиенти и цели сгради. Засега клиентите на компанията са извън България, но развитието на бизнеса им е показателно за посоката при т.нар. PropTech решения за умни сгради и домове, които рано или късно ще дойдат и в България.

Виолета Мицова, съосновател и главен търговски директор на MClimate:

Предлагаме на бизнесите намаляване на загубата на енергия и на емисиите им в реално време

Какво ви мотивира да изберете да развивате новаторски бизнес и какви предизвикателства срещнахте?

- Фокусирани сме върху проектирането на иновативни решения с позитивно въздействие върху околната среда и подобряване начина на живот, а за да се борим с климатичната криза в по-голям мащаб и увеличим приноса си, ние преминахме от интелигентни домове към бизнес клиенти, градове, общински и мултинационални организации през 2018 г.

Голяма част от корпоративния свят вече е фокусиран върху устойчивостта. За съжаление - често е на теория. Вместо да се борят с причинителите на проблема (като например неефективни отоплителни системи), те често опитват да компенсират въглеродни емисии чрез засаждане на дървета или закупуване на зелени сертификати. Ние предлагаме намаляване на загубата на енергия и намаляване на емисиите им в реално време и спестявания, изплащащи първоначалната инвестиция.

Разбира се, остава най-голямото предизвикателство - да изградим или възстановим доверието в свързаните устройства и да се направи интернетът на нещата (IoT) по-лесен за разбиране и приемане.

Какви средства инвестирахте в реализацията й и как ги набрахте?

- В началото компанията е подкрепяна от бизнес ангели като Иво Евгениев и Васил Терзиев и фондове като Eleven, а в последните години развойната дейност се субсидира и от паричните потоци на компанията и частично от международни грантове. През 2022 г. МClimate получи подкрепата на EБВР за техническа помощ по нейната програма за зелени иновации (Green Innovation Programme - GIP) за по-нататъшното развитие на IoT SaaS платформата за интелигентни сгради чрез включването на ключови функции като управление на дигитален близнак на сгради, като го усъвършенства допълнително, за да предложи по-лесна интеграция и персонализация по клиент, анализ на модели на потребление и събиране на информация за енергийни спестявания за отчитане на ESG планове.

Иновативната компания Zero Wave бе отличена за "Стартъп иновация". Стартъпът се занимава с производството на биоразградима посуда, хранителни продукти и брашно от материал, който бива изхвърлян и бива третиран като боклук - например остатъчния малц след производството на бира. Сред актуалните продукти на компанията сега са крекери с различни вкусове. Съосновател на компанията е Блажка Трепетанова - един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия ресторант с безотпадъчна кауза в София - Blagichka - Zero Waste. Тя лично получи и награда за вдъхновител за устойчиво развитие в категорията "Лидер в устойчивото развитие" на конкурса.

Денимир Димитров, съосновател на Zero Wave:



Всички трябва да дадем своя принос, за да се справим с климатичната криза

Какво ви мотивира да изберете новаторско решение и какви основни предизвикателства срещнахте при реализирането на идеята си?

- Мотивацията се крие във факта, че планетата е изправена през общочовешка криза - климатичните промени и глобалното затопляне. За да се справим с този проблем, всички ние като жители на планетата трябва да дадем своя принос. Моят принос е "Зиро Уейв" - компания, която превръща отпадъци в ресурс чрез кръгов бизнес модел и по този начин спестява тонове въглероден диоксид и метан да попаднат в атмосферата. От друга страна, с нашата 100% биоразградима посуда ние се борим с това еднократната пластмаса да попада в океаните.

Предизвикателствата са много и комплексни. Първо - слабото законодателство по онова време (края на 2018 г.) по отношение на кръгов бизнес модел, устойчиво развитие, промотиране на екологичен начин на работа, живот и производство. Срещнахме неразбиране за ползата от продукти като нашите, както и предизвикателства при набирането на качествен човешки ресурс.

Какви средства инвестирахте в реализацията й и как ги набрахте - кредит, фонд, вътрешнофирмена инвестиция? Колко време ви отне?

- Отне ни 3 години да положим основата и процесът продължава. Инвестирахме няколкостотин хиляди лева, които набрахме основно чрез международни акселераторски програми. В момента отваряме инвестиционен рунд, с който да надградим основата и да развием производството и продажбите. Нашата амбиция е през следващата година да навлезем на пет нови пазара в Западна Европа, включително два скандинавски - във Финландия и Швеция, както и в Канада. Съвсем скоро ще пуснем в масово производство и биоразградимата посуда. Вече имаме два големи международни клиента. С крекерите от малц вече сме в над 400 обекта в страната и в пет европейски страни.

Телекомуникационната и медийна компания "Юнайтед груп", собственик в България на Vivacom и Nova Broadcasting Group, бе отличена за "Иновативен подход за зелена енергия". Компанията минимизира отпечатъка си върху околната среда, като на фокус е преминаването към чисти източници на енергия. "Юнайтед груп" работи по няколко проекта за изграждане на ВЕИ мощности в страната, които съчетават енергопроизводство от вятър и слънце. Сред тях са три фотоволтаични централи и три покривни фотоволтаични инсталации. Очакванията са те да бъдат въведени в експлоатация поетапно в рамките на тази година и да задоволяват над 90% почасовото потребление и 100% от годишната консумация на групата.

Боян Кършаков, директор "Енергиен мениджмънт" в United Group:

Инвестираме във ВЕИ проекти, с които ще покрием почти изцяло енергийните нужди на цялата група

Какви проекти за чиста енергия развива United Group и какви цели си поставяте с тях?

- В United Group правим следваща крачка - с произведеното електричество от възобновяеми източници, които ще изградим в България, ще задоволим почти изцяло консумацията на енергия на цялата група. С тези инвестиции ще ускорим и преизпълним десетгодишния план за намаляване на въглеродния отпечатък на United Group с 60% до 2030 г. спрямо нивата от 2020 г. Иновативната ни стратегия ще ни помогне да използваме по-чиста енергия и да намалим дела на изкопаемите горива в общия енергиен микс на Югоизточна Европа.

Какви инвестиции планирате?

- United Group планира сериозни инвестиции в сектора на соларните и вятърните възобновяеми източници на енергия в България. Те включват ветропарк с инсталирана мощност от над 70 мегавата и очакван производствен капацитет от над 230 000 мегаватчаса годишно, три фотоволтаични електроцентрали с обща мощност от над 40 мегавата и очакван годишен производствен капацитет от над 68 000 мегаватачаса.

Централите за възобновяема енергия ще бъдат пуснати в експлоатация поетапно от 2023 г. След това те ще произвеждат почти цялото количество електроенергия, което United Group консумира директно на годишна база. Това означава, че компанията ще спести 115 000 тона въглеродни емисии на година.

Местоположението на централите е избрано след провеждане на сложни технически, геофизични, соларни и вятърни проучвания. Съоръженията са конструирани така, че да гарантират максимално оползотворяване на различните сезони в България. Точната комбинация от вятър и слънце ще позволи извличането и производството на възобновяема енергия през цялата година с максимално покриване на консумацията на час.

Нужен e фокус и към други сфери

Въпреки множеството интересни проекти, подадени в рамките на конкурса ESG Awards, климатичните иновации и технически решения в региона на Централна и Източна Европа все още са концентрирани само в две основни сфери - мобилност и транспорт (60%) и производствен сектор (36%). В сектор "Енергетика" например отиват едва около 1.3% от инвестициите, докато емисиите от него са непропорционално много - 47% от всички емисии в региона, стана ясно от презентацията на Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" за Югоизточна Европа в PwC и ръководител на проекта "ESG Awards" за България, по време на награждаването. Тя отбелязва още, че в България финансирането на стартъпи за климатични технически решения е все още много ниско - около 1%, докато в Естония то е 43%, в Литва - 32%, в Хърватия - 12%, а в Полша и Унгария - около 4-5%.

Така иновациите и климатичните технически решения могат да осигурят ускорение за декарбонизация със скорост и мащаб, но са нужни още усилия за насърчаване на развитието на иновативни идеи в България и в други важни области. Сред тях са например финансови услуги (особено потребителско финансиране с калкулатор на консуматорския ефект), улавяне, отстраняване и съхранение на парникови газове, както и управление и отчитане на изменението на климата през нови технологии за събиране на метеорологични данни, прогнозно моделиране чрез AI и т.н.