🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 януари)

КЗК разреши сделката за "Нова"; Обявиха финалистите в "Effie България"; БАПРА основа Етична комисия; Цензурирането на Тръмп е опасен прецедент и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Очаквано КЗК разреши сделката за "Нова"

Без изненади Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на собствениците на БТК United Group да придобият "Нова броудкастинг груп", притежавана от братята Кирил и Георги Домусчиев. Офертата надхвърля 300 млн. евро, срещу които новият собственик получава редица телевизионни канали, най-голямата онлайн група - "Нет инфо", както и наскоро придобитите радиа, свързвани преди това с депутата от ДПС Делян Пеевски. Така на българския пазар се сформира второ обединение на телекомуникационен и медиен бизнес, след като чешката PPF придоби "Теленор" и Central European Media Enterprises (CME), част от които е "бТВ медиа груп".

С решението КЗК за пореден път показва, че действа не по пазарна логика, а по воля на управляващите. Сега регулаторът дава на най-големия телеком (БТК) да купи порасналата медийна група на "Нова". А преди две години видя заплаха чешкият милиардер Петр Келнер да купи медиата (тогава по-малка), защото е твърде голяма.

Повече по темата и аргументите за разрешаване на сделката може да прочетете тук>>

Обявиха финалистите в "Effie България"

Рекламният конкурс "Effie България", който цели да отличи най-ефективните български кампании през годината, обяви финалистите в тазгодишното издание. За златна награда ще се борят общо 19 кампании в шест категории, сред които "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации", "Социална, медийна, политическа кампания" и "Маркетинг при актуални събития". Най-много финалисти - общо шест кампании - има в категорията "Промоции". Агенцията с най-много заявки на финала (общо осем) пък е Noble Graphics. Това е значително повече от всички други агенции в тазгодишното издание на конкурса. Второто място по брой заявки е за McCann Sofia и proof. - всяка с по две. В "Effie България" тази година са подадени общо 42 заявки. Церемонията по награждаване на победителите ще се проведе онлайн на 28 януари.

Целия списък с финалисти може да видите тук>>

БАПРА основа Етична комисия

В рамките на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) вече действа Етична комисия. Сред основните й цели ще бъде саморегулацията в областта на комуникациите, както и лоялна конкуренция, защита на интересите на клиентите и други. Председател на новата структура е Любомир Аламанов от SiteMedia Consultancy. Сред членовете на комисията са още Николай Неделчев от "Publicis Group България" и Максим Бехар от M3 Communications. Структурата разполага и с резервни членове в лицето на Светлана Савов от V+O Communications и Диана Пазаитова от Fama Consulting. Промяна има и в управителния съвет на БАПРА, където влиза Томислав Цолов от APRA Porter Novelli. Сигнали към Етичната комисия на БАПРА могат да се подават на [email protected].

С подобни етични комисии вече разполагат и други браншови организации на пазара. Сред тях са Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) и "IAB България". В рамките на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) има пет различни комисии, сред които дигитална, за връзка с институции, за обществени поръчки по комуникационни кампании, за организиране на фестивалите и медийна комисия.

All Channels Advertising е новата творческа агенция на "Бяла карта"

Творческата агенция All Channels Advertising, част от комуникационната група All Channels Communication, поема обслужването на инструмента за бързи кредити "Бяла карта", собственост на "Аксес файнанс". Новото партньорство ще бъде с продължителност две години. То е резултат от проведен миналата година конкурс за избор на творческа агенция, в който са участвали още агенциите guts&brainsDDB, Nitram и Wunderman Thompson. Първата съвместна кампания на All Channels Advertising и "Бяла карта" е вече факт, като по думите на рекламодателя целта й е да привлече нови клиенти и да активира настоящите такива. "Вярваме, че кампанията ще повлияе позитивно на цялата категория кредитни карти. Тя ще се развие в телевизия, дигитална комуникация, директен маркетинг и някои съпътстващи канали като външна реклама", коментират пред "Капитал" от "Бяла карта".

"Нова телевизия" свали "Беновска пита"

След като "Нова телевизия" придоби "Канал 3" и го прекръсти на "Нова нюз", от програмата му изчезна предаването на Илиана Беновска - "Беновска пита", в което всяка неделя гостуваха министри и управляващи политици, а водещата му често атакуваше опозицията, съобщава "Дневник".

Не е известно на какво се дължи това решение. В момента собствениците на "Нова броудкастинг груп" Кирил и Георги Домусчиев са във финална фаза на продажба на цялата медийна група на собственика на БТК "Юнайтед груп".

Повече по темата тук>>

Дигитален бизнес

Цензурирането на Тръмп е опасен прецедент

Ако обстоятелствата бяха други и не ставаше дума за Доналд Тръмп, реакцията вероятно щеше да бъде много различна. Действащият президент на САЩ беше изгонен от двете най-големи социални мрежи - Facebook и Twitter, часове след като негови поддръжници атакуваха сградата на американския Конгрес. По-късно същото се случи и във видеоплатформата YouTube, собственост на Google.

Първоначалната реакция в САЩ беше вълна от поздравления към технологичните компании. Трезвият прочит обаче показва, че с това гигантите демонстрираха как могат да спрат свободата на изразяване в интернет на всеки в рамките на секунди. И никой не може да направи нищо по въпроса. Това е проблем.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Милиони "избягаха" от Whatsapp заради недообяснена промяна

Над 2 млрд. души по света ползват Whatsapp. Сега от тях ще се очаква от 8 февруари да дадат разрешение данните им да се споделят с компанията майка Facebook (и следователно Messenger и Instagram), ако не искат да се откажат от услугата. До 8 февруари правилата дават възможност на потребителите да изберат дали са съгласни данните да се споделят, но след тази дата става задължително, пише "Дневник".

Тези правила не би трябвало да важат за потребителите в ЕС и Великобритания, но според BBC предупреждението за новата политика е изпратено до всички.

Повече по темата тук>>

Медиен бизнес

Марианa ван Зелер: Разследващата журналистика е по-важна от всякога

Мариана ван Зелер е кореспондент и разследващ журналист, отличаван с престижни награди за работата си. Журналистката прекарва време с основни играчи в различни нелегални дейности - от трафиканти на тигри, през международните измамници и фалшификатори до търговци на оръжие и фентанил. Тя се среща с редица служители на службите за сигурност, бивши затворници, журналисти и местни жители, повлияни по един или друг начин от престъпната дейност. Нейната документална поредица "Трафиканти" ще бъде излъчена по National Geographic. За смисъла на разследващата журналистика може да прочетете в интервюто на "Дневник" с Мариана ван Зелер.

Рекламен бизнес

KIA се ребрандира

Южнокорейският автомобилен производител KIA започна годината с ново лого, слоган и име на дружеството. Компанията представи минималистично и модернизирано лого, в което се сливат буквите от името на бранда и напомнят ръкописното му изписване. Слоганът на Kia вече гласи "Движение, което вдъхновява" (Movement that inspires), което според компанията отразява амбициите й да установи лидерска позиция в бъдещето на мобилната индустрия, като електромобили например. С тази цел от името на дружеството отпада Motors и остава само KIA.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]