🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо фирмите яростно наемат служители, въпреки че се очаква спад

Сътресенията на пазара на труда дават предимство на кандидатите за работа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трябва ли компаниите да наемат или да уволняват? Търсенето на работници се е засилило през последните две години. В същото време страховете от рецесия са широко разпространени. Фирмите се опитват да реагират - и намират различни решения. Миналата седмица социалната мрежа Snap заяви, че ще уволни една пета от работната си сила, и посочи "трудният макроикономически фон". Съобщава се, че Марк Зукърбърг е уведомил служителите в Meta, че "вероятно има хора, които не би трябвало да са тук", но за момента не е обявил големи съкращения. Тим Кук, шефът на Apple, избира средния път. Производителят на iPhone ще продължи да наема "в определени области", заяви неотдавна той, но е "наясно" с рисковете за икономиката.

За момента наемащите превъзхождат съкращаващите. Данни, публикувани на 2 септември, показват, че американските работодатели, с изключение на фермите, са назначили 315 хил. работници през август. Проучването на свободните работни места и текучеството на работната сила (JOLTS), публикувано няколко дни по-рано, отчете 11.2 млн. свободни работни места през юли. Има почти две свободни работни места за всеки безработен (виж графика 1). Ситуацията във Великобритания е подобна. The Bank of England прогнозира тежка рецесия, но свободните работни места приближават до рекордни нива.

Защо се случва това? Зад днешния парадокс на трудовите пазари стоят три фактора. Първо, голямото текучество на пазара на труда. Второ, сътресението на този пазар след пандемията. Последно, повечето бизнеси, водещи ежедневни битки, разполагат с ограничени възможности да се справят с фините циклични промени. Малкото, които го правят, могат да си осигурят трайно предимство.

Да започнем с голямото текучество. Трудовият пазар е в състояние на постоянни промени. Простите икономически модели разглеждат всички компании като едни и същи, а икономиката като цяло като "представителна компания". В действителност компаниите са много различни. Някои бизнеси се разширяват, докато други се свиват - по време на подем и спад. Промяната в заетостта, отразена чрез показатели като месечните заплати извън земеделските стопанства, е нетна стойност, разликата между отворените и закритите работни места и между постъпващите и напускащите на ниво работници. Тези движения са големи в сравнение с промяната в заетостта. През юли бройката на възнагражденията се е увеличила с 500 хил., но около 6.4 млн. души са започнали нова работа, а 5.9 млн. са напуснали старата.

Данните на JOLTS отразяват движението на работници през един месец (виж графика 2). В рамките на една година още по-голям брой хора преминават от една работа в друга или от безработни към работещи (и обратното). По правило работните места се движат с по-бавни темпове от работниците. По време на растеж създаването на работни места надделява над тяхното закриване. При рецесия закриването е по-голямо. Но движението на работници е високо по всяко време. Някои наемащи компании също така и уволняват. Walmart, най-големият недържавен работодател в Америка, потвърди през август, че ще бъдат закрити работни места в централата му, въпреки че открива нови длъжности.

При други бизнеси цикличният спад принуждава преосмисляне. Планираните съкращения в компании като Netflix, Robinhood и Shopify са корекция на бързото наемане на служители по-рано. Голяма част от историческата цикличност при наемането е в резултат на бързо развиващите се стартъпи и нови бизнеси, казва Джон Халтиуангър от Университета на Мериленд. По време на подем източниците на финансиране, били те фондове за рисков капитал, банки или инвеститори на фондовия пазар, са склонни да подкрепят всякакви начинания. При спад те не са склонни да рискуват.

Съкращенията могат също така да са отговор на по-дълбоки структурни предизвикателства. През февруари шефът на Ford Джим Фарли се изказа откровено за персонала на автомобилния производител: "Имаме прекалено много хора; имаме прекалено много инвестиции; имаме прекалено много усложнения." В производството необходимостта от съкращаване на работни места неизменно означава уволнение на хора. Но има и други браншове, най-вече търговията, където нормалното текучество е толкова високо, че работните места могат да бъдат съкратени, без да се налагат уволнения. Просто спрете да наемате и фонд заплата ще се свие. Изглежда, че подходът на Зукърбърг е да се опита да ускори темпото на намаляване на броя на работниците в Меta.

Какво може да се каже за втория фактор - промяната на пазара на труда след пандемията? Стивън Дейвис от Booth School of Business към Чикагския университет го нарича "голямото пренареждане". Според неотдавнашно проучване на Елиза Форсайт от Университета на Илинойс с трима съавтори търсенето на пазара не се е променило много от ковид-19. Много от 20-те млн. американци, които бяха съкратени през април 2020 г., бяха бързо извикани обратно от своите работодатели. Предлагането беше променено по-радикално. Съотношението между заетостта и населението остава под пика си отпреди пандемията, най-вече в резултат на напускането на работната сила от по-възрастните работници, казват авторите. И все още е трудно да се запълнят работните места, свързани с работа с клиенти. Рязкото увеличаване на броя на свободните работни места е особено силно изразено в сферата на отдиха, хотелиерството и персоналните грижи.

Американските работодатели увеличават интензивността на набирането на персонал. Изискванията за умения в обявите за работа с клиенти бяха облекчени. Заплащането се е повишило по-рязко, отколкото при другите видове работа. Форсайт и нейните колеги установяват, че вероятността безработни и нискоквалифицирани работници да се преместят на работа в сферата на "белите якички" се увеличава. Поради пенсионирането са се отворили възможности за по-високите стъпала на професионалната стълбица.

Същото е и във Великобритания. В един кипящ делничен ден през август десетки фирми разположиха своите щандове в кампуса на университета в Мидълсекс. Фирми като погребалната агенция JH Kenyon, автобусната компания Metroline и Equita, агенция за събиране на дългове, се насочиха не към току-що завършилите студенти, а към местните безработни. Служителите по набирането на персонал си спомнят как търсещите работа са идвали при тях - "постоянен поток" според един от тях. Сега фирмите се занимават с търсенето.

Комбинацията от наближаваща рецесия, висока степен на текучество и промени в предлагането на работници е изключително сложна за управление за повечето фирми. По принцип едно добре управлявано предприятие може да набира персонал стратегически през целия бизнес цикъл. На практика дори и увереността, че след 12 месеца ще настъпи рецесия, няма да е достатъчна, за да помогне на фирмите да прецизират наемането. Те трябва да познават мащаба, продължителността и отрасловите характеристики на всяка рецесия. Включването и изключването на наемането на персонал в отговор на фините циклични промени е неосъществимо.

Компаниите, подобно на хората, разполагат с ограничен капацитет - и този капацитет се изразходва за навигиране в политиките за дистанционна работа. В едната крайност е Илън Мъск, който е казал на служителите на Tesla да се появяват в офиса поне 40 часа седмично или "да се преструват, че работят някъде другаде". На другия полюс се намират Yelp, уебсайт за ревюта, който предпочита стратегията "първо от разстояние", и Spotify, който позволява "работа отвсякъде". Този подход има предимства в условията на свит пазар на труда. Той позволява на фирмите да разгърнат мрежите за набиране на персонал в по-широк район. Дистанционните работници могат да заменят по-голямата гъвкавост с по-ниско заплащане. Но има и очевидни недостатъци. Трудно е да се поддържа единство на целите, когато колегите почти не се срещат помежду си.

Може ли някоя фирма да се ориентира добре в днешния коварен пазар на труда? Изглежда, че Apple се справя. В Европа авиокомпанията Ryanair натрупа персонал по време на пандемията и започна да наема агресивно, когато икономиката се възстанови. През това лято тя продължи да лети, като спечели пазарен дял, докато конкурентите ѝ отменяха полети. Но за много фирми няма да е лесно да намерят отговор на трудовия парадокс. Един от участниците в изложението за работни места във Великобритания, който се занимава с инфраструктурни проекти, казва, че се надява рецесията да не го засегне. Въпреки това, когато става въпрос за наемане на работници тук и сега, се стига до борба. "Просто трябва да можеш да се появиш навреме и да покажеш желание и ангажираност", казва той за целевия си кандидат. "Не се изисква предишен опит."

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар