🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пивоварите отчитат лек ръст от 1.5% на пазара на бира през 2022 г.

Трите най-големи дружества в сектора имат приходи от 500 млн. лв. за миналата година, показва класацията "Капитал 100". Лидер е "Карлсберг"

Съюз на пивоварите в България
Съюз на пивоварите в България
Съюз на пивоварите в България    ©  Съюз на пивоварите в България
Съюз на пивоварите в България    ©  Съюз на пивоварите в България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 2022 г. българските пивовари са произвели 5 млн. хектолитра бира и са продали 5.23 млн. хектолитра. На ден само в ресторантите, кафенетата и хотелите са се сервирали по 435 хил. чаши пиво, съобщиха от Съюза на пивоварите в България. Това означава лек ръст на продажбите от 1.55%, тъй като през 2021 г. общият обем на пазара на бира в страната е бил 5.15 млн. хектолитра (с 1% по-малко от 2020 г.). Членуващите в браншовата организация седем пивоварни общо произвеждат 99% от бирата в страната.

Класацията на тримата производители

И през 2022 г. "Карлсберг България" запазва лидерската си позиция в пивоварния бранш с 233 млн. лв. оборот с голяма дистанция от конкурентите си и се подрежда на 9-о място в секторния топ 30 на храните и напитките на новата класация на "Капитал" К100, която подрежда най-големите компании в страната. Изданието ще излезе на сайта и хартия в края на 27 юли.

Най-новата инвестиция на "Карлсберг" е за 23 млн. лeвa в нoвa пpoизвoдcтвeнa линия за кен опаковки от 0.5 л в пивоварната в Блaгoeвгpaд.

Приходи над 144 млн. лв. отреждат на "Загорка" 18-о място в секторния топ 30. Третата мултинационална бирена компания - "Каменица", е на 20-а позиция с приходи почти 124 млн. лв. През 2022 г. "Каменица" инвестира 1.45 милиона евро в соларен парк на територията на пивоварната в Хасково. Това е първият соларен парк в групата на Molson Coors (част от която е "Каменица") в Централна и Източна Европа.

Приносът на бранша

През 2022 постъпленията от акциз за бира са с 3.4% повече спрямо събраните приходи през 2021 година, показва отчетът на агенция "Митници". Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лева приходи за националния бюджет. Добавената стойност на индустрията се изчислява на 540 млн. лева, коментира за "Капитал" Ивана Радомирова - изпълнителен директор на браншовата организация.

Пивоварната промишленост продължава да осигурява работа за близо 25 хил. души. От тях 2150 (9%) са директно заетите в бирените компании, 32% са във веригата на доставките и 59% - в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход на заетите в бранша е нараснал с над 20% спрямо 2021 г., посочва Ивана Радомирова.

За първото полугодие на тази година в пивоварната индустрия са направени над 35 милиона лева капиталови инвестиции.

Ивана Радомирова
Ивана Радомирова

изпълнителен директор на Съюза на пивоварите

Инвестиции

За първото полугодие на тази година в пивоварната индустрия са направени над 35 милиона лева капиталови инвестиции, отчита браншовият съюз. Традиционно средствата са за зелени иновации, оборудване и поддържане на най-добри производствени практики.

За бирените компании са приоритет инвестициите в соларни панели и фотоволтаични паркове, както и в производствено и логистично смарт оборудване, което осигурява по-добро пестене и оползотворяване на ресурсите.

Какво се консумира

Според регулярните проучвания на агенция ИПСОС през миналата година бирата задържа позициите си на най-често консумирана и предпочитана напитка в страната след минералните води. Петдесет и седем процента от активните потребители на бира са убедени, че тя е подходящо за тях питие, а 33% от анкетираните са на мнение, че при умерена консумация пивото е част от здравословния начин на живот.

Маркетинговите изследвания показват, че за избора на българския потребител на пивото най-важни са вкусът и ароматът на напитката, стилът бира, а едва след това се нареждат цената и марката. Половината от пълнолетните българи консумират бира поне веднъж седмично, а близо 70% - поне веднъж месечно. Най-големи фенове продължават да са потребителите от района на Монтана, които пият бира 11 пъти месечно, следвани от жителите на Русе и Варна - 10 пъти, показват данните на Съюза на пивоварите.

През миналата година в страната вече се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира. От тях членовете на Съюза на пивоварите са пуснали на пазара близо 30 нови продукта, което не се е случвало през последните 10 години, отбелязват от браншовото сдружение.

През летните месеци, от май до август включително, всеки ден се произвеждат 1.732 млн. литра пиво, а се продават 1.911 млн. И този сезон хит продължават да бъдат безалкохолните бири, премиалните марки и пивото със силно подчертан хмелов аромат, показват проучванията на Съюза на пивоварите.

Продажбите на пиво в стъклени бутилки имат 21% дял през 2022, в РЕТ бутилки - 50%, в кенове - 25%, и в кегове - 4%. Традиционно лагер бирата тип Pils е с най-висок пазарен дял от 93-95%.

За да могат потребителите да са наясно какво съдържат различните бири, пивоварите в страната продължават доброволно да поставят върху етикетите на своите продукти списък на съставките и енергийната им стойност. "Членовете на СПБ от 2017 г. предоставят данни за калориите за 100 ml пиво. Като цяло произвежданите в страната лагер бири "тип Pils" съдържат между 33 и 48 kcal/100 ml. За безалкохолните бири тези стойности са по-ниски и варират между 15 и 25 kcal/100 ml", коментира Ивана Радомирова.

"Върни ме"

През 2022 г. на пазара са пуснати 20 440 т стъклени бутилки, от които 57% са за многократна употреба. Ето защо е в ход най-новата инициатива на членовете на Съюза на пивоварите в България - "Върни ме". Целта е в 10 000 магазина да бъдат поставени стикери със знака "Върни ме", като ориентир за потребителите къде и как могат да върнат стъклените си бутилки от бира. Всяка събрана бутилка в магазините се връща обратно в пивоварните, за да бъде използвана отново в производствения процес, след като премине през почистване и дезинфекция, както и след анализ на стъклото.

През 2021 г. в Европейския съюз са рециклирани около 74% от стъклените бутилки за бира. Това означава, че приблизително 11.6 милиарда стъклени бутилки са преработени и използвани повторно. През последните години в България общо са рециклирани 83% от стъклените опаковки, отчита браншовият съюз.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар