Нараства недоволството от Boeing в авиоиндустрията

Изпълнителните директори на американските авиокомпании искат производителят да понесе отговорност за проблемите.

Alaska Airlines заяви, че очаква загуби в размер на 150 млн. долара заради приземяването на самолетите
Alaska Airlines заяви, че очаква загуби в размер на 150 млн. долара заради приземяването на самолетите
Alaska Airlines заяви, че очаква загуби в размер на 150 млн. долара заради приземяването на самолетите    ©  Reuters
Alaska Airlines заяви, че очаква загуби в размер на 150 млн. долара заради приземяването на самолетите    ©  Reuters
Темата накратко
  • Изпълнителни директори на американски авиокомпании описват случващото се като "неприемливо".
  • Превозвачите очакват забавяния на вече договорените доставки през тази година.
  • Напрежението върху изпълнителния директор на Boeing Дейв Калхун се увеличава.

Недоволството спрямо проблемите с качеството на самолетите Boeing 737 Max нараства сред индустриалните лидери в Америка. Изпълнителните директори на American Airlines и Alaska Airlines определиха случващото се като "неприемливо", като, общо взето, всички американски превозвачи очакват забавяне на доставките на поръчаните Max самолети, съобщава Financial Times.

"Ще ги държим отговорни. Boeing трябва да се съберат", каза главният изпълнителен директор на American Airlines Робърт Изом пред анализатори. Проблемите на Boeing през последните години са "неприемливи", добави той. Без значение кой ръководи производителя на самолети, "целият Boeing трябва да се обедини и да се върне на правия път", настоява Изом.

"Ще държим краката на Boeing в огъня, за да сме сигурни, че получаваме добри самолети от тази фабрика", каза и изпълнителният директор на Alaska Бен Миникучи. Ръководителите на авиокомпанията водят "тежки, откровени разговори" с ръководството на Boeing, добави той, като каза, че случилото се с Max 9 "изобщо не е трябвало да се случва" и е "неприемливо".

Забавяне на доставките

Моделът 737 Max тяснофюзелажни самолети са най-популярните на американския производител и се използват от авиокомпании по целия свят. Компанията се стремеше да увеличи производството на Max, за да постигне желаните доставки и финансовите цели, но ръководителят на Федералната авиационна администрация (FAA) Майкъл Уитакър заяви, че това няма да е възможно. Той каза, че FAA няма да одобри подобно разширяване на производството, докато не бъде "убеден, че проблемите с контрола на качеството откритите по време на този процес се разрешават".

Именно това е и причината американските превозвачи вече да очакват забавяне на доставките на вече закупени самолети от серията Max. Нискотарифната Southwest очаква около 79 самолета Max да бъдат доставени през 2024 г., което е по-малко от 85-те, договорени с Boeing. Двадесет и седем от тях трябва да бъдат по-малката версия Max 7 и 58 Max 8, заяви говорител на компанията през миналата седмица. Самолетът Max 7 все още очаква сертифициране и авиокомпанията добави, че нейните планове за капацитет са "предмет на производствения капацитет на Boeing". Финансовият директор на American Airlines Девън Мей заяви, че превозвачът очаква 20 доставки на Max 8 тази година. През октомври авиокомпанията обяви, че ще получи 25 самолета Max през 2024 г.

Главният изпълнителен директор на United Скот Кирби каза, че компанията вече преразглежда голямата си поръчка за Max 10, най-големият вариант на Max, който също очаква сертифициране от FAA. Както и при други американски конкуренти, авиокомпанията не очаква Boeing да изпълни ангажиментите си за доставка на самолети тази година и каза, че забавянето на доставката от производителя на самолети може да се очаква и през 2025 г.

Alaska очаква загуби от 150 млн. долара

Очаква се 171 самолета Max 9, които бяха спрени след инцидента на Alaska, да се върнат скоро в експлоатация. United, който управлява най-голямата флотилия Max 9, заяви, че очакваше да започне да лети отново със самолета в неделя, докато флотът на Alaska постепенно ще се върне в небето до началото на февруари.

Говорител на Alaska Airlines заяви, че авиокомпанията очаква заземяването на самолетите на Boeing да доведе до загуби в порядъка на 150 млн. долара. Невъзможността за използване на летателните апарати принуди превозвача да отмени около 3000 полета, като очакванията са те да бъдат възстановени до края на февруари.

Освен това по-рано обявените очаквания за ръст на капацитета и печалбата вече може да не бъдат изпълнени, като за това допринася и очакваното забавяне на доставките от страна на американския производител. С удара върху печалбите от авиокомпанията заявиха, че очакват коригирана печалба на акция за 2024 г. от 3 до 5 долара. Анализаторите прогнозираха коригирана печалба на акция в размер на 4.93 долара.

Напрежението върху Калхун се увеличава

Цялата ситуация, която се създаде около проблемите с качеството на самолетите, сериозно увеличава напрежението върху изпълнителния директор на Boeing Дейв Калхун. Тази седмица той трябва да проведе общо събрание на акционерите и да станат известни финансовите резултати за изминалата година.

Важността на предстоящата среща на акционерите е голяма за директора. Той пое контрола над производителя през 2021 г., точно по време на пика на предишните проблеми с качеството на самолетите Max 8.

По време на посещение във Вашингтон миналата седмица стана ясно, че Мария Кантуел, която председателства комисията по търговията на Сената, планира да призове ръководителите на Boeing на изслушвания, за да разследват пропуските в качеството. Друг член на комисията - сенаторът от Тексас Тед Круз, каза, че разговорът му с Калхун го е накарал "да се надява, че скоро ще има задълбочено, публично отчитане на причината за този инцидент извън сегашните спекулации в пресата". Той добави, че комисията ще използва подхода на бившия президент на САЩ Роналд Рейгън "довери се, но провери" спрямо всеки въпрос, който ще бъде засегнат по време на разследването.

Макар за момента нито един изпълнителен директор на американска авиокомпания да не е поискал директно отстраняване на Калхун, все по-често се чуват подобни призиви. Според скептиците промяната в ръководството е от съществено значение за възстановяване на доверието в Boeing - както на върха, така и в бизнеса с търговски самолети на компанията.

"Време е спешно да си тръгвате - мандатът на Калхун е смущение", каза Ричард Абулафия, управляващ директор в AeroDynamic Advisory. "[Висшият мениджмънт] трябва да си отиде и те се нуждаят от напълно различна култура, започваща от върха", добави Абулафия, дългогодишен критик на ръководството на компанията за това, че поставя фокуса върху възвръщаемостта на акционерите над продуктите и сигурността на хората.

Подобно мнение има и сред пилотите. Каквото и да е правил Калхун, не е проработило, каза пред Financial Times Денис Таджер, американски капитан и говорител на Асоциацията на пилотите. Въпреки че каза, че не е ролята на синдиката да призовава за смяна на ръководството, Таджер отбеляза: "Това, за което можем да призовем, е да създавате безопасни, надеждни самолети и последователно всеки път. Но не сте."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aqk03309382 avatar :-(
    Gergana Toleva-Gancheva
    • + 3

    Няма да е зле, когато се позовавате на текста от английски, да не превеждате буквално идиомите, а да ги замествате с подходящи български еквиваленти :
    "Боинг трябва да се съберат" - да се стегнат, примерно.
    "Ще държим караката на Боинг в огъня!" - ще ги държим отговорни или нащрек...
    За медия като вашата, това е несериозно.

    Нередност?
Нов коментар