🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес или култ?

Разделителната линия между компания и секта често е много тънка. Как да ги разграничим

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ето няколко типични характеристики на култовете. Имат йерархични структури. Ценят харизматичните лидери и очакват лоялност. Считат света за враждебно място. Имат собствен жаргон, ритуали и вярвания. Имат усещане за мисия. Пълни са със странни хора. Ако всичко това ви звучи познато, то е, защото компаниите споделят много от тези черти.

Някои култови компании са по-лесно забележими от други. Шефовете им приличат повече на божества, отколкото на директори. Тези лидери държат контрола над компанията и почти сигурно са я основали. Радват се на признание от масите. И наистина харесват ракети и имат брат на име Кимбал.

Но в други случаи е трудно да се разбере къде свършва компанията и започва култът. Което важи дори за служителите. Ето удобно ръководство, което да ви помогне да разберете дали сте в нормално работно място, или сте попаднали в лапите на още по-странна група.

Прякори на работа

Вече не е достатъчно да си служител на фирма. От Googler-и и Microsofty-та до Pinployee и Bainie, прякорите в работата имат за цел да създадат усещане за споделена идентичност. Може да загубите връзката си с реалността, ако принадлежите към едно от тези племена и използвате прякора му, без това да ви пречи поне малко. И вече сте я загубили, ако сте във финансовия екип и сте известен като един от апостолите на таблицата с три раздела.

Корпоративни символи

Униформите са лесно защитими при определени условия: пожарникари, спортни съдии, папата... Както и някои видове корпоративен мърчандайз: чадър, чаша, тефтер. Но понякога много лесно може и да се прекали. Сред предупредителните сигнали е да носиш корпоративния суичър през уикенда или дори да си сложиш значка, която показва верността ти към дадена компания. Притеснително е и, ако корпоративните символи на вашия работодател включват амулет или всякакви видове шапки.

Наблюдение

Има смисъл мениджърите да искат да знаят какво правят техните служители. Но не е разумно да се следи всяко тяхно движение. Софтуерът за наблюдение, който прави снимки на компютърните екрани на служителите, докладва кои приложения използват хората или издава сигнал, ако курсорът на мишката не е местен известно време, са инструменти за контрол на ума, а не за управление.

Ритуали

Ритуалите създават комфорт и смисъл в различна среда - от спорт до религия. И работното място не е изключение. Много компании раздават значки и награди на любимите служители. Проектните мениджъри наричат някои срещи церемонии. Преди време IBM имаше своя собствена книга с песни ("Репутацията ни блести като скъпоценен камък" беше една от римите; друга не беше - "Защо, по дяволите, имаме този кървав химн?"). Walmart продължава да насърчава работещите в супермаркетите да скандират името на компанията преди началото на деня. Част от тези неща са просто дразнещи. Но става зловещо, ако редовно пеете, удряте с гонг или правите фигурки от ракита.

Доктрини

Все повече компании налагат виждането, че имат по-висша цел и много от тях дори имат ръководни принципи. Марк Зукърбърг наскоро актуализира "културната операционна система" на компанията си - която, наред с други неща приканва Metamates (виж "Прякори на работа") да не зачитат физиката и "Да живеят в бъдещето". Amazon набива своите 16 лидерски принципа ("Клиентска обсесия", "Мисли на едро", "Много са прави" и т.н.) както у служителите, така и у кандидатите за работа. Корпоративната култура има значение, но здравият разум не се превръща в система само защото се използват главни букви. Ако ценностите се третират като свещено писание, вече навлизате в територията на култовете.

Семейство

Някои компании умоляват служителите да мислят за организацията като за семейство. Думата С може да звучи привлекателно. Кой не иска да бъде приет такъв, какъвто е, със или без брадавици? Но в най-добрия случай не е вярно - компаниите трябва да ви плащат за времето ви и да ви изгонят, ако сте безполезни. В най-лошия случай е червен флаг. Изследване, проведено през 2019 г., за мотивацията на хората, които сигнализират за нередности, показа, че лоялността към организацията е свързана с хората, които просто не искат да съобщават за неетично поведение. А определящата характеристика на семействата е, че никога не ги напускате.

Ако нито една от гореизброените точки не ви е позната, бъдете спокойни - не сте в култ. Но сте безработни. Ако разпознаете собствената си ситуация в до три елемента от този списък, вие сте на обикновено работно място. Ако отметнете четири или пет квадратчета, вече трябва да се тревожите, но все още не се паникьосвайте; може просто да работите в тех сектора или с американци и загубата на усещането за себе си може да си струва заради опциите с акции. Ако се разпознаете и в шестте елемента, трябва направо да бягате, а след това да напишете и мемоари.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар