🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Каменица" инвестира близо 3 млн. лева в соларен парк в пивоварната си в Хасково

През следващите две години компанията предвижда да бъдат поставени соларни панели на още над 5000 кв.м

Церемония по откриването на новия соларен парк
Церемония по откриването на новия соларен парк
Церемония по откриването на новия соларен парк
Церемония по откриването на новия соларен парк
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum. Събитието ще се проведе на 22. и 23. ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук

"Каменица" инвестира близо 3 милиона лева в соларен парк в пивоварната си в Хасково. Това е първи етап от проекта за инсталиране на слънчеви панели, започнал през декември миналата година, уточниха от дружеството. На този етап соларният парк генерира около 30% от електроенергията, необходима за функционирането на пивоварната.

Над 13 000 кв.м площ

Всички соларни панели са разположени на покривите на фирмените сгради. Инсталираните фотоволтаици обхващат над 13 000 кв.м площ, която предстои да се разширява. През следващите две години "Каменица" предвижда да бъдат поставени соларни панели на още над 5000 кв.м, съобщиха от дружеството за "Капитал".

Българската пивоварна е първата в Европа в групата на Molson Coors (част от която е "Каменица") и първата производствена компания със собствен соларен парк с такъв мащаб в района на Северната индустриална зона в Хасково.

Инвестицията е част от глобалната дългосрочна стратегия за устойчиво развитие "Нашият отпечатък", която всички компании от групата на Molson Coors следват. Стратегията е насочена в три основни направления: грижа за хората (служители, потребители, клиенти, доставчици, партньори и общество); грижа за планетата (използване на по-малко ресурси, намаляване на въглеродните емисии, устойчиви опаковки) и отговорна консумация на алкохол ("Каменица" предлага разнообразно безалкохолно бирено портфолио и промотира посланията за отговорна консумация и отговорно шофиране чрез дългогодишната си кампания "Алкохолът е лош шофьор").

Други фирмени проекти за пестене на енергия

Българското дружество инвестира значителен ресурс за подобряване на енергийната ефективност на производствената си база в Хасково. В резултат - през 2022 г. използваната електроенергия за единица продукция е намалена с над 9%, а използваната топлинна енергия за варене - с 26%. От 1 януари 2022 г. пивоварната купува само зелена електроенергия, подчертават от компанията.

Дружеството отчита като успешен и проекта за създаването на т.нар. FEWER екип. Началото му е поставено през 2017 г., а наименованието е акроним от думите Fuel, Electricity, Water, Emission Reduction. Структурата е развита на локално и регионално ниво и в нея активно участват всички производствени мениджъри и инженери. Целта на проекта е всеки ден да се проследява и анализира консумацията на енергоносители и ресурси, да се управляват отклоненията и да се търсят нови възможности за икономии.

Още мерки в стратегията за устойчиво развитие на компанията

Една от важните инвестиции, които "Каменица" направи още през 2015 г., е изграждането на първия в бирената индустрия в България анаеробен реактор, който се явява първо стъпало за пречистване на отпадните води. Той произвежда биогаз, от който сега се използват между 5 и 15% обратно в производството, но потенциалът му е много по-голям, отчитат от пивоварната.

Заводът в Хасково има и собствена пречиствателна станция. Стремежът е количеството вода, вложено в целия производствен цикъл и отнесено към 1 литър бира, да спадне до минимум. Българското дружество вече отчита първите конкретни резултати - консумацията на вода в производството е намалена с над 20% спрямо 2016 г., откогато реално е започнало да измерва своя напредък в тази област, съобщиха от компанията за "Капитал". През 2022 г. "Каменица" е успяла да намали и въглеродните си емисии със 190 тона спрямо предходната година.

Пивоварното дружество инвестира и в създаване на устойчиви опаковки. През 2021 г. компанията намали теглото на пуснатите на пазара пластмасови опаковки с близо 70 тона спрямо 2020 г. Фирмата намали и количеството пластмаса, използвано за производството на бутилки и капачки за марките "Каменица", "Бургаско" и "Астика" и с това спести 41 тона пластмаса и 12 тона хартия за година. Дружеството се включи и в най-новата кампания на съюза на пивоварите "Върни ме", която насърчава потребителите да връщат в търговските обекти стъклените бутилки за многократна употреба.

Компанията

"Каменица" АД има повече от 142 години опит, история и традиции, поставяйки в Пловдив основите на пивоварната промишленост в страната. Днес компанията оперира с една пивоварна в Хасково и микропивоварна за ръчно приготвени бири в Пловдив. Сред марките, които предлага, са "Каменица", "Астика", "Бургаско", Staropramen, Stella Artois, Corona, Beck's, Guinness.

От юни 2012 г. "Каменица" АД е собственост на една от най-големите пивоварни в света - американската Molson Coors Brewing Company. Компанията майка има бизнес в Канада, САЩ, Великобритания, Централна Европа, а акциите й се търгуват на фондовите борси в Ню Йорк и Канада. В портфолиото на Molson Coors влизат бири, кафе, вино, студен чай, сайдер и др.

Molson Coors е третият чуждестранен собственик на "Каменица". Пловдивската компания бе приватизирана от белгийския бирен гигант Interbrew през 1995 г., който през следващите години купи и пивоварните "Астика" в Хасково, "Бургаско пиво" в Бургас и "Плевенско пиво" в Плевен. След сливането на Interbrew и бразилската Аmbev през 2004 г. българската компания стана част от новосъздадената InBev, а впоследствие и от Anheuser-Busch InBev.

Заводът в Хасково е създаден като фабрика за бутилиране на пиво, поделение на пивоварен завод "Каменица" - Пловдив. Произвежда първата си бутилирана бира през 1967 г. През 1986 г. там за първи път в България започва да се пълни бира в кутийки. През 2015 г. производствените мощности са разширени и модерницирани, логистичната база достига 20 000 кв.м площ, изграден е и първият за българската пивоварна индустрия анаеробен реактор към пречиствателната станция.

За 2023 г. пивоварната в Хасково заема първо място в годишната глобална класация на Molson Coors Beverage Company. Тя включва всички големи пивоварни фабрики на корпорацията, които са над 21 и са разположени на два континента. Класацията оценява представянето на всяка пивоварна спрямо определени измерители и заложени годишни цели - качество, безопасност и околна среда, ефективност и оптимизация на процесите, намаляваща тенденция за потребление на ресурси, надеждност на процесите и цялостна производителност.