🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Историята на "Студио Модерна": От "Космодиск" до фалит

Компанията, продаваща през тв реклами, е пред несъстоятелност заради проблеми на словенския собственик

В най-добрите си години компанията имаше десетки магазини в цялата страна
В най-добрите си години компанията имаше десетки магазини в цялата страна
В най-добрите си години компанията имаше десетки магазини в цялата страна    ©  Facebook на Top Shop
В най-добрите си години компанията имаше десетки магазини в цялата страна    ©  Facebook на Top Shop
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията, позната с брандове като Dormeo, Delimano и Rovus, е подала молба за фалит, а решението се очаква скоро.
  • Магазини и онлайн продажби вече няма, а персоналът е почти изцяло съкратен.
  • Проблемите са резултат от финансовите затруднения на собственика - словенската Studio Moderna, която също иска несъстоятелност.

Преди почти 30 години "Студио Модерна - България" стана една от първите компании, които въведоха модела на директния маркетинг в страната. Позната още от времето на първите телевизионни реклами на "Космодиск", през годините тя наложи още серия от брандове, сред които Dormeo, Delimano и Rovus, а моделът й се разрасна, включвайки и физически магазини, които в най-добрите й години достигаха няколко десетки на брой и покриваха всички големи градове в страната. А годишните продажби варираха между 40 и 50 млн. лв.

От няколко месеца магазините не съществуват, рекламите по телевизията ги няма, покупка не може да се направи и през сайта. Само през миналата година персоналът се е стопил от близо 280 до 28 души.

Високият оборот показва, че крахът не идва от това, че леко старомодният модел се е изчерпал. Проблемите на практика започват още преди няколко години в самата словенска група Studio Moderna и са резултат от комбинация от фактори. След като собственикът Санди Чешко прави неуспешен опит да я спаси, през миналата година компанията подава молба за фалит, а веднага след нея и за още няколко дъщерни дружествата, включително българското. Скоро се очаква и решението на съда, което формално ще сложи край на бизнеса на "Студио Модерна".

Няма стоки

Искането за обявяване в несъстоятелност е подадено през август 2023 г., като в молбата си до съда "Студио Модерна" посочва, че поради нарушените доставки на стоки през последната година компанията все по-малко отговаря на потребителското търсене и все по-трудно покрива своите задължения към доставчици и контрагенти, а в последния месец изпитва невъзможност да покрива дори елементарни търговски задължения. Проблемите с доставките се виждат и от коментари на клиенти в мрежата, които се оплакват от забавени поръчки.

От компанията отказаха коментар на този етап, но според източник на "Капитал" финансовите трудности на групово ниво са довели до фалита първо на швейцарската Top Shop International AS - също част от групата и основен доставчик на българското дружество. Накратко, местният търговец на практика не е имал възможност да изпълнява поръчките на клиентите си поради липса на продукти.

Това е вкарало компанията в спирала от задължения, които към 16 август 2023 г. са били в размер на 4.7 млн. лв. От тази сума най-голямата част - 2.2 млн. лв., са към Top Shop International, а още 812.5 хил. лв. - към свързани предприятия. Списъкът с падежирали, но неизплатени задължения, който придружава иска за фалит, включва над 70 кредитора, включително НАП, няколко телевизии, куриерски компании и др. От компанията посочват, че имат и заем от Уникредит Булбанк, който до момента е обслужван редовно, но за август дружеството не може да погаси задължението си. Върху банковите сметки на "Студио Модерна - България" са наложени запори, което оставя фирмата практически без налични пари да покрива задълженията си. Недвижимо имущество няма, а цялото движимо имущество е за 165 хил. лв. "Студио Модерна - България" не очаква доставки на стоки, нито реализирането на приходи от такива, което изключва възможността трудностите да бъдат преодолени за в бъдеще", пише в молбата до съда.

Какво показват числата

Официалните данни, доколкото ги има, също говорят за затруднения на компанията. Справка в АПИС сочи, че от началото на 2023 г. персоналът започва да намалява, като съкращенията рязко се ускоряват след септември. Така от близо 280 в края на 2022 г. година по-късно в "Студио Модерна - България" остават една 28 души (виж таблицата).

Последният публикуван финансов отчет е за 2021 г. и няма информация какво се е случило след това. Проблемите обаче явно започват именно в края на 2021 г. - това е датата, от която компанията претендира, че е била в неплатежоспособност. От отчета става ясно, че икономическата криза покрай коронавируса, която започна през 2020 г., е продължила да оказва влияние и през 2021 г., макар че спадът на продажбите не е съществен (до 42 млн. лв. през 2021 г. от 44.4 млн. лв. през 2020 г.), а дружеството остава на печалба, макар и по-малка (1.1 млн. лв. спрямо 1.2 млн. лв.). През 2022 г. приходите от основна дейност са спаднали до 29 млн. лв. по данни на КАПИ.

Същата година компанията е спряла да открива нови физически магазини, които са били силно засегнати от пандемията. Ограничени са били и телевизионните реклами, което обаче е довело и до спад на продажбите. По данни на "Капитал" последно компанията е имала 25 магазина в страната - улични и в молове, но от август миналата година всички са затворени. Сайтът на компанията в България остава активен, но реално поръчки не могат да се правят.

Компромисна сделка

През август миналата година искане за фалит е подадено и от словенската Studio Moderna, макар че според вътрешни източници, цитирани от местните медии, в ход е план да бъде спасен поне част от бизнеса и компанията да бъде ребрандирана.

Междувременно групата започна да разпродава различни активи, включително най-популярните си търговски марки. През май миналата година брандовете Dormeo, Delimano, Rovus и Top Shop бяха купени от прясно регистрираната в Цуг, Швейцария, компания Dormeo AG на словенския приватизационен магнат Дарко Хорват. Пред местния вестник Finance собственикът на Studio Moderna Санди Чешко тогава коментира, че се водят преговори за бъдещо сътрудничество, но че е постигнато съгласие Dormeo AG да доставя продукти на групата. Цената не беше обявена.

Сделката явно е била компромисна за Чешко, тъй като по думите му той е търсел купувач повече от година, но Хорват е "оценил стойността на компанията". Самият Хорват се смята за спорна личност в страната си, натрупал състояние покрай масовата приватизация в началото на промените, като след серия от скандали се оттегля в Швейцария. Името му се свързва с вече фалиралата империя Aktiva, която се занимаваше с инвестиции в Централна и Източна Европа, включително в България, където преди години държеше 72% от Уест-ийст банк (след серия от промени в собствеността днес TBI Bank).

През юли 2023 г. Studio Moderna продаде и ритейл бизнеса си - съществена част от дейността, която е носела около четвърт от приходите на компанията, като купувач стана германският дискаунтър на матраци Matratzen Concord. Той самият в най-добрите си години е имал около 600 магазина в Германия, Австрия и Швейцария, но голяма част от тях са били закрити малко преди и по време на пандемията. Междувременно през 2019 г. компанията беше купена от китайската Magical Honor. Сега Matratzen Concord явно отново вижда възможност за по-голямо физическо присъствие в допълнение към онлайн продажбите.

Промени в собствеността

През април 2022 г. създателят на групата Санди Чешко отново пое пълен контрол над Studio Moderna, след като две години по-рано я беше продал на инвестиционните фондове General Atlantic, Insight Partners, Templeton Strategic Emerging Markets Fund III и JH Partners. Според словенските медии сделката още тогава е била сигнал, че компанията има финансови затруднения. Самият Чешко не коментира откъде са тръгнали проблемите, но войната в Украйна и санкциите срещу Русия със сигурност са влошили положението - преди инвазията около 10% от приходите са идвали от тези два пазара. Пандемията също е оказала ефект, свивайки продажбите през физически магазини.

Според източник на "Капитал" фондовете са започнали да правят промени в мениджмънта на Studio Moderna, което е довело и до решението на основателя да купи обратно компанията от тях. Пред словенски медии Чешко казва, че "финансовите предизвикателства", наследени от предишните собственици, просто са били прекалено големи. "Никой инвеститор не искаше да запълни дупката от 60 млн. евро", посочва той. "Вероятно е разчитал на някакво финансиране за дейността, което не се е осъществило", коментира източникът на "Капитал". Дълговете са били основно към доставчици и не е имало необслужвани банкови заеми, но заради спада на продажбите компанията е изпитвала остра нужда от оборотни средства.

Фалит или продажба

Българското дружество не е единственото, което е поискало да бъде обявено в несъстоятелност. Освен в Словения подобни дела текат също в Чехия и Словакия, съобщения за съкращения има в Естония.

В Северна Македония обаче Studio Moderna се очертава да има нов собственик. В началото на тази година албанският SMA Holding поиска разрешение от агенцията за защита на конкуренцията да придобие пряко 100% от базираната в Скопие компания. Самият холдинг е създаден наскоро, но е част от косовската група Viva Fresh Store, която присъства в Македония с обекти със своята марка и с придобитите преди няколко години магазини Kit-Go.

Докато българската компания се е отправила към фалит, за най-популярните бивши марки на групата вероятно има бъдеще на пазара, било то онлайн или чрез местни дистрибутори. Всичко ще зависи от това как новият собственик на брандовете ще реши да развива бизнеса. По-невероятно звучи да се появи някой подобен търговец, който да избере тв маркетинг като среда за набиране на клиенти. Затова фалитът носи най-директна загуба за малките телевизии.

Компанията

Studio Moderna е основана през 1992 г. в Любляна, Словения, от Санди Чешко. Компанията придобива популярност през 90-те с разпространението на "Космодиск" - продукт против болки в гърба, и използването на директен маркетинг за бързи продажби чрез телевизионна реклама. До 2004 г. дружеството прави интензивна експанзия на пазарите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). През 1996 г. компанията стъпва и на българския пазар с дружеството "Студио Модерна - България".

През годините компанията създава няколко собствени бранда с широка гама продукти: Dormeo, Delimano, Walkmaxx, Top Shop, Wellneo, Rovus, Kosmodisk и Pink Panda. Според информация на Studio Moderna от април 2022 г. дружеството оперира в 19 страни от ЦИЕ, разполага с около 5 хил. служители и достига до над 160 млн. клиенти. Компанията за директен маркетинг използва различни канали за продажба, включително телемаркетинг, повече от 100 собствени онлайн магазини и над 330 магазина на дребно. Тя е и сред най-големите купувачи на медийно време извън праймтайма.

По темата работи и Валентин Вутов.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар