Фондът BlackPeak инвестира 8 млн. евро в бизнес на Любомир Минчев
"Телелинк инфра сървисис" изгражда телеком мрежи основно във Великобритания
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- "Телелинк инфра сървисис" изгражда телеком мрежи основно във Великобритания.
- С дъщерните дружества бизнесът е за около 60 млн. евро, целта е с покупка на конкуренти да стане 200 млн. евро.
- Средносрочно целта е сливане, излизане на западна борса или продажба.
Докато рисковите инвестиции по света замръзват, българските фондове продължават да финансират, но пък с далеч по-малки суми от западните си колеги. Новата инвестиция е на BlackPeak Capital, която е и една от най-големите на фонда досега - 8 млн. евро в една от компаниите от структурата на "Телелинк" - доставчика на телекомуникационни инфраструктурни услуги "Телелинк инфра сървисис".
Началото на нещо ново
Целта на новата инвестиция е компанията, в която основен акционер е Любомир Минчев, да продължи да увеличава бизнеса си в Западна Европа както органично, така и чрез придобивания. "В началото на годината споделихме пред BlackPeak вижданията си за развитие на този бизнес, в който все още съм в борда и имам по-активна роля. Прогнозите ми очевидно се харесаха на екипа на фонда, започнахме разговори и така се стигна и до сделката", заяви Минчев пред "Капитал".
Според Кирил Иванов, инвестиционен директор в BlackPeak Capital, инвестицията е чрез увеличаване на капитала на българското дружество "Телелинк инфра сървисис", както и покупка на малък дял от сегашните акционери. Едноличен собственик на компанията е "Телелинк България", в която основен акционер е Минчев с близо 88% от акциите. След сделката фондът ще получи около 20% в "Телелинк инфра сървисис". Сделката все още не е видима в Търговския регистър.
"Стратегията ни е да инвестираме в развити компании и се фокусираме и върху лидери на пазарите, на които те оперират. И "Телелинк инфра сървисис" е един от лидерите в предоставянето на телеком инфраструктурни услуги и решения в региона. Другото важно нещо за нас, което направи и решението лесно, е, че слагаме много висока тежест върху мениджмънта на компаниите, в които инвестираме. Любомир Минчев е доказал себе си многократно, не само с "Телелинк", а и като бизнес ангел. И това беше важно за нас и ни дава спокойствие", каза Кирил Иванов.
По-голямата част от приходите на компанията идват от Западна Европа, като според Минчев около две трети от бизнеса е във Великобритания и Германия. Основният бизнес е проектирането, изграждането и поддръжката на телекомуникационни решения - публична инфраструктура като умен град, мрежи както за държавата, телекомите, така и за производителите на оборудване и др. "И в двете държави започнахме преди 6-7 години, като не сме закупували местни компании. Започнахме самостоятелно, в единия случай след конкурс на Deutsche Telekom, в друг - с Vodafone. Започвахме да търсим и хора, които да работят там, тъй като голямата част от работата е "на място". Така някои от българските ни специалисти останаха да живеят там и след Брекзит", допълва Минчев. Той подчертава, че човешкият фактор е най-важната част от бизнес, но "не продаваме евтино хора навън".
В момента структурата има около 360 - 370 служители в Европа, като поравно са в България и Великобритания - по 120, като там има и много подизпълнители. Във Великобритания компанията е в топ 12 на инфраструктурните играчи според Минчев, като там има и отделен борд, който да управлява местния бизнес. В него като независим директор ще влезе Стив Робъртсън, първият изпълнителен директор на Openreach, дигиталния мрежов бизнес на британския телеком гигант BT Group. След време е възможно създаването на такъв борд и в Германия, където тази дейност е далеч по-фрагментирана и има редица регионални играчи. Дейността в региона на Балканите ще се управлява от България.
Ще купим, за да растем
Целта е компанията да продължи да расте чрез сливания и придобивания в Западна Европа. В момента обемът на бизнеса е малко под 60 млн. евро, като размерът му може да достигне 200 млн. евро според Минчев.
Приходите на българското дружество за 2021 г. са 12.1 млн. лв., спад спрямо 18.2 млн. лв. година по-рано, като свиването се дължи на по-ниските приходи от телеком сектора. В същото време предишната година са изградени и интелигентни системи за градска мобилност и такива за дата център. Telelink (UK) Ltd, което е собственост на Минчев, за миналата година има приходи 38.8 млн. евро и 3.6 млн. евро нетна печалба, показва справка във финансови регистри.
"Компанията ни е с ниско ниво на задлъжнялост и смятаме, че има проекти и придобивания в Европа, които си заслужават. С подкрепата на BlackPeak Capital ще бъдем по-успешни", смята Минчев. Той очаква със сегашното финансиране да може да бъдат сключени една или две сделки във Великобритания или Германия.
Мрежов двигател
Стратегията и на Минчев, и на BlackPeak е компанията да се възползва от предвидените големи инвестиции през следващите години в телекомуникационна инфраструктура в Европа, като според бизнесмена размерът им може да достигне 150 млрд. евро.
"Процесът на консолидиране вече започна. Преди това Huawei успяваха с огромна държавна подкрепа да пречупят този бизнес и всъщност фалираха много малки компании в този сектор. Ние сме един от оцелелите от тази вълна. Развитието на 5G мрежите и осъзнаването на цяла Европа, че създаването на гигабит инфраструктура е много важно, ще стимулира пазара. А Германия и Великобритания тепърва трябва да изграждат инфраструктура", казва Минчев.
"Телелинк инфра сървисис" иска да предлага повече услуги и да ги управлява по-добре, като Минчев подчертава, че нямат за цел да се конкурират ценово. "Работим на пазарните цени. Смятам, че в следващите пет години ще видим страшно много сливания и придобивания в този сектор."
Точно тук се сливат и вижданията с BlackPeak. "Пазарът е много фрагментиран, особено в нашия регион. Много важно е при такива придобивания да има една водеща добре структурирана компания, около която да се изгражда тази платформа. И за нас "Телелинк инфра сървисис" е основата, върху която може да се изгради единна платформа", коментира и Кирил Иванов.
В Северна Македония и Албания компанията е лидер на пазара, а в България е сред водещите компании. Сред известните й проекти в региона са новите системи за сигурност на летище Скопие, както и платформата за мониторинг на трафика за АПИ в България.
А на финала - да се продадем
Във визията си Минчев има няколко варианта за бъдещето на компанията. "Хоризонтът ни е следващите три години да станем доста по-големи с амбицията или да се сливаме с други равностойни на нас, или да придобиваме по-малки. И в момента гледаме повече от една компания в Западна Европа", казва мениджърът. В същото време добавя, че ако до три години "Телелинк инфра сървисис" не стане единна платформа, може да се превърне и в атрактивна цел за придобиване. "Не съм от предприемачите, които смятат, че трябва да живеят с един актив вовеки веков", смята Любомир Минчев.
Най-оптимистичният вариант е след три години групата да е достатъчно голяма и да се слее с еквивалентни по размер други компании и така да създаде паневропейски доставчик. "Водим с тях разговори от сега, за да видим дали можем да напаснем стратегиите си. За момента нямаме географско припокриване с тях и ако стане такова нещо, ще бъдем една от големите паневропейски компании. И тогава ще имаме нов хоризонт - или ще трябва да се препродадем, или да сме достатъчно силни като платформа, за да сме едни от оцеляващите", допълва Минчев.
И Минчев, и BlackPeak не изключват след време "Телелинк инфра сървисис" да има нужда от допълнително финансиране за постигане на целите си. "Надяваме се, че и нашата финансова подкрепа, и връзките ни във финансовата индустрия и консултантските среди могат да генерират интерес и допълнително финансиране в бъдеще, ако е нужно. Плановете ни са сериозни, което ще изисква по-голям финансов ресурс", коментира Кирил Иванов.
Любомир Минчев не изключва възможността след време британският бизнес да придобие другите дружества. "Ако решим, че бъдещото развитие минава през капиталовите пазари в някоя от тези страни - Великобритания или Германия, си отваряме възможността да имаме достъп до по-широк набор от инвеститори", коментира бизнесменът. И завършва: "Първо ключът е да минем 100 млн. евро приходи, за да станем по-видими. Всичко зависи от изграждането на екип, който да поддържа устойчив бизнес."
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.