Николай Андреев: Ще инвестираме над 1 млрд. лв. в телекома през следващите пет години

Главният изпълнителен директор на БТК пред "Капитал"

"Следим пазара и развитието на операторите. Ако има подходяща цел за закупуване, не изключвам тази възможност."
"Следим пазара и развитието на операторите. Ако има подходяща цел за закупуване, не изключвам тази възможност."
"Следим пазара и развитието на операторите. Ако има подходяща цел за закупуване, не изключвам тази възможност."    ©  Цветелина Белутова
"Следим пазара и развитието на операторите. Ако има подходяща цел за закупуване, не изключвам тази възможност."    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Николай Андреев е главен изпълнителен директор на БТК от декември 2021 г. Той наследи на поста Атанас Добрев. Преди това Андреев бе част от "Нова броудкастинг груп" на различни позиции в рамките на 12 години - включително финансов директор, генерален мениджър и главен изпълнителен директор в последните си три години. Завършил е Софийската математическа гимназия и има магистратура по финанси от УНСС.

Компанията

БТК е телекомуникационен оператор, който работи през търговската си марка Vivacom. От 2020 г. официално е собственост на United Group, телекомуникационен и медиен оператор с присъствие във всички държави от бившата Югославия, Гърция и България. United Group е собственик и на "Нова броудкастинг груп". БТК предлага гласови услуги, мобилен и фиксиран интернет, телевизия и други по-нишови технологии. През 2021 г. БТК закупи по-малките доставчици на интернет и телевизия "Нет 1", "Нетуоркс", N3 и "Телнет". Към края на деветмесечието на 2021 г., последните налични данни, компанията отчита 792 млн. лв. приходи. През 2020 г. компанията бе закупена за 1.3 млрд. евро

Как се случи преминаването от телевизията към телекома? И колко различно е?

- "Звездният трансфер" се случи логично, защото "Нова" и Vivacom са в групата на United Group. Смятам, че резултатите, които постигнах в "Нова", заедно с екипа там, в комбинация с моя професионален опит, лидерски умения и качества, както и успешна смяна на индустрии преди, са основните причини да бъда на този пост.

Вие самият как решихте да преминете в телеком индустрията?

- Аз съм човек, който много обича да си поставя предизвикателства и да се опитва да излиза от зоната си на комфорт. Смятам, че ще се съгласите, че смяната на индустрията, поемането на отговорността да се управлява такава голяма компания е сериозно предизвикателство за всеки лидер и всеки успешен директор. За мен това беше едно предизвикателство и възможност да поема управлението на най-големия български телекомуникационен оператор.

Колко са различни в момента задачите ви, ежедневието ви, спрямо това в "Нова"?

- Ежедневието ми е много различно, задачите ми са много различни. Макар и "Нова" да беше най-голямата медийна група, Vivacom е много по-голям бизнес. Опитвам се да прилагам същия мениджърски стил, защото смятам, че този, който прилагах и в "Нова", беше успешен и ще ни помогне заедно да продължим да развиваме компанията.

В какво се изразява стилът ви?

- Залагам на екипната работа, на ясните отговорности и задачи, на изпълнението на сроковете и темпото. Държа да имам добра комуникация и връзка с цялата компания. Не съм човек, който се придържа към формалната тежка, йерархична структура, по-скоро съм гъвкав и се опитвам да работя с всички хора, да задавам приоритетите. Виждам себе си като един диригент - да нагласиш всички да свирят в една тоналност и да гледат в една посока.

Какви са целите и стратегиите пред Vivacom в трите направления - мобилни услуги, фиксиран интернет и телевизия?

- Напълно конвергиран телеком оператор, който да предлага услуги във всички направления и да предоставя освен най-бърза свързаност и качествени услуги и съдържание - това е стратегическата цел на Vivacom, която ще ни превърне в първи избор на новото поколение потребители. Ако погледнем направленията едно по едно, в мобилната мрежа бяхме първите, които стартираха 5G в България. Горд съм, че получихме наградата на Ookla за най-бързата 5G мобилна мрежа в страната. Освен че сме най-бързата, в момента имаме и най-голямо покритие - над 220 населени места. Амбициите ни са да продължим да инвестираме в разширяване на покритието на мрежата и в рамките на тази година да покрием минимум 70% от българското население.

При телевизията през миналата година лансирахме услугата EON, която за мен е най-добрата телевизионна услуга. Тя се развива динамично - само за 6 месеца скочи двойно потреблението на нелинейна телевизия и на гледане през мобилни устройства. Предстои да лансираме ЕОN Connect, което ще позволи на клиентите да управляват сами потреблението на съдържание още по-добре и значително ще повиши сигурността им.

При фиксираната мрежа ние отново сме първите, които започнаха да изграждат 10G мрежа в България, което в дългосрочен план ще се превърне в стандарт и ще даде напълно нови възможности не само за крайните клиенти, но и за бизнеса. В момента покритието с 10-гигабитова връзка е над 240 хил. домакинства, като амбицията ни е да достигнем до 1.7 млн. домакинства през следващите пет години.

Доколко има възможност за растеж в трите направления предвид, че и трите не са нови услуги и има трима доста големи играчи?

- Растежът не е толкова в абонатите, които са краен брой, а в типа потребление, където възможностите са безкрайни. Да, ако погледнем като проценти пенетрация, вероятно нивата вече са доста високи, но ако погледнем фиксираната широколентова връзка, все още има много места, където няма покритие. Що се касае до мобилната и телевизионната услуга, те се развиват и макар да има краен брой абонати и те няма да станат повече, това не значи, че няма място за ръст или развитие.

Ако се върнем на 5G, бъдещето е изградено върху мобилните услуги. Като започнем от новите свръхмодерни производства, преминем през умни домове, видеонаблюдение, сметосъбиране, контролиране на чистотата на въздуха и т.н., и стигнем дори до автономните автомобили, които ще бъдат базирани на 5G и е въпрос на няколко години да станат факт. За мен има много място за ръст.

До този момент колко пари сте инвестирали директно само в 5G мрежата и колко пари ще бъдат инвестирани в следващите години?

- Основните ни инвестиции в мобилната мрежа са в развитие на 5G мрежа. Това, което сме си поставили за цел, е в следващите пет години да инвестираме 1 млрд. лв. в инфраструктура, основната част от които ще идат за 5G мрежата. Последните три години инвестираните суми са над 600 млн. лв. в инфраструктура и технологии.

Това е от страната на предлагането. Как стои въпросът с търсенето? Колко устройства има вързани към мрежата, колко абоната са на 5G планове?

- Предвид факта, че предлагане на 5G има в последните 18 - 24 месеца, абсолютната бройка на устройствата и потребителите не е впечатляваща. Към момента имаме около 100 000 свързани устройства в мрежата си. По-впечатляващото обаче е, че ръстът е сериозен и се развива много бързо. Всичките ни нови планове са с неограничена 5G свързаност. Повечето нови устройства, които се продават, вече поддържат 5G, така че ръстът ще продължи да бъде голям.

Споменахте, че 1 млрд. лв. трябва да бъдат инвестирани в следващите пет години в инфраструктура. Каква е крайната цел, когато те бъдат вложени? Как трябва да изглежда след пет години мрежата?

- Крайната цел е да имаме над 90% покритие на населението в 5G. Скоростите са тези, които мрежата позволява - до 2 гигабита, но тя варира според това колко активно се ползва. Интересното е, че България е с близо 68% покритие, над средното за Европа, която се движи около 65%. Целта ни е 70% до края на тази година, което е значително над европейското ниво.

В случая това е 5G през чисто оборудване или все още има места, на които се ползва 4G техника?

- От самото начало изграждаме 5G мрежата си така, че да не се прави компромис между покритие, скорост и капацитет. Затова следвахме утвърдени международни практики за прилагане на DSS метода, т.е. динамично споделяне на спектъра между 4G и 5G мрежата в зависимост от потреблението към момента. Ние използваме две честоти за 5G - тези на 1800 MHz и на 3600 MHz, за да предоставим скорост и покритие.

Споменахте производство от ново поколение. Търсите ли компании, на които да продавате 5G технология?

- Да. Не бих искал все още да давам примери, защото сме в ранни преговори. Ние като телеком и компания, която първа започна да инвестира, сме по-готови, отколкото другата страна, но съм убеден, че ще намерим партньори, които ще желаят да влязат в такъв портфейл. Смятам, че скоро ще видим истинско производство чрез 5G в България.

Имате ли общи планове за съдържание с бившия ви работодател, "Нова"?

- Съдържанието със сигурност е един от основните компоненти на нашето предлагане и важна част от определението за конвергиран телеком. Така че, разбира се, че ще се възползваме максимално от потенциалните възможности за синергия между телеком и медия. Вече работим и върху конкретни проекти, които скоро ще покажем.

Колко е голям ударът на инфлацията върху финансите на компанията?

- Ударът на инфлацията е доста сериозен не само върху нас, но и върху всички икономически субекти. Има няколко големи компонента, които оказват влияние върху нашите разходи. Електроенергията за последните 12 месеца почти се е удвоила като цена, а тя е 10 - 12% от нашата разходна структура. Горивата са друго перо с увеличение в цените. Освен това поради всички проблеми, които възникнаха в глобалната верига за доставки, оборудването и технологиите не само се забавиха, но и се оскъпиха. Усещаме сериозно увеличените цени на доставчиците, което също дава своето отражение. Ударът е сериозен и имахме избор дали да го смекчим, като намалим инвестициите, което в крайна сметка не направихме.

В кой момент взехте решение за индексиране на цените за клиенти?

- Ние нямаме голяма възможност да променяме цените, както искаме. Имаме ясни и прозрачни договорни условия, които важат както за нас, така и за потребителите. Краят на годината е прозорецът, в който може да направим индексация. Не можем да го правим безкраен брой пъти или когато си поискаме. След анализ на разходите ни и прогнозите за развитие на покупните за нас цени, основни суровини, материали, наеми, възнаграждения, взехме решение - в рамките на това, което ни позволяват нашите договорни отношения, да приложим индексация на цените.

Понеже тази година се очаква дори по-висока инфлация, планирате ли след средата на годината нова индексация?

- Всички четем прогнозите и всички работим върху мерки, чрез които да ограничим ефекта върху капиталовите и оперативните ни разходи. Няма да правим инфлационна индексация в средата на годината, нямаме и правото. Според това какво ще бъде развитието на основните ни разходи, ще вземем решение в края на следващата или началото на по-следващата дали трябва да се направи нещо, или сме се справили добре с оптимизацията ни. Може инфлацията да не е такава, каквато се прогнозира.

Бихте ли променили начина, по който изкомуникирахте индексирането?

- Мисля, че следвахме визията си за комуникация с нашите клиенти, която е да бъдем прозрачни и да кажем ясно какво правим и защо го правим. Честно казано, смятам, че се справихме добре. Не бих променил комуникацията.

Планирате ли покупка на още доставчици?

- Следим пазара и развитието на операторите. Ако има подходяща цел за закупуване, не изключвам тази възможност.

Това са предимно доставчици на интернет?

- Не мисля, че в момента има само доставчици на интернет. Всички доставят и телевизия, защото е логично.

Докъде стигнахте с интеграцията на придобитите дружества?

- Завършихме напълно придобиването на "Нет 1" и "N3". Те вече са интегрирани в нас и клиентите и на двете имат достъп до всички услуги, които имат и клиентите на Vivacom. В напреднала фаза са сделките за "Телнет" и "Нетуоркс", но чакаме регулаторни и други одобрения и съгласувания, за да влезем във финалната фаза на интеграция.

Трудна ли е интеграцията технологично и финансово?

- Интеграцията никога не е лесна, защото всяка компания има свои специфики, предложения, технологични решения за свързаност, търговски подход, начин на обслужване на клиентите. Работим в посока да развиваме и надграждаме инфраструктурата на придобитите компании. Целта ни е да прилагаме единен стандарт към всичките си клиенти.

Предвид всичко, което си говорихме - 5G, съдържание, интернет, умно производство и т.н., като каква компания се възприемате?

- Отдавна не се възприемаме като традиционния телеком. Амбицията ни е да се възприемаме като конвергирания телеком оператор на бъдещите поколения. Идеята е да бъдем първи избор, защото тук те ще намерят всичко - свързаност и неограничен достъп до данни.

Q&A

Коя е последната бизнес книга, която прочетохте и бихте препоръчали?

- Биографията на Илън Мъск. Тя не е точно бизнес книга, но е интересна и бих я препоръчал.

Как си почивате?

- Високо в планината. Търся всеки възможен момент да съм извън затворени помещения и градове. Голям фен съм на ските и през зимата търся всеки свободен момент, за да съм в планината. През лятото се опитвам да уча нови неща, като кайтсърф, така че пак да има активно движение.

Мислите ли, че е нужен MBA на един мениджър, или въпросът е само в практиката?

- Винаги е комбинация от двете. Опитът е много важен, но без образование абсолютно не може. MBA би дало по-бързо и по-синтезирано повече неща на един мениджър. Трупането на опит обичайно идва с болка. Разбира се, академичното обучение не би ти дало това, което би ти дало "пъхането на ръката в огъня", но същевременно не може да преоткриваш всичко по метода проба - грешка.

Интервюто взеха Йоан Запрянов и Константин Николов

Все още няма коментари
Нов коментар