Българският фонд BlackPeak добави словенска компания за генетични тестове в портфейла си

Инвестицията от 20 млн. евро е заедно с трима партньори, но основната сума идва от софийския фонд за дялови инвестиции

Никлас Пилхер, управляващ директор на BlackPeak Capital (първият от ляво надясно), Марко Битенц, основател на GenePlanet, и Габриел Диелахер, основател на Designed Impact Ventures, бизнес ангел, подкрепил словенската компания в началото
Никлас Пилхер, управляващ директор на BlackPeak Capital (първият от ляво надясно), Марко Битенц, основател на GenePlanet, и Габриел Диелахер, основател на Designed Impact Ventures, бизнес ангел, подкрепил словенската компания в началото
Никлас Пилхер, управляващ директор на BlackPeak Capital (първият от ляво надясно), Марко Битенц, основател на GenePlanet, и Габриел Диелахер, основател на Designed Impact Ventures, бизнес ангел, подкрепил словенската компания в началото
Никлас Пилхер, управляващ директор на BlackPeak Capital (първият от ляво надясно), Марко Битенц, основател на GenePlanet, и Габриел Диелахер, основател на Designed Impact Ventures, бизнес ангел, подкрепил словенската компания в началото
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • GenePlanet е основана преди 15 години и е със силни позиции в генетичните тестове в Централна и Източна Европа.
  • Словенската фирма ще финансира покупки на конкуренти и разшири портфолиото си с привлечените средства.
  • Компанията, с очаквани приходи от 20 млн. евро през 2023 г., сега навлиза на пазара в Латинска Америка и Азия в конкуренция с американски и китайски фирми.

Средно 30-40% от пациентите по цял свят приемат неправилното за тяхното заболяване и организъм лекарство, защото конкретният човек генетично е устроен така, че медикаментът не му действа.

Това вече може да се установи с клиничен генетичен тест за определени видове медикаменти на цена от под 100 евро и да помогне на хиляди лекари да изпишат правилния продукт, а на пациентите - да взимат точното лекарство, което им действа най-добре. Така нареченият фармакогенетичен тест е най-новият продукт в портфолиото на словенската генетична компания GenePlanet.

За теста и компанията разказва Росен Иванов, основател на фонда за дялово инвестиране BlackPeak Capital. Фондът съществува от 2014 г. и финансира разрастването на бързоразвиващи се малки и средни компании в България, Румъния, Словения, Хърватия и Сърбия. Последната им инвестиция е точно в словенската GenePlanet заедно с три партньора. Общата сума е 20 млн. евро.

Софийският фонд след сделката ще държи 15.89%, словенската строителна група Kolektor и дъщерната й FMR всяка взима по 1.32%, германската биотехнологична компания Darwin - 2.64%, а австрийската Designed Impact Ventures ще има 1.96%. Или малко над 23% общо участие на инвеститори. Някои акционери от групата, но не и българският фонд, са участвали и в първото финансиране на GenePlanet за над 10 млн. евро преди години.

Целта е словенската компания, която е силна в генетичните тестове в Централна и Източна Европа, да се разрасне, като придобива конкуренти и разшири дейността си в Западна Европа, Азия и Латинска Америка.

Росен Иванов отбелязва, че GenePlanet не е малка компания. Тя съществува от 15 години, очаква приходи от 20 млн. евро през 2023 г., дотук има устойчив ръст и 108 служители и работи на печалба. За времето от 2008 г. до момента генетичната компания е разработила три вида продукти, придобили популярност в Централна и Източна Европа, имат собствена лаборатория в Загреб, фокусирана върху анализа и интерпретацията на т.нар. неинвазивни пренатални тестове и се конкурират с американски и китайски компании на пазари като Латинска Америка, Азия и други. Нейното предимство е, че предлага добра цена, защото не пренася през океана пробите, а ги работи в Европа, което освен че намалява транспортните разходи, скъсява и наполовина времето за получаване на резултатите от стандартните 10-14 дни.

Словенското трио от тестове

Преди повече от 15 години основателят на компанията Марко Битенц, който е биотехнолог с фокус ДНК, и неговият екип структурират свой собствен генетичен тест, който да покаже предразположението у даден човек към това да развие рак, да получи инфаркт или инсулт, да се разболее от диабет и други социално значими болести. Те разработват свой собствен алгоритъм и технология, базирана на цялостното геномно секвениране за разчитане на така наречените ДНК тестове, фокусирани върху превенция и живот (Lifestyle).

Технологията е базирана на най-новите научни изследвания за ДНК и продължава да се надгражда през годините, разказва Петя Ревалска, анализатор "Инвестиции" в BlackPeak Capital. Тестът се прави със слюнка, струва около 400 евро, не се покрива от здравните каси в страните от Централна и Източна Европа и е по-скоро лайфстайл продукт, част от профилактиката на здрави хора, който показва основните рискове за сведение на клиентите. "Когато той покаже висок риск от развитие на рак например, е препоръчително да се направят детайлни медицински изследвания", казва Ревалска.

Тестът бързо намира пазар в Централна и Източна Европа. Освен физически лица и застрахователни компании го включват в профилактичните си пакети.

"След години в практиката продуктът вече може да бъде одобрен за клинична употреба, тоест да се тества за конкретни ракови заболявания. От генетичната компанията се стремят и към това, но до момента не са се ориентирали директно към болестите, тъй като разходите за пълното геномно секвениране (при което се установява пълният ДНК профил и всички възможни мутации) са много високи, а целта на компанията не е била да харчи безразборно пари, а по-скоро винаги да бъде на печалба", обяснява Ревалска.

Следващият изцяло медицински валидиран продукт на GenePlanet са тестове за бременни жени, които откриват най-разпространените и по-редки генетични заболявания на плода в първите седмици от бременността. Взима се кръв от майката и е неинвазивен. До този момент, преди 10 години, генетичните изследвания се правеха с околоплодна течност, което носеше риск за бебето. Това е едната причина бъдещите майки да ги избягват. Другата - генетичните тестове, независимо от кой вид, не се покриваха от здравните каси.

Тъкмо защото е нов щадящ продукт и защото дава отговор на важен въпрос за бебетата и тяхното здраве, GenePlanet успяват на свободния частен пазар, на който тестовете се плащат от самите пациенти, а не от здравната каса. Така 70% от бъдещите майки в Словения и над 50% в Полша бързо започват да ги ползват. Така те извършат над 100 хиляди теста, което ги превръща в един от лидерите в тези изследвания в Централна и Източна Европа. Цената е от 200 до 400 евро.

Отначало скрининг тестовете за рак и сърдечно-съдови заболявания носят всички приходи на компанията, но пренатални генетични тестове ги изместват и в момента на тях се дължат 80% от приходите на GenePlanet.

Компанията започва да ги предлага в Западна Европа, където се конкурира с големите местни, американски и китайски лаборатории. След това стъпва в Мексико, откъдето планира да започне инвазията си в Латинска Америка. Словенците започват работа с двата си продукта и в Далечния изток.

Третата голяма група тестове, които ще предлагат на пазара и са тяхна собствена разработка, са фармакогенетични - за лекарствена поносимост и действие. Те, както и лайфстайл тестът, се правят със слюнка, от която се отделя ДНК, която пък се сравнява с въздействието на активното вещество на всеки от конкретните медикаменти, които приема един пациент в ежедневната си терапия.

Плановете за растеж

BlackPeak Capital избират словенската компания на първо място, защото ДНК тестовете са в основата на най-съвременното течение в медицината - персонализираната медицина, при която се търси най-подходящото лечение за конкретния пациент.

В основата на интереса на инвеститорите към GenePlanet е и това, че за разлика от много американски компании в сектора с генетичните тестове, които инвестират в разрастване и дълго време работят само на загуба и не връщат никакъв дивидент на инвеститорите си, тя устойчиво работи на печалба, казват от BlackPeak Capital. Другите плюсове са, че словенската компания е успяла да пробие изцяло на частния пазар и не чака плащания от държавата или от здравните каси, което винаги е свързано с бюрокрация и бавене на средствата. А освен това има собствени разработки.

"Сърцето" на компанията и най-голямата инвестиция е геномният секвенатор, който отделя гените и прави изследванията и при който се обработват 100 проби едновременно. Той се намира в лабораторията на дружеството в Загреб. От BlackPeak Capital намират скоростта, с която това става, и бързия краен резултат за основно предимство пред конкурентите, заради което решават да инвестират в GenePlanet.

"Самият алгоритъм, който анализира и тълкува данните в генетичните тестове за предразположението към различни заболявания е напълно тяхна технология, която се развива с годините и ще продължи да се усъвършенства и с нашата инвестиция", изтъква Петя Ревалска. В момента словенската компания е решила да включи изкуствен интелект в програмите си за разтълкуване на ДНК, за което ще използва част от инвестицията.

Росен Иванов допълва, че са инвестирали в словенската компания, първо, защото няма много такива играчи на пазара, особено в Централна и Източна Европа, но много им е харесала визията на основателя и на целия добре сработен екип. "Той е изградил много добра организация, която действа много бързо. Ние ги виждаме в движение как бързо навлизат в нови пазари и виждаме ясно потенциала им. Когато целият свят ти е стратегия, винаги е въпрос как да се фокусираш и как ще изпълниш целите си. Географски на първо място искаме компанията да бъде не само водеща в Словения и Полша, но и абсолютен лидер на този пазар в Централна и Източна Европа", казва Иванов. Той допълва, че едновременно с това ще се целят в няколко западноевропейски пазара. Следват Латинска Америка и Югоизточна Азия.

Средствата от инвестицията ще се използват на първо място за придобивания на конкуренти или компании за генетични тестове, обобщават от фонда. "Ние самите сме много активни да помагаме на компаниите през придобивания и всъщност основната причина GenePlanet да ни приемат като инвеститор е да им помогнем да гледаме придобивания и да растем неорганично буквално в цяла Европа. При тях придобиванията са не толкова директни конкуренти, колкото или на дистрибутори на тестове, или на лаборатории, търсим един вид вертикална интеграция, при която няма толкова много конкуренти. Повечето са големи американски компании", отбелязва Иванов. По думите му в момента словенската компания проучва възможността да влезе и в България.

Иванов не дава информация каква оценка дава инвестицията на компанията, но посочва, че през следващите пет до седем години ще поддържат растеж от над 25-30% на година, "което означава, че се надяваме поне да утроим компанията в следващите четири до пет години".