🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Джейсън Кинг, "Теленор България": Ще индексираме цените си само за 2021 г.

Главният изпълнителен директор на "Теленор България" пред "Капитал"

Джейсън Кинг: Фактите са, че смятаме да увеличим цените си между 50 ст. и 1 лв.
Джейсън Кинг: Фактите са, че смятаме да увеличим цените си между 50 ст. и 1 лв.
Джейсън Кинг: Фактите са, че смятаме да увеличим цените си между 50 ст. и 1 лв.    ©  Теленор България
Джейсън Кинг: Фактите са, че смятаме да увеличим цените си между 50 ст. и 1 лв.    ©  Теленор България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Джейсън Кинг е главен изпълнителен директор на "Теленор България". Има над 20-годишен опит в глобални телекомуникационни компании в Централна и Източна Европа. Кинг е заемал различни мениджърски позиции във Vodafone, Deutsche Telekom, UPC Liberty Global и VEON и е изпълнявал консултантски роли в CME (собственик на bTV) и Telenor Denmark.

Компанията

"Теленор България" е най-големият мобилен оператор по приходи в България. Компанията е част от чешката PPF Group, която в България е собственик и на "БТВ медиа груп". Приходите на компанията за 2020 г. достигнаха 787 млн. лв., а служителите в България са над 1800 души.

Каква е оценката ви над шест месеца след пускането на 5G услуги от "Теленор България"?

Нека да започна малко по-отдалеч, със самата подготовка за условията, необходими за пускането на една такава услуга. Знаете - трябваше да имаме всички предпоставки от държавата - най-вече честотите и търга за обхвата 3.6 GHz. Той беше успешен и само три месеца след това - през юни 2021 г., пуснахме нашите 5G услуги. Ако се върнем към всички поколения мобилни мрежи, през които преминахме, може би най-големият скок беше от 2G на 3G, защото се премина към по-модерни технологии. Последвалата 4G беше още по-бърза, сега 5G е далеч по-бърза, но сме едва в началото. Първо, защото все още не разполагаме с целия набор от нужни 5G устройства, не на последно място и заради глобалния недостиг на чипове. Но дори и при тези трудности над 75% от сегашното ни портфолио смартфони поддържат 5G, което е страхотно.

Колко от потребителите ви вече използват 5G?

Отчитаме доста активни потребители на 5G услуги през нашата мрежа, като тя покрива около 50% от българското население. А както знаете, при старта ни покривахме около 40% от София, както и Бургас, Варна, черноморското крайбрежие, Пловдив. Постепенно разширихме покритието, но както казах, сме едва в началото. В един момент ще можем да отдаваме под наем или да продаваме части от обхвата на бизнес клиенти или големи организации, защото забавянето ще е изключително малко, говорим за милисекунди. Това ще е много важно, например за прецизните уреди в производството.

Много се говори и как ще се отрази технологията върху автономните автомобили. Водихме разговори с последното правителство, а вече имахме дискусии и с новото, което има ясно разбиране за връзката между транспорта и комуникациите. Защото всичко ще трябва да работи заедно и инфраструктурата ще трябва да може да комуникира.

А как се развива домашният ви интернет през 5G - тъй нареченият fixed wireless?

Вече имаме около 20 000 потребители на фиксиран домашен интернет. Ще бъда честен и ще призная, че не всички са 5G, защото стартирахме услугата на 4G. Все още не сме имали големи кампании и промоции за тази услуга, тъй като на този етап тя не е налична навсякъде, но покрива около 1.7 млн. домакинства. Сегашните ни клиенти са много доволни от услугата и през тази година планираме да я промотираме много повече. Самият аз я използвам у дома и очевидно съм субективен, но още не съм се оплаквал от нея на нашия Център за обслужване на клиенти.

Така че 5G е бъдещето и тепърва ще трябва още да инвестираме в технологията. Европейският съюз също залага на 5G като комуникационна база за всеки в общността и през следващите години е отделено съществено финансиране за нея - както за фиксирания интернет, така и за 5G, най-вече през Плана за възстановяване. Правителството продължава да работи по тази част.

Водили ли сте и водите ли разговори с тях по този въпрос?

От ранен етап бяхме ангажирани, както и цялата индустрия, защото планът е доста широк, не става дума само за телекомуникации, но и за зелени технологии, енергетика и др. Да, работихме с правителството по телекомуникационната част, която включва и разширяване на 5G услугите в селските райони. Защото често за бизнеси като нашия тези райони не са първи по значимост. Но така ще се ускори създаването на 5G коридори при железопътните линии, магистралите и т.н.

Неотдавна и трите големи оператора обявиха планираното увеличение на цените си заради инфлацията. Защо се наложи това нарастване и планирате ли подобни увеличения и в бъдеще?

Ще бъда напълно открит и ще ви разкажа как се стигна до това много трудно решение за нас. Започнахме да обсъждаме подобна мярка в компанията още през октомври, когато стана ясно, че в сметките за електричество отчитаме двуцифрен ръст в проценти. Защото например всяка мобилна базова станция използва ток, всяка наша сграда и магазин има съществени разходи за електричество. И това е само една част, която ни се отразява - както и на всеки в тази държава. След което погледнах общите ни и административните разходи, включващи всичко - от куриерски услуги до охрана и т.н. Те са нараснали с 10% на годишна база. След това погледнахме заплатите, които заради инфлацията също се увеличиха. Разгледахме всички тези разходи и като частен бизнес си казахме: какво да направим? Имаме клауза в нашите договори с клиентите, според която в случаи на инфлация можем да повишим цената на годишна база. Отлагахме подобна мярка в продължение на месеци, през ноември водихме дискусии с КРС и КЗП.

Тоест те са знаели за подобна възможност?

Да, изпратихме и писмо до КЗП, в което описахме какво сме обсъждали на срещите си, плановете си за индексиране, каква е била инфлацията през 2020 г. (която е 1.7%), както и очакванията за 2021 г.

Но защо включвате и 2020 г., това е една от основните критики и от властите?

Ще бъда напълно открит: възнамерявахме да индексираме цените на два пъти - през декември, според условията ни в договорите с клиентите, както и още веднъж през февруари 2022 г. Но решихме, че ще започнем да начисляваме двата индекса едновременно, водени от желанието си да не начисляваме втория индекс върху вече увеличената цена. Продължаваме да мислим, че това беше най-щадящото решение за нашите клиенти.

Но защо и 2020 г.?

Защото цените започнаха да растат през 2020 г. Можем да говорим много дали това беше най-правилното решение. Но тогава така решихме и го комуникирахме с клиентите проактивно. Първоначално нямахме много голяма реакция от тях, имахме запитвания да обясним как ще се случи увеличението. Разбираемо, правителството също реши да се намеси.

Някой свързва ли се с вас?

Не, никой не се свърза с нас. Поисках среща с министъра на икономиката, все още очаквам отговор. Напълно съм отворен и искам да имаме открита дискусия.

Фактите са, че смятаме да увеличим цените си между 50 ст. и 1 лв. За 50% от клиентската ни база увеличението е под 1 лев. Ако сравните как са се увеличили цените на някои основни стоки, ще видите, че при основните хранителни продукти има двойно и тройно увеличение.

И ето какво смятаме да направим: ще изпълним всички изисквания на закона, както винаги правим. Ще индексираме цените през февруари със средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г., както е предвидено в договорите ни с клиентите. Официалните данни на НСИ за годишната инфлация ще излязат на 18 януари и към 19-20 януари възнамеряваме да изпратим съобщение до всички наши клиенти, както и на нашия сайт, в което ясно ще обясним как ще се отрази на сметките им.

В крайна сметка се опитвам да обясня всичко около този случай, колкото се може по-логично и рационално. В същото време имаме ново правителство, за което имам големи надежди. Разбирам, че имат амбиции и искат да променят много неща. Единствената ми молба независимо дали от страна на "Теленор", или някои други инвеститори тук, е да има диалог.

Същите ли са условията в договорите и в другите пазари на вашата група?

Да, Telenor Serbia вече направи подобно увеличение, унгарското ни подразделение също ще направи такова. А и извън нашата група това е нормална европейска практика. Целта на това решение беше да покрием част от разходите си, за да можем да продължим да инвестираме. През 2021 г. сме инвестирали пряко и непряко 260 млн. лв. в българската икономика - независимо дали чрез данъци и регулаторни такси или чрез заплати и т.н. Голям работодател сме - имаме над 1800 служители. Още едно нещо, с което съм много горд, са ESG практиките ни (ESG - Environmental, social and corporate governance - Околна среда, социална политика и управление).

Подкрепяме много разнообразието и включването на работното място. Ако разгледате целия среден и висш мениджмънт, ще видите, че 60% от него са жени. Което е страхотно. И се случи по напълно естествен път, защото твърдо вярвам в меритокрацията - че най-добрите хора трябва да работят на тези позиции.

Някои потребители реагираха гневно на факта, че "Теленор" и А1 обявиха поскъпването си през един час един от друг. Беше ли планирано?

Нямахме никаква идея, че и конкурентите ни планират подобна мярка. Ние имахме план да повишим цените още от октомври. Не искахме да го правим точно през коледните и новогодишните празници, затова го обявихме преди тях. Със сигурност бях изненадан, че конкурентите ни обявиха подобно решение веднага след нас. В същото време не съм изненадан, че и те обявиха повишение. Имаме едни и същи елементи в структурата на разходите си. Управлението на една мобилна мрежа има едни и същи нужди за електричество и сигурност. В същото време сме в сериозна конкуренция помежду си.

Споменахте ESG. Какви други проекти имате в тази област?

Започваме голяма ESG инициатива, която се надявам да обявим през следващите четири до шест седмици. Става дума за три стълба. Първият е в областта на иновациите, които са свързани с много неща, например усилията ни в областта на киберсигурността, плюс всичко друго, което можем да направим, за да помогнем за иновациите и дигиталното общество в България.

Вторият стълб е свързан с околната среда. Планираме като компания да бъдем въглеродно неутрални до 2040 г. Малките неща, които ще направим още през тази година, са, че ще инсталираме соларни панели в нашата сграда в Бизнес парка в София. Ще продължим да черпим енергия от основния ни доставчик, от който ще закупим зелени сертификати, за да се опитаме да компенсираме всичко, за да станем възможно най-зелени. Подобно нещо ще направим и с нашите базови станции, ще се опитаме да имаме най-зелената мрежа в страната.

Третият стълб са хората. Споменах разнообразието и включването. Ще даваме работни места и възможности на хора в неравностойно положение. Ще подкрепяме всеки независимо от възраст, пол, религия. В стажантската си програма ще продължим да предоставяме възможности на по-младите хора. Приехме още 12 стажанти точно преди Коледа.

Така тепърва ще виждате много неща в тази насока. Публична тайна е, че след време ще имаме и ново име. ESG ще бъде важна част от новата ни идентичност.

Какво ще кажете за поредицата придобивания на регионални оператори от БТК, как ще се отразят на пазара?

Трябва да има конкуренция. Някои от по-малките играчи нямат уменията и ресурса да растат и тогава има смисъл в консолидацията, защото във фиксирания сектор имаш нужда от мащаб. Особено когато става дума за съдържанието, защото правата са много скъпи (стига да си ги плащаш). Самите мрежи също са много скъпи. Така че при такива случаи има смисъл от изкупуване на по-малки оператори. Но ако по-големите играчи започват да се сливат към Vivacom или A1, ще имам други притеснения за концентрацията. Ето защо КЗК трябва внимателно да разглежда всяка сделка. Ние самите оспорихме някои от сделките. Вярваме, че след време това може да наруши пазарния баланс, което може да се прехвърли и към мобилния бизнес. Не е тайна, че ние също оглеждахме различни възможности на този пазар, имахме няколко опита за придобиване, които не бяха успешни.

Продължавате ли да оглеждате възможности за навлизане на фиксирания пазар?

Винаги се оглеждаме. Оглеждахме "Булсатком", както и "Нет 1", която вече беше купена. Има и други играчи, които оглеждаме. Но този сегмент не е лесен. Винаги сме били на първо място мобилен играч. Силно вярвам в безжичния бизнес, но в същото време има ползи да предлагаш и фиксирани услуги, особено в гъсто населени градски части. Така че продължаваме да се интересуваме от този сегмент и внимателно да следим какво се случва в него. Защото е важно да има дискусии и в самата индустрия, и в регулаторите дали на един играч може да се позволява да изкупува толкова много оператори.

Q&A

Вече сте четвърта година тук. Промени ли се мениджърският ви стил, не само заради пандемията?

Специално за пандемията, ще ви излъжа, ако кажа, че не е било много стресиращо. Имаше момент, в който се съмнявах в собствените си умения. Ще ви разкажа една история. В първата година на пандемията идвах в офиса всеки ден, донякъде и от егоистични подбуди. Не исках да седя много затворен у дома и исках да следвам ежедневната си програма отпреди пандемията. Така че идвах в офиса, сградата беше празна. Някъде на третия месец получих мейл от наш служител. Почти ме разплака, защото ми благодареше, че идвам всеки ден в офиса и съм като капитан, който не иска да напуска кораба. Това признание означава изключително много за мен. Защото беше много трудно да се управлява в онзи момент, което всеки на ръководна позиция ще признае. Губиш контакт със служителите. Водихме много разговори кога да върнем хората в офиса, а през лятото на 2020 г. имаше доста противници на идеята заради страха от неизвестното. Впоследствие дойдоха и ваксините, сега между 40 и 50% от хората в компанията са ваксинирани, което е повече от средното в страната.

Но беше труден период, чисто психически. Аз съм в чужда страна, но мога да призная, че се чувствам добре тук. За разлика от други страни можехме и да пътуваме из страната. По време на пандемията имах възможността да обикалям България извън работата. Посетих изключителни места по Черноморието като Балчик и Созопол. Съпругата ми пък е планинар и има приятели, с които се разхожда из българските планини.

Променихте ли се като мениджър?

О, да. Станах по-състрадателен и съпричастен. Това е първата ми работа като изпълнителен директор, а първоначално не осъзнавах как трябва да си наличен 24 часа седем дни в денонощието. Но някак по време на пандемията постигнах странна зрялост. Човек усеща как остарява с пандемията наоколо, чувства, че може би пропуска някакви неща. И днес се чудя дали не съм пропуснал някакви възможности, но това е малко егоистично. Имаше образователни курсове, които трябваше да изкарам във Великобритания. Там е и синът ми, когото не виждах в продължение на година. Сега вече намирам пътуването за ужасно, а обичах да пътувам.

Открихте ли някакви нови хобита по време на пандемията?

Всъщност преоткрих едно старо хоби - саксофона, на който свирех като дете. Не се справям много добре, но пък ми действа чисто креативно. Свиря и импровизирам основно джаз. Съпругата ми мрази това хоби и дори при едно предишно местене саксофонът изчезна. И до ден днешен твърди, че няма нищо общо с това.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uid28575369 avatar :-@
    Ивайло Московски
    • + 2

    Господин Кинг, нямаше да има никакъв проблем да индексирате цените си, ако по лоялен начин бяхте предупредили новопривлечените си клиенти, но всъщност ако лоялно бяхте предупредили потребителите си, че възнамерявате да им вдигате таксите, всяка година.. то всички вкупом биха ви напуснали.......... Затова и сте направили негласен картел между трите оператора, тихомълком всички да включитите въпросната клауза за индексация.. Затова, след дълго обмисляне, ние от Теленор взехме трудното решение да възродим практиките от зората на демокрацията, познати като "ситен шрифт", "изненадващи изгодни клаузи" или направо чрез заблуждаващи реклами. Времето на това свърши..!!! Теленор може да се подготви срещу бъдещите колективни искове и сезиране на Комисия за защита на потребителите за въвеждане в заблуда на клиентите си, за нелоялни търговски практики, за неравноправни клаузи (едностранно индексиране), ѝ за заблуждаваща реклама (подпишете сега -2021 план с по ниска цена, но догодина (2022г.) ЕДНОСТРАННО ще ви я увеличим, и всъщност вие няма какво да направите………. Отделно повече, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори. При установени нелоялни практики ще се налагат солени глоби до 5% от оборота на веригата за предходната финансова година https://www.kzp.bg/podavane-na-zhalba

    Нередност?
  • 2
    georgi_petrov avatar :-@
    Georgi Petrov

    Много сърцераздирателно, г-н Кинг, скъса ми се сърцето. Както и писмото, което получих от вас, с което ми обяснявате, че поради инфлацията ще ми вдигнете цените. Да се чуди човек, защо преди 3 години вашите представители ме натискаха да подписвам договор за 2 години, при все че аз им казвах "не искам за 2 години, защото пазара ще се промени и тези условия няма да са адекватни". Е, надявах се че цените ще падат, пък те взеха че се вдигнаха, тоест вместо договора да стане неизгоден за мен, стана неизгоден за вас. И вместо да започнете да предлагате по-краткосрочни договори вие какво? Ами ще индексирате цената. Брилянтно. А скоростта, мегабайтите и другите условия ще индексирате ли? То договор с български телеком почва да става като ипотека. Ето днес влизам да видя какво се предлага. Условията на които съм от преди 3 години, само че на по-висока цена и с 2 годишен договор. Ама с 5G. Ай счига ве?! Което за мобилен телефон е абсолютно ненужно, първо защото 5G обхват имате само в големите населени места и второ, защото за да си отворя инстаграм-а, абсолютно няма значение дали съм на 4G или 15G.

    Ето какво ще направя. Взимам си сега устройство от Амазон, защото там цената е същата като при вас (а уж с отстъпка). Дългосрочен договор няма да подписвам. Оставам си на бесрочния. Ще видя колко ще ми индексирате. И почвам да се оглеждам за по-изгодни условия при друг оператор, включително такъв от ЕС.

    Нередност?
  • 3
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft

    Тези мафиоти в България хептен се самозабравиха. Правят картел. Освен това чрез офшорки крадените евро пари вкарват някакъв фонд после идват да купят в България телеком оператори уж чужда инвестиция.

    Което в Румъния Кьовеши не им позволи и ги вкара в затвора. Поставям един от операторите в Румъния vodafone какво и на каква цена предлага:

    https://www.vodafone.ro/abonamente

    Не само на Теленор и при други телекоми цените са безумни. Това което хората предлагат за 15 евро неограничен 5g в България е 35 евро.

    Нередност?
  • 4
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft

    До коментар [#3] от "hold_kjeft":

    Ето още един orange.ro

    https://www.orange.ro/abonamente/

    Digi

    https://www.digi.ro/servicii/telefonie-mobila

    Сигурно в България ни мислят за овце.

    Нередност?
Нов коментар