🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Един швейцарец на Балканите

Юрг Буркхалтер, изпълнителен директор на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България"

"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер
"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер
"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер    ©  Капитал
"Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си", казва Юрг Буркхалтер    ©  Капитал
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Юрг Буркхалтер е изпълнителен директор на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" от 2018 г. Той се присъединява към екипа на Coca-Cola HBC Switzerland през 2005 г., където заема различни търговски позиции, преди да поеме ролята на търговски директор през 2013 г. Преди България за две години е директор "Продажби" в Coca-Cola HBC Serbia/Montenegro, където успява да трансформира организационната структура. Има магистърска степен по бизнес администрация от Университета в Сейнт Гален, Швейцария.

Компанията

"Кока-Кола ХБК България" е част от Coca-Cola HBC, една от водещите бутилиращи компании на търговските марки на The Coca‑Cola Company. Тя започва дейност в страната през 1992 г. България пък е първата държава в социалистическия лагер, която започва да произвежда напитката. Компанията избра да разположи в България и своите центрове за споделени услуги за всички страни в групата. Тук са центровете за финансови услуги, човешки ресурси и ИТ услуги. "Кока-Кола ХБК България" има 2 производствени и 6 дистрибуционни центъра в страната. Приходите за компанията за 2019 г. достигнаха 458 млн. лв., с над 5% спрямо предишната година, а служителите на дружеството са над 1000 души.

Имаше ли много трудни решения за вас като мениджър при настъпването на епидемията от COVID-19?

Вземането на трудни решения е на практика ежедневната работа на един мениджър, а в последните няколко месеца това е по-вярно от всякога. Това, което надделява над трудните решения, е добрият резултат, който идва след тях. Например трябваше да реагираме бързо, когато епидемията се случи и извънредното положение беше обявено в България, на първо място трябваше да осигурим безопасността и здравето на всички колеги и, разбира се, стабилността на бизнеса. Наложи се да направим трудни избори, но заедно като екип постигнахме страхотни неща и останахме близо до нашите потребители и клиенти - каквото впрочем сме правили през всичките 55 години откакто Coca-Cоla е в България. Всичко това ни направи по-силни и още по-сплотени и затвърди лидерската ни позиция. Част от тези усилия е, разбира се, и подкрепата, която оказахме на нашите общности - дарихме почти 160 000 литра вода и безалкохолни напитки на 26 болници и много социални организации на първа линия.

Coca-Cola е на българския пазар вече 55 години. Какво прави България популярен пазар за компанията?

Coca-Cola има дългогодишна и богата история в България, което ни прави много горди и благодарни. Производството тук започва през 1965 г., а страната е първата в бившия социалистически блок, която бутилира Coca-Cola. Това, което прави България още по-специална, е фактът, че тук логото Coca-Cola е преведено за първи път на кирилица и включено в различни промоционални кампании. Оттогава бизнесът ни се е разширил и трансформирал значително - в момента в системата на Coca-Cola в България има близо 3000 служители, два производствени центъра - в Костинброд и Банкя, и милиони лоялни клиенти и потребители. Силно вярвам, че Coca-Cola има специално място в сърцата на българите - впечатляващ резултат от усилената работа на всички, които са били част от системата на Coca-Cola и "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" конкретно през последните над пет десетилетия. Всичко това ме прави много горд да бъда изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК България" именно в годината, в която празнуваме нашата 55-годишнина в страната.

Можете ли да сравните България с други регионални пазари на Coca-Cola HBC? Потребителските вкусове и предпочитания различни ли са, или си приличат?

Вкусовете и тенденциите си приличат с тези в съседните държави като Сърбия и Румъния. Заради сходството в националните характеристики цялостното поведение на потребителите много си прилича - хората харесват да излизат, да се социализират и да споделят заедно с приятелите и семействата си качествени продукти. Честото пазаруване също е тенденция - за по-малки и по-големи покупки както от квартални магазини, така и от големи супермаркети. За разлика от тук в Гърция например е разпространена културата на големите опаковки, т.нар. мултипакове - кенове или бутилки, за консумация вкъщи, което в България не е толкова популярно. Не само потребителските вкусове, но и социо-демографските фактори също оформят различните потребителски тенденции в различните пазари. Когато говорим за модели на пазаруване, не може да не споменем, че България е шампион по честота на купуване на газирани безалкохолни напитки, но все още извървява своя път по отношение на навлизане в нови домакинства в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа.

Кои са най-продаваните продукти на Coca-Cola HBC в България?

Пазарен лидер сме при безалкохолните напитки в почти всички категории. Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, FuzeTea и "Банкя" са добре познати и обичани брандове, което ни дава най-високите дялове в стойност на пазара. Иновациите и търговските активности зад останалите брандове в портфолиото ни ги прави силни конкуренти за първите места сред най-продаваните продукти.

Как построявате портфолиото си за различните държави - например някои пазари имат Coca-Cola Cherry, а други не?

Архитектурата на портфолиото ни е построена на база проучвания на поведението на потребителите и купувачите, защото именно те определят правилата и движат пазара напред. Това е първият ни приоритет, когато правим плановете си. За нас като компания и пазарен лидер е много важно продуктите, които произвеждаме и продаваме, да отговарят на нуждите на нашите клиенти и съответно - на потребителите. Всяка година провеждаме десетки проучвания, които заедно с пазарните данни ни помагат да направляваме бизнеса в правилната посока. Отдаденият ни екип непрекъснато търси нови възможности и ги превръща в действия. Управлението на портфолиото е фино изкуство, което трябва да отразява не само потребителските вкусове, но и бизнес целите. Ключовите индикатори като складова наличност, срок на годност и, разбира се, печалба и загуба в комбинация с ограничения пазар са част от уравнението. България е малка страна и нишовите продукти са наистина нишови и трудни за управление.

Какви са целите ви за бранда Costa Coffee, който скоро стана част от портфолиото ви? Защо България е първата държава в тази стратегия?

Нашата цел е винаги една - да бъдем най-добрите и да сме близо до нашите клиенти и потребители по всяко време, осигурявайки им най-доброто преживяване. Кафето е много популярна напитка в момента - с изпити над 2 млрд. чаши всеки ден, а Европа е най-големият кафе пазар. Costa Coffee е наистина страхотен и добре познат бранд с много интересна история, а само 5% от най-доброто кафе в света е достатъчно добро за него. Това наистина е crème de la crème на кафето. Сигурен съм, че ще се приеме чудесно в България, където кафе традициите са добре установени. Екипът ни има изключителна експертиза в областта, натрупана през последните години, и заради впечатляващите резултати, които постигнахме, ни беше дадена отговорната задача и оказана честта да бъдем първият европейски пазар, който лансира Costa Coffee.

Coca-Cola HBC има голям център за споделени услуги в България. Какви са плановете за този бизнес и колко важен е той за бизнес операциите?

Ще се върна на един от първите ви въпроси - България е наистина специална за системата на Coca-Cola и за Coca-Cola HBC конкретно. Освен българската операция в страната са и два от центровете за споделени услуги на групата Coca-Cola HBC - с около 800 служители общо. Това дава страхотни възможности за развитие на хората в компанията в много различни области - от продажби и маркетинг до финанси, човешки ресурси, техническа функция, информационни технологии и т.н. Центровете за споделени услуги имат ключова роля в подкрепата на бизнеса и операциите във всички 28 HBC пазара по света и са важни партньори в ускоряването на плановете ни.

Работите за Coca-Cola HBC вече 15 години, основно в Швейцария. Беше ли културен шок за вас като мениджър преместването в толкова различен регион като Югоизточна Европа?

Един спомен, който никога няма да напусне съзнанието и сърцето ми, е първият ми ден в Coca-Cola HBC - влизането ми в сградата през вратата в специфичния червен цвят и всички тези иконични брандове около мен. Връщайки се назад сега, съм щастлив да кажа, че решението да се присъединя към компанията е едно от най-добрите и удовлетворяващи, които съм вземал в живота си. Последните 15 години са изключително интересно, обогатяващо и вдъхновяващо преживяване, което ми даде колкото знания и бизнес експертиза, толкова и страхотни приятели и колеги.

Преместването от Швейцария в Югоизточна Европа беше наистина много интересно, но не бих го нарекъл шок - по-скоро възможност, тъй като трябваше да се науча да разбирам по-добре тази нова за мен култура и да съм ефективен в нея. Разбира се, швейцарците и балканските народи са различни, но всички имат своите силни страни, от които можеш да научиш много. Швейцарците са много добре организирани и планират всичко, изразът "Точен като швейцарски часовник" не е случаен. Харесва им да бъдат част от всички процеси и да намират решения, като дискутират и обсъждат проблема. Хората на Балканите пък са наистина много бързи, изумително креативни и много позитивни. Работата с толкова страхотни хора от целия свят е много обогатяваща по начини, които не съм си представял, когато дойдох тук.

Бихте ли променили нещо в кариерата си, ако имахте тази възможност?

Не харесвам хората, които казват, че не биха променили нищо - човек взема определени решения в определен момент от живота си, които са валидни и разумни в този конкретен момент и обстоятелства. С времето идва опитът и ако, гледайки назад към изборите си от дистанцията на времето, не би променил нищо, значи не си научил нищо. Това, което бих направил отново, е да избера същата компания, но може би да се занимавам с продажби на по-ранен етап от кариерата си, след като натрупах ценен опит в маркетинга, и да работя повече извън родината си. Връщайки се назад сега, със сигурност бих бил търговски представител за известно време - за мен в това е същината на нашия бизнес - да сме с нашите клиенти всеки ден е безценно преживяване. Извън това предпочитам да гледам напред и работя за бъдещето - не можеш да промениш миналото, но можеш да създадеш бъдеще.

Q&A

Какви умни устройства и приложения използвате в работата и ежедневието си?


Харесвам всичко да е добре организирано и просто и затова не използвам много устройства - разбира се, лаптоп, имам и таблет, който е много полезен, особено когато съм в движение и в предимно виртуалния контекст, в който живеем напоследък.

Бихте ли препоръчали бизнес книга, която ви е впечатлила?

В момента чета книгата Winning from Within на Ерика Ариел Фокс - чудесно четиво, което бих препоръчал на всеки, който иска да обогати и развие личностните и професионалните си умения.

Интервюто взе Константин Николов

Все още няма коментари
Нов коментар