Minimart: Планираме да се разраснем с нови 110 магазина до края на годината

Ангел Петканешков - финансов директор и член на УС на БГК АД, Павел Тишев - директор "Специализирано финансиране", Банка ДСК

Minimart: Планираме да се разраснем с нови 110 магазина до края на годината
Minimart: Планираме да се разраснем с нови 110 магазина до края на годината
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитки

Ангел Петканешков
е финансов директор и член на УС на БГК АД, отговарящ за ресори "Финанси", ИТ, "Логистика" и "Администрация". Има над 20 години опит в ритейла и фармацевтичната индустрия. Започнал е през 2003 като от един от първите служители на "Практикер" - германската верига хипермаркети "Направи си сам". През годините е участвал в редица проекти по преструктуриране, оптимизация и развитие на организациите за растеж. Преди да се захване с проекта Minimart е бил финансов директор на "Максима България".

Павел Тишев е директор "Специализирано финансиране", Банка ДСК. Има над 15 години опит в работата с корпоративни клиенти и отговаря за всички сделки в областта на проектното финансиране в Банка ДСК. Работи по финансирания във всички подсегменти на недвижимите имоти. Като директор "Специализирано финансиране" отговаря също така и за финансирането на енергийни проекти, участия в международни синдикирани сделки и изпълнението на ESG стратегията на Банка ДСК за "Зелено финансиране". Преди да оглави "Специализирано финансиране" Павел Тишев работи с големи корпоративни клиенти и ръководи звеното за реструктуриране в Пощенска банка.

Образованието му следва ясен път с Математическа гимназия, "Икономика" и Executive MBA. През 2022 г. специализира с ESG Academy в Софийски университет "Св. Кл. Охридски". Има допълнителни специализации по "Лидерство и бизнес комуникация".

Minimart - "Сърцето на квартала"

Minimart е българска ритейл верига от удобни хранителни магазини, стартирала през март 2023 с първи обект в гр. София.

Зад проекта стои компанията БГК АД, която инвестира в амбициозен план да разкрие в рекордно кратък срок мащабен брой обекти в цялата страна. Само девет месеца след старта си веригата оперира вече с над 40 магазина за хранителни стоки в София и Пловдив.

В плановете на Minimart за 2024 г. е заложено да се разрасне с нови 110 магазина, стъпвайки в други градове на страната, и към декември да има 150 работещи обекта в София, Пловдив, Пазарджик, Перник, Стара Загора, Асеновград, Бургас. Експанзията в по-дълъг период цели веригата да стане национална, с присъствие в цялата страна.

Концепцията на Minimart е уникална за българския пазар, като съвместява характеристиките на управлението на малки магазини и големи търговски вериги. Успешната формула на компанията включва: прецизен подбор на локациите, бързина в откриването и разработването на обектите и силно мотивиращ партньорски модел на управление на магазините.

Моделът на Minimart е за хора, за които търговията е страст, ценят всеки клиент и имат индивидуално отношение към него. Затова магазините Minimart са "Сърцето на квартала".

Банка ДСК

Банка ДСК е част от OTP Group - една от водещите и най-бързо развиващите се банкови групи в региона на Централна и Източна Европа, с изключителна доходност и стабилна капиталова и ликвидна позиция.

Дългогодишен лидер в банкирането на дребно, Банка ДСК заема водеща позиция в банковото обслужване както на граждани, така и на компании, и е банката с най-много клиенти в България. Тя е и лидер по доверие сред потребителите на финансови услуги в страната.

Банка ДСК е и една от най-предпочитаните банки от търговските вериги и онлайн търговците в страната. Като модерна компания с дългогодишна стратегия за развитие и мащабна дигитална трансформация на бизнеса й банката инвестира в развитие на модерни продукти и персонализирани решения за този сектор.

Г-н Петканешков, Minimart стартира преди по-малко от година, през пролетта на 2023 г., с амбицията да стане за много кратко време най-голямата верига от удобни магазини за хранителни стоки. Доказа ли се на пазара тази концепция? Кои постижения и реализирани цели отчитате за изминалия период?

Доволни сме от изминалия път до момента, защото за по-малко от година успяхме да развием верига "от нулата" по собствен модел и в мащаб, какъвто на нашия пазар е постиган едва след няколко години работа. Приключихме 2023 г. с 40 работещи обекта, 30 от които в София и 10 в Пловдив. За нас е особено важно, че се научихме да подобряваме редица процеси в компанията и ускоряваме темповете на експанзия. Така например от тези първи 40 магазина 10 открихме само за един месец - през декември. Оперирането в двата най-големи града - София и Пловдив, също бе предизвикателство, с което се справихме и се гордеем. Това са пазарите с най-взискателните клиенти и се радваме, че ни приемат добре.

Доволни сме и от това как се справихме с предизвикателствата да разработим вътрешните процеси. Бърза експанзия като тази на Minimart е възможна само ако процесите са управлявани от гъвкава и адаптивна IT система и затова трябваше в изключително кратък срок да се изгради инфраструктура за свързаност между магазините, да се настрои ERP система и касов софтуер, да се направи директна връзка с банката с цел постигане на едно от най-бързите картови плащания на пазара с една касова бележка. Паралелно трябваше да се изгради интеграция с външен Логистичен център. При старта на операциите внедрихме и BI (Бизнес интелиджънс) система на база реалните данни в ERP системата, която позволява взимането на бързи информирани мениджърски решения.

Признание за успеха на нашата работа е, че за проекта за внедряване на цялостно IT решение в стартъп за модерна търговия сме номинирани за награда на БАИТ (Българската асоциация по информационни технологии) в конкурса за 2023 г. в категория "Успешен ИКТ проект в полза на българската икономика".

Какво включва бизнес стратегията ви за развитие на търговската верига през тази година? Ще успеете ли до средата й да откриете над 80 магазина в София и Пловдив, а и в най-големите градове в страната, както обявихте по-рано?С какви нововъведения ще привличате повече клиенти?

Стратегията ни за 2024 г. залага да се фокусираме върху концепцията - магазини с търговска площ между 50 и 130 кв.м, на оживени търговски точки, спирки на градския транспорт както в централните градски части, така и чисто квартални локации. Бързината в избора на подходящи обекти и тяхното превръщане в Minimart магазини е ключова.

Планираме да се разраснем с нови 110 магазина, стъпвайки в други градове на страната, и към декември да имаме 150 работещи обекта в София, Пловдив, Пазарджик, Перник, Стара Загора, Асеновград, Бургас. В дългосрочен план експанзията е заложена да стане национална, с присъствие в цялата страна.

Планираме да подобряваме и разнообразяваме нашия продуктов асортимент, за да отговорим в най-висока степен на очакванията на нашите клиенти. Искаме да се наложим като предпочитаната верига удобни магазини за активните хора с динамично ежедневие, които ценят времето си, търсят удобство, близост до офиса, училището и дома, грижливо подбрани качествени продукти и най-вече топло персонално отношение в обслужването.

Ще разширим предлагания асортимент, типичен за един квартален хранителен магазин - млечни продукти, колбаси, хлебни изделия, напитки, основни храни, захарни изделия, алкохол, цигари, продукти за лична хигиена, храни за домашни любимци и други. Но ще наблегнем на това, което наложихме като наш запазен знак - хрупкавия топъл хотдог, приготвен на място, и ароматното кафе. Планираме да разширим портфолиото в дели секцията си с нови рецепти и вкусове, както и изцяло нови предложения за вкусни ястия, закуски и напитки в удобни опаковки, готови за незабавна консумация в дома или офиса, които да задоволят предпочитанията на клиентите за всеки момент от деня - сутрин, обяд и вечеря.

Мислим и в посока предлагане на допълнителни услуги в нашите обекти.

Какви конкурентни предимства даде на Minimart партньорството и финансирането от Банка ДСК?

Щастливи сме, че голям и утвърден финансов партньор като Банка ДСК видя потенциала в нашия проект и ни оцени като интересен, иновативен и перспективен бизнес. Стартирайки дейността си с подкрепата на една от най-големите банки на пазара, това ни вдъхна увереност, че ще създадем търговска верига, която ще вдигне летвата за качество в модерната търговия на пазара. Фактът, че се финансираме от партньор като Банка ДСК, е доказателство за високи стандарти и перспективи пред нашите бизнес контрагенти.

Освен в чисто финансов аспект Банка ДСК ни оказа много сериозна подкрепа и в реализацията на техническите решения за бързи разплащания в нашата верига. Съвместно с екипа на Банка ДСК успяхме да изградим система за бързи картови плащания, едно от най-добрите решения към момента на пазара, и нашите клиенти усещат ефекта чрез комфорта да бъдат обслужени много бързо на каса във всеки обект на Minimart.

Г-н Тишев, защо Банка ДСК реши да предостави финансиране на новата търговска верига Minimart? Как тази инвестиция се вписва в бизнес стратегията на банката? Оправда ли се тя?

Стратегията ни винаги е била да финансираме проекти с висока добавена стойност. В случая оценихме високо комбинацията от доказан бизнес модел в чужбина и доказано успешни спонсори в региона с възможността да се разработи силно фрагментирана към момента в България пазарна ниша. В процеса на работа идентифицирахме и много възможности за потенциално сътрудничество в цял спектър от банкови услуги. Към момента бизнесът е в процес на експанзия, като нашата оценка на заложените ключови бизнес показатели предстои да бъде направена. Със сигурност усилията на инвеститорите и банката на този етап показват силни фундаменти повечето заложени цели в тази начална фаза да бъдат изпълнени.

Какви съвместни услуги може да предложат на клиентите си Банка ДСК и веригата Minimart? Какво следва, след като постигнахте едно от най-бързите решения за картови плащания на пазара и готовност за внедряване на софтуерен ПОС?

Интегрирането на едно от най-бързите решения за картови плащания на пазара подобрява цялостното клиентско преживяване на клиентите на Minimart посредством намаленото време за финализиране на покупката, а както много добре знаем, времето е най-ценният ресурс на всеки един от нас. Отделно планираното внедряване на софтуерния ПОС (мобилна апликация, която ще се свърже директно със софтуера на Minimart) ще повиши коефициента наличност на услугата, тъй като няма да зависи от техническата поддръжка или интернет връзката (съпоставено със съществуващите физически ПОС терминали). Също така липсата на хардуер ще оптимизира разходите на компанията, което ще рефлектира и върху цялостния бизнес модел към крайните клиенти. И не на последно място, одобреното финансиране дава спокойствие на Minimart да продължава уверено да развива проекта, отваряйки магазини на различни локации, удобни за хората, работещи или живеещи в конкретния район.

В каква насока ще продължи сътрудничеството ви през тази година в подкрепа на експанзията на Minimart на пазара?

Като партньор на Minimart Банка ДСК ще продължи да подкрепя проекта във всеки един аспект - от дебитни карти и разплащателни сметки, ПОС терминали и застраховки до инкасо услуги. Разбира се, инвестиционното и оборотното финансиране за развитие на нови обекти и локации остава ключово и през 2024 г.