Зеленото зайче, което вдигна летвата в ритейл експанзията

Само девет месеца след старта ѝ веригата Minimart има 40 магазина за хранителни стоки в София и Пловдив

Зеленото зайче, което вдигна летвата в ритейл експанзията
Зеленото зайче, което вдигна летвата в ритейл експанзията
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В годината на водния заек, която се свързва с дълголетие, мир и просперитет, стартира ритeйл веригата Minimart, чийто символ е симпатично зелено зайче. Това са и искрените желания, вложени от екипа на БГК АД, който стои зад проекта. Само девет месеца след старта ѝ веригата има 40 магазина за хранителни стоки в София и Пловдив. Без излишна скромност хората на Minimart твърдят, че пишат история в сферата на бързата ритейл експанзия.

Драгия Драгиев, изпълнителен директор, споделя: "Знаехме пред какво огромно предизвикателство се изправяме, създавайки българска верига по наш собствен партньорски модел, превръщайки различни обекти с техните индивидуални специфики в хранители магазини по единен стандарт. Амбицията ни беше още в първата година да постигнем експанзия, каквато конкурентите в ритейл бранша постигат след няколко години работа. Екипът ни доказа, че това е възможно и е факт - приключихме 2023 година като верига с 40 магазина - 30 в София и 10 в Пловдив. Паметен ще остане за нас месец декември, в който успяхме да открием 10 нови магазина."

Ангел Петканешков, финансов директор, разкрива спецификите да се изгради верига "от нулата" за изключително кратко време: "Нуждаехме се от ефективни процеси, които да съвместяват характеристиките на управление на малки магазини и големи търговски вериги. Бърза експанзия е възможна само ако процесите са управлявани от гъвкава и адаптивна IT система, и затова трябваше в изключително кратък срок да се изгради инфраструктура за свързаност между магазините, да се настрои ERP система и касов софтуер, да се направи директна връзка с банката с цел постигане на едно от най-бързите картови плащания на пазара с една касова бележка. Паралелно трябваше да се изгради интеграция с външен логистичен център. При старта на операциите внедрихме и BI ("Бизнес интелиджънс") система на база реалните данни в ERP системата, която позволява взимането на информирани мениджърски решения."

Жоро Димитров, директор "Експанзия", начертава плановете за 2024 г.: "Планираме да открием 110 нови магазина и да завършим годината със 150 работещи обекта. За да изпълним тази изключително амбициозна програма без аналог в България, ще стъпим в нови градове - Пазарджик, Перник, Стара Загора, Асеновград, Бургас и др. Ще разширим и веригата в София и Пловдив с 50 магазина. Успешният за нас формат е търговска площ 50 - 130 кв.м, на оживени търговски и транспортни точки, в централните градски части и чисто квартални локации. Посрещаме голям интерес от потенциални наемодатели, като се стремим да реагираме с оглед на помещенията в рамките 1 или 2 дни. Бързината е от голямо значение."

Петър Петров, директор "Човешки ресурси", разказва за уникалния партньорски модел: "Minimart е с иновативен модел за управление на търговските обекти чрез партньори. Залагаме на предприемаческия дух и амбициите на кандидата да управлява самостоятелно хранителен магазин. Партньорът сам набира екипа си, разполага с времето си и получава доход, изцяло обвързан с резултатите, постигнати от обекта. При добри резултати и мотивация може в рамките на 12 месеца да развие мрежа и да управлява до 3 Minimart магазина. Инвестираме в обучението на партньорите чрез специално разработена програма и наръчници. Оказваме и оперативна подкрепа с екип от обучители и опитни районни мениджъри. Имаме много лесен процес за кандидатстване - само с 2 интервюта. Моделът на Minimart е за хора, за които търговията е страст, ценят всеки клиент и имат индивидуално отношение към него. Затова магазините ни са "сърцето" на квартала."