Румънски грахов продукт с български инвеститор и посока Западна Европа

Производителят на заместващи месото храни Verdino получи финансиране от втория фонд на BlackPeak Capital, което ще достигне 8 млн. евро

Плановете на Verdino включват разширяване както на производствения капацитет така и на предлаганите продукти, разказва изпълнителният директор и съосновател Еберхарт Радукану
Плановете на Verdino включват разширяване както на производствения капацитет така и на предлаганите продукти, разказва изпълнителният директор и съосновател Еберхарт Радукану
Плановете на Verdino включват разширяване както на производствения капацитет така и на предлаганите продукти, разказва изпълнителният директор и съосновател Еберхарт Радукану    ©  Verdino
Плановете на Verdino включват разширяване както на производствения капацитет така и на предлаганите продукти, разказва изпълнителният директор и съосновател Еберхарт Радукану    ©  Verdino
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ако трябва да опишем икономиката с модна терминология, смело бихме могли да кажем, че зеленото е новото черно. В случая с румънската компания Verdino можем да отидем още крачка напред и да заявим, че зеленото е новото месно.

Създаденото преди две години дружество произвежда т.нар. алтернативни месни продукти на растителна основа, като използва грахов протеин. А "зелената" философия е залегнала дори в името ѝ - verde всъщност е румънската дума за зелено. Отскоро в историята и вече има връзка и с черното - преди няколко седмици Verdino привлече като инвеститор българския фонд BlackPeak Capital, който в следващите няколко години ще инвестира в растежа на бизнеса до 8 млн. евро срещу миноритарен дял.

Семената на растежа

За кратката си история румънската компания вече има значителни постижения - тя разработва около 60 хранителни продукта, които продава в над 2000 магазина в родината си и в още шест европейски държави - Швейцария, Холандия, Испания, Северна Македония, Сърбия и Великобритания. За още 12 страни пък са сключени споразумения за дистрибуция, като на някои от пазарите (сред които и България) тя вече е започнала. Производствената й база в румънския град Алба Юлия е с капацитет от близо 50 тона дневно, а очакванията са тази година приходите да са от порядъка на 6 млн. евро, разказва съоснователят и изпълнителен директор на Verdino Еберхарт Радукану. Това обаче е само началото - плановете за растеж са много по-амбициозни. И тук идва ролята на новия инвеститор, който да помогне за осъществяването им.

Голямата цел на Verdino, която вече е лидер в сегмента си в Румъния с дял от над 60%, е да се наложи на пазарите във Великобритания и Германия, които са най-големите за т.нар. растителни месни продукти. Задачата, която си поставят мениджърите и новите им партньори от BlackPeak, е в следващите пет години приходите да достигнат 100 млн. евро. На пръв поглед изключително амбициозна цел, но не и ако анализираме по-сериозно числата, както обяснява Радукану. По думите му към момента целият пазар на заместващи месото продукти в Румъния се оценява на около 5 млн. евро, докато във Великобритания става дума за над 600 млн. евро, а в Германия - за близо 500 млн. евро. Сходни са и данните, публикувани от статистическата платформа Statista, според които за периода от октомври 2019 г. до септември 2020 г. продажбите на заместващи месото продукти във Великобритания са били за над 502 млн. евро, а тези в Германия - близо 357 млн. евро (виж графиката), но пък ръстът на германския пазар е по-бърз, отчитат от платформата.

"Тоест за тези два пазара говорим за обеми от над 1 млрд. евро", отбелязва Радукану. "Ние започнахме в Румъния преди две години от нулата и общите ни продажби вече са 5-6 млн. евро, като делът на износа в тях към момента е около 15%. Ако тук постигаме такива обеми, очакванията ни са със стъпването в Германия например да направим поне 10 млн. евро продажби. А тъй като говорим за категория, която расте с двуцифрени темпове, целта не е непостижима", посочва той. По думите му, макар конкретният бюджет за следващата година все още да не е готов, очакванията на компанията са приходите да са в диапазона 20-27 млн. евро. "Ще се развиваме стъпка по стъпка, но говорим за много бързо растящ пазар, за да сме в крак с него, искаме да ускорим развитието си - което беше и причината да търсим нови инвеститори", разказва мениджърът.

Опит с храни

Зад бързия растеж до момента, при това в необичайните условия на пандемия, стоят натрупаните опит и контакти от създателите на Verdino - Еберхарт Радукану и Раул Чиуртин, в хранителната индустрия. Чиуртин е дългогодишен мениджър на водещия румънски производител на млечни продукти Albalact, който заедно с баща си приватизира през 1999 г., а през 2016 г. продава на френската група Lactalis. Радукану пък има над 20-годишен опит в германския производител на натурални съставки и добавки за хранително-вкусовата промишленост Döhler. Двамата стоят и зад румънския производител на консервирани храни Prefera Foods.

Видях продукт, купих дял

Срещата с BlackPeak Capital става почти случайно. При структурирането на втория фонд за дялови инвестиции на BlackPeak към екипа, оглавяван от Росен Иванов и Ивайло Господинов, се присъедини и румънският мениджър Дориан Маковей, който всъщност "открива" Verdino. "Той просто ги беше видял на щанда, много му бяха харесали и се свърза с тях", разказва Росен Иванов. Това, с което компанията спечелва интереса на българския фонд, е от една страна, широкото продуктово портфолио и добрият вкус, който по думите на Иванов "е наистина много близък до истинско месо", а от друга страна, визията на основателите на Verdino да развиват собствен бранд и още от началото да работят, за да го скалират бързо.

"Освен да са водещи в региона, реално основният пазар е Западна Европа, основно Германия и Англия, и всъщност много от усилията са фокусирани върху тези пазари - продуктите вече се предлагат в една верига в Англия, очаква се това да стане скоро и в Германия. Там е основната посока на развитие - и нашият капитал е да подкрепи компанията в тази посока", обяснява Иванов. И допълва, че благодарение на вкусовите си качества продуктите на Verdino могат да са достатъчно конкурентни и на западните пазари, а постигането на около 10% дял в продажбите на алтернативни месни продукти в Германия и Англия би било чудесен резултат.

Вегетарианци и не само

Основната потребителска група, към която Verdino се насочва, е на т.нар. флекситарианци. С термина, съставен от английските думи flexible (гъвкав) и vegetarian (вегетарианец), се обозначават хора, които се хранят предимно с продукти с растителен произходи и по-рядко консумират месо. Мотивацията им е различна - от религиозни ограничения, през стремеж за контролиране на телесното тегло и здравни съображения, до загриженост за правата и благосъстоянието на животните и/или за околната среда.

Според доклад на Euromonitor именно флекситарианците, наричани още полувегетарианци, са основният двигател за растящата популярност на хранителните продукти на растителна основа в глобален мащаб. Проучването на консултантската компания показва, че към 2020 г. делът на хората, които активно ограничават консумацията на храни с животински произход, без да ги изключват напълно от диетата си, вече е 42%. Тази стойност е доста по-висока при представителите на т.нар. поколение Z, където делът е 54%, докато с т.нар. бейби-бумъри, при които едва 34% активно избягват месо и животински продукти. За сравнение, веганите и вегетарианците съставляват съответно 4% и 6% от потребителите в световен мащаб, отчитат от Euromonitor.

Стратегията на румънската компания е да предложи максимално широк асортимент от продукти, при това на достъпна цена. Към момента компанията произвежда около 60 различни продукта, сред които бургери, кебапчета, кайма, колбаси, наденици, салами, хот-дог, сирена с кокосово масло, пици и специалитети на растителна основа като мортадела с шамфъстък, пеперони и бекон. Характерното е, че са базирани на грах, а не на соя, което ги прави подходящи и за потребители с алергия към соята и соевите продукти.

По думите на Радукану през следващата година предстои и разширяване на портфолиото. "Целта ни е да сме доставчикът на най-достъпните протеини на растителна основа - защото има много продукти, които са много скъпи.

Плановете за следващите години включват разширяване и на самите производствени мощности - първоначално в Румъния, където очакванията са капацитетът да се увеличи 2-3 пъти. След 2 години пък се предвижда изграждане на завод и в Германия, а на следващ етап - и във Великобритания.

Инвеститорът

Вторият фонд за дялови инвестиции на оглавяваната от Росен Иванов (на снимката) и Ивайло Господинов BlackPeak Capital беше структуриран в средата на 2021 г. с първоначален капитал от 68.5 млн. евро. Амбицията му е да инвестира между 5 и 10 млн. евро срещу миноритарно дялово участие в компании в напреднал етап на развитие от България, Румъния, Словения, Хърватия и Сърбия, на които да помогне да продължат растежа си. Средствата идват от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) чрез програмите JEREMIE и COSME (25.7 млн. евро), Европейската банка за възстановяване и развитие (15 млн. евро) и Международната финансова корпорация (IFC) от групата на Световната банка (13.7 млн. евро), както и от три пенсионни фонда - един от Румъния и два от Словения. До средата на 2022 г. екипът на BlackPeak Southeast Europe Growth Equity Fund има за цел общо набраната сума да достигне 120 млн. евро, като бъдат привлечени и нови инвеститори, включително от големите западни пазари.

Първият фонд на BlackPeak Capital и съинвеститори са осигурили над 110 млн. евро, с които през последните седем години финансира 12 български дружества в напреднал етап на развитие - сред които Walltopia, International Power Supply, Software Group, Bulpros и други. Съществена част от средствата отново дойдоха от ЕИФ - 30 млн. евро, към които мениджърите на BlackPeak Fund I привлякоха и над 80 млн. евро ресурс от коинвеститори.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    И това нас ни касае, защото...?!?

    Нередност?
Нов коментар