🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Airbus може да търси правителствена помощ за наследника на А320

Освен новата серия се планира и задвижван от водород самолет

Много е вероятно правителствата да не трябва да се намесват заради огромния брой поръчки, които компанията трябва да изпълни и очакваната от тях печалба.
Много е вероятно правителствата да не трябва да се намесват заради огромния брой поръчки, които компанията трябва да изпълни и очакваната от тях печалба.
Много е вероятно правителствата да не трябва да се намесват заради огромния брой поръчки, които компанията трябва да изпълни и очакваната от тях печалба.    ©  Reuters
Много е вероятно правителствата да не трябва да се намесват заради огромния брой поръчки, които компанията трябва да изпълни и очакваната от тях печалба.    ©  Reuters

Изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори заяви, че компанията "може да има нужда" от правителствена помощ при разработката на наследника на серията самолети А320. Според него групата засега има финансовата възможност да финансира проекта самостоятелно. Това се дължи на огромния брой поръчки, които Airbus има за следващите няколко години. Въпреки това е възможно да има нужда от правителствено подпомагане, заяви той пред Financial Times.

Airbus получава известно финансиране за научни изследвания от европейски правителства, за да проучи технологии за самолет, който може да замени теснофюзелажния A320 през втората част на следващото десетилетие. Работи се и върху самолет с водороден двигател с по-малък обсег, който се очаква да влезе в експлоатация през 2035 г.

Нито една програма все още не е започнала официално, което е и една от причините компанията да не изключва търсенето на субсидии. Официалното начало на дадена програма изисква милиарди евро инвестиция.

Фори обяви, че е "много отдаден" на предишен модел на финансиране, при който европейските правителства предоставяха заеми за изграждане на нови самолети, които трябваше да се върнат при достигане на определени нива на поръчка. Той добави, че такъв модел - известен като възвръщаема инвестиция при стартиране - създава "по-голямо партньорство" между Airbus и европейските правителства.

"Трябва да намерим приемливи механизми за стимулиране на инвестициите в частния сектор и споделяне на рисковете с правителствата, за да подпомогнем проектирането и разработването на нови самолетни програми, които ще доведат до декарбонизация на космическото пространство", каза той.

Въпреки че Airbus се фокусира върху осигуряването на подкрепа за своята изследователска и технологична работа, всеки нов механизъм за финансиране на разработката ще трябва да бъде договорен преди официалното начало на тяснокорпусната програма. Очакванията на експерти са, че това ще се случи още преди 2030 г.

Финансовата позиция на Airbus е подкрепена от рекордния брой поръчки - повече от 8 хил. в края на октомври - както за самолети с един коридор, така и за широкофюзелажни самолети, показват данни на авиационната консултантска компания Cirium. Миналия месец компанията заяви, че ще достави 720 търговски самолета до края на годината, въпреки постоянните проблеми с веригата за доставки.

Задават ли се нови пререкания със САЩ?

В случай че Airbus се възползва от правителствена помощ, то е възможно повторно недоволство от страна на най-големия конкурент на компанията - Boeing. Европейските правителства ще трябва да бъдат особено внимателни при осигуряването на подкрепа. Причината за това, е че те сключиха споразумение със САЩ през 2021 г. Според споразумението правителствата се ангажираха, че субсидиите няма да дават предимство на един производител на самолети пред друг.

Друга възможна спънка е фактът, че в момента има подадени жалби относно субсидиите по Закона за намаляване на инфлацията (IRA), като се твърди, че американските компании ще получат нечестно предимство.

Собствеността на Airbus може да бъде определена като непрозрачна, дори като публична компания. Франция и Германия притежават около 11% от компанията, докато Испания - около 4%. Тези държави също притежават акции, които им дават права за вето върху ключови решения. Финансирането от страна на тези държави пък става чрез използването на холдингови компании.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар