🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Външната реклама в България

В кои градове има най-много възможности за позициониране през външна реклама и кои са най-големите играчи на пазара

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

През последните години външната реклама заема под 10% дял от медийния микс на рекламодателите, като едно от предизвикателствата за бизнеса е измерването на ефективността от този вид комуникация. Сред предпочитаните и разпространени формати външна реклама са стандартните билбордове или т.нар. пиза или скролър съоръжения. Лидер на пазара по брой предлагани страни е компанията IDEA Comm, следвана от JC Decaux/Image, а третото място с два пъти по-малко страни е MEGABOARD. През 2020 г. търсенето на позициониране през външна реклама значително намалява, а по време на карантината празните билбордове бяха традиционна гледка. Прогнозите на БАКА са инвестициите през 2020 г. във външна реклама да намалеят с над 20%, а играчите на пазара очертават спад в бизнеса им между 15% и 20% на годишна база.

По думите на Евгени Тодоров, директор продажби в IDEA Comm, сред най-активните рекламодатели през 2020 г. са хипермаркетите, като челните позиции заемат Lidl и Kaufland, които се рекламират активно дори по време на карантината. Те са следвани от Billa и "Фантастико". Сред секторите, които активно инвестират във външна реклама, е и тютюневият. Лидер в него е "Филип Морис България", които през последните две години влагат средства в комуникацията на бездимните цигари IQOS. "За сравнение - British American Tobacco - основния им конкурент с продукта GLO, като че ли се отказаха от битката и ако през 2019 г. инвестираха подобни на "Филип Морис България" бюджети, през 2020 г. се отказаха да рекламират GLO и си поддържат обикновените цигари", уточнява Тодоров.

По информация на IDEA Comm на трето място по рекламни обеми е банковият сектор, като лидер е Пощенска банка, следвана от Райфайзенбанк. Тодоров коментира още, че фирмите, предлагащи бързи кредити, имат по-големи инвестиции от някои традиционни банкови рекламодатели.

Компаниите от телеком сектора също са сред активните в комуникацията през различни формати външна реклама, като първото място заема А1, следван от Vivacom, които инвестират и по време на карантината през пролетта. Като големи рекламодатели от автомобилния сектор от IDEA Comm посочват Nissan Renault, Opel, Subaru и KIA. В резултат на пандемията пък значително намалява рекламното позициониране през външна реклама на бирените брандове като "Каменица", "Загорка" и "Шуменско".

От IDEA Comm посочват сериозно засилване в комуникацията на платформите за онлайн търговия Emag и Fashion days. "От тази година имат нов конкурент - платформата About you, за които всички очаквахме да влязат мощно на пазара на външна реклама. Не го направиха, вероятно ще се активират през 2021 г.", коментира Евгени Тодоров. Нов играч на пазара от 2020 г. е и германският дискаунтър Kik, който отвори магазини в София и поетапно в други градове в страната, като навсякъде залага на външна реклама. Kik е и един от най-големите рекламодатели през първата половина на 2020 г. в телевизия, радио и печат с вложени над 183 хил. лв. по данни на "Nielsen Admosphere България".

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 2
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
Нов коментар