Интервю | "Каменица" отчита 23% ръст в продажбите на безалкохолна бира

Сергей Йесков, президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors EMEA APAC, пред "Капитал"

Сергей Йесков - президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors EMEA APAC
Сергей Йесков - президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors EMEA APAC
Сергей Йесков - президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors EMEA APAC
Сергей Йесков - президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors EMEA APAC
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Сергей Йесков е президент и главен изпълнителен директор на канадско-американската Molson Coors за EMEA APAC (Europe, Middle East, Africa, Asia, Pacific). Преди това е бил управляващ директор на Molson Coors за Централна и Източна Европа. Присъединява се към Molson Coors през 2012 г. като регионален президент на бизнеса на Molson Coors в Хърватия, Босна и Словения. Заемал е множество международни мениджърски позиции, включително главен директор по продажбите и клиентите в Канада и президент и главен изпълнителен директор на Molson Coors International, базиран в Денвър, Колорадо. Преди да се присъедини към Molson Coors Сергей Йесков е бил на висши ръководни позиции в AB InBev и StarBev.

Molson Coors Beverage Company е една от най-големите компании за напитки в света. Бизнесът на EMEA APAC на мултинационалната корпорация включва повече от 6000 души, произвеждащи напитки с добре познати брандове, сред които Carling, Ozujsko и Madri Excepcional. В България Molson Coors притежава "Каменица" АД, която предлага "Каменица", "Бургаско", Staropramen, Stella Artois, Beck's, Corona, Guinness и др.

Сергей Йесков бе на посещение в България с лидерския екип на подразделението EMEA APAC, както и с ръководния екип на регион Централна и Източна Европа на Molson Coors.

Как се представя бизнесът на пивоварите в EMEA APAC (Europe, Middle East, Africa, Asia, Pacific) след пандемията? Каква е картината за България на общия фон?

Molson Coors, подобно на много компании, трябваше да се адаптира към променящата се среда и да отговори на новите потребителски нужди и предпочитания. След пандемията индустрията остава много динамична и въпреки всичко бирата продължава да бъде социална напитка, която обединява хората.

Преди четири години поставихме ясен план за възстановяване на бизнеса ни и мога да кажа, че сега навлизаме в нова фаза - да ускорим растежа си. В световен мащаб успяхме да постигнем повишени приходи и нетни продажби през миналата година. Тази година отчитаме двуцифрен ръст на приходите от продажби и печалба за третото тримесечие и сме на път да постигнем нашата втора поредна година на ръст на приходите от продажби и на печалбата.

Напълно фокусирани сме върху постигането на този ускорен растеж чрез стратегическите ни приоритети: последователно нарастване на нетните приходи от основните ни марки, разгръщане на премиалното портфолио, разширяване отвъд бирата, инвестиции в нашите хора, общности и планета.

След посещението на българския бизнес с моя ръководен екип съм много горд от силното ни представяне. Компанията е лидер в премиалния сегмент при бирите в България от началото на годината спрямо миналата година и на втора позиция на общия бирен пазар в страната.

В България имаме много силни и утвърдени марки в премиум сегмента, които разпространяваме по лиценз, като Staropramen, в супер премиум - Stella Artois, Guinness и Corona, а в основния сегмент "Бургаско" е изгряващата звезда и в топ 3 на най-бързо развиващите се марки през последните години на българския бирен пазар, както и нашата основна марка "Каменица" - първата бира в България.

Пивоварна "Хасково" беше призната за най-добрата пивоварна на Molson Coors в световен мащаб за 2022 г. Докато индустрията продължава да се възстановява от пандемията, аз съм уверен, че екипът ще продължи да надгражда всичко това и да постига страхотни резултати.

Как войната в Украйна влияе на пивоварния бранш, доколко и как са засегнати бирените компании в EMEA APAC?

- Като гражданин на Украйна съм дълбоко натъжен от продължаващата война там. В Molson Coors първият ни приоритет беше да защитим нашите хора. Предприехме мерки в подкрепа на всички засегнати служители, в и извън Украйна.

От страна на бизнеса взехме решение да спрем целия износ на всякакви марки на Molson Coors за Русия и да спрем лиценза за производство на всяка от нашите марки в Русия.

Цялата ни индустрия в Европа беше засегната от войната пряко или косвено по отношение на високи енергийни разходи, висока инфлация, прекъсвания на веригата за доставки, прекъсвания по отношение на доставките на търговски активи, намалено доверие на потребителите и намален разполагаем доход, включително по-ниски нива на туризъм в България и Румъния най-вече. По подобие и на други бизнеси едно от най-големите ни предизвикателства в България беше свързано с енергия (газ и електричество) и високите нива на цените на енергията. Добрата новина е, че във всички страни (държави членки на ЕС и държави извън ЕС) видяхме как правителствата помагат за стабилизиране на ситуацията, като се справят с енергийната независимост от доставките от Русия, както и чрез различни програми за подкрепа на бизнеса.

Динамиката, която се случва в световен мащаб през последните години в икономически и екологичен аспект, ускори някои световни тенденции, сред които са инвестициите във възобновяема енергия. Този вид финансова инвестиция играе голяма роля в стратегията ни за устойчиво развитие "Нашият отпечатък". Като част от ангажиментите ни през 2022 г. пивоварната в Хасково стартира изграждане на фотоволтаичен парк и вече разполага с инсталирана площ от над 13 000 кв.м с повече от 4000 слънчеви панела. Соларният парк генерира 30% от необходимата за работата на пивоварната електроенергия. Екипът планира още повече разширяване на парка през следващите няколко години. Това е първият соларен парк за Molson Coors в Европа и е част от дългосрочната стратегия за устойчиво развитие на компанията.

Как се отразява инфлацията на продажбите на бира, с колко средно се повишиха цените в различните държави в EMEA APAC, очаква ли се нов скок?

- Видяхме висока инфлация в цяла Европа тази и миналата година, със значително по-високи нива в Централна и Източна Европа в сравнение със Западна Европа. Годишният процент на инфлация в еврозоната е 2.9% през октомври 2023 г. в сравнение с 10.6% година по-рано (по данни на Евростат). Това доведе до увеличение на цените по целия процес - от веригата за доставки и снабдяването със суровини до транспортирането на нашите продукти до нашите клиенти и крайни потребители. Това със сигурност ще продължи да оказва влияние върху цялата бирена индустрия, както и върху нашата верига от доставчици, тъй като ще рефлектира върху доверието на потребителите и желанието им да харчат. Все пак бирената индустрия е показвала през годините колко е издръжлива в подобни моменти.

Отчитате ли промяна в потребителските предпочитания и навици за пиене на бира в резултат на глобалните сътресения?

- Светът около нас се промени значително през последните няколко години и тези промени също се отразиха на бирената индустрия и потребителските предпочитания. По време на пандемията от Covid-19 и като ефект след Covid видяхме нарастване на консумацията на бира в домашни условия. Все пак бирата е социална напитка и потребителите вече се завръщат в ресторантите, където сме силни по отношение на бранд портфолиото и позиционирането.

За европейския регион станахме свидетели на пренасочване на предпочитанията на потребителите към премиални и занаятчийски бири и това се определя главно от повишения интерес към изследване на различни вкусове и стилове бира. Продължаваме да наблюдаваме желанието за подкрепа на местните пивоварни, развитието на микропивоварните и разнообразие в предлагането на бира на пазара. Виждаме и че много от потребителите са все по-загрижени за здравето си и предпочитат нискоалкохолни или безалкохолни варианти на бира.

Европейският пазар на бира е доста интересен, тъй като имаме страни като Чехия, Белгия, Великобритания, където бирата е част от националната култура и често се консумира като част от социални събирания и празненства. В същото време виждаме, че по-младите потребители (в законова възраст за употреба на алкохол) са все по-взискателни. Те искат да изследват различни вкусове и стилове, винаги търсейки нови преживявания. Това насърчава разработването на нови вкусове бира и експериментиране, за да се задоволи по-широката гама от предпочитанията на бирените любители.

Кои зелени инициативи на пивоварната индустрия бихте откроили?

- Грижата за нашата планета е един от трите големи стълба в нашата стратегия за устойчиво развитие, която наричаме "Нашият отпечатък". Програмите ни са свързани с опазване на водните ресурси, намаляване на използваните ресурси и въглеродни емисии, създаване на устойчиви опаковки, използване на ресурси от възобновяеми източници и др. Един такъв пример тук е соларният парк в пивоварна "Хасково". Имаме планове за подобни програми, свързани с възобновяеми енергийни източници, и в други страни. Във всички наши пивоварни имаме пречиствателни станции за отпадъчни води, а пивоварната в Хасково също така пречиства отпадъчните води на всички производствени компании в северния индустриален район на града. Нашите екипи във всички държави са посветени на организирането на различни инициативи в подкрепа на общностите като събития за почистване, партньорства с доброволчески клубове, партньорства с НПО за опазване на околната среда и др.

Какво е бъдещето на бирата, какви са тенденциите и очакванията, къде е мястото на България?

- Има няколко тенденции, чието развитие наблюдаваме повече и повече през последните години. Това са здраве и благосъстояние, премиални и специални бири, предпочитание към ниско- и безалкохолни продукти. В това отношение имаме в портфолиото си изключителни премиални марки като Staropramen. Това е марка номер 1 в премиалния сегмент в България, в топ 3 в Хърватия, Сърбия и Унгария и се продава в 36 страни в EMEA APAC.

Според данни от IPSOS към юни 2023 г., по отношение на мегатенденциите, които влияят върху потребителското поведение, виждаме, че темата за "Моето по-добро аз", свързана със здравето и благосъстоянието, е сред най-актуалните и важни. Особено след пандемията от Covid-19 потребителите обръщат много повече внимание и се грижат за здравето си и избират продукти, които допълват активния им начин на живот. Преведено в бирената индустрия това означава ниско- и безалкохолни продукти, по-малко калории, повече естествени съставки. Ето защо наблюдаваме нарастване на консумацията на безалкохолни бири в много страни от региона на ЦИЕ.

Например в България, въпреки че общият сегмент на безалкохолните бири все още е сравнително малък - около 1% от общия пазар, през 2023 г. има 23% ръст в потреблението на безалкохолни бири в сравнение с 2022 г. Следвайки тези тенденции, българският екип инвестира в разширяването на портфолиото си от 0.0% алкохол и в момента в България имаме най-разнообразното (от гледна точка на различни марки бира) портфолио от безалкохолни бири на пазара, по данни на Nielsen - "Каменица" 0.0%, Staropramen 0.0%, Fresh 0.0%, Stella Artois 0.0% и Beck's Non-alcoholic.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар