🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите PR агенции в България

Как се променя бизнесът им през последната година

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

2019 г. вероятно е една от най-добрите за бизнеса на големите PR агенции в България. Те отчитат значително увеличение в общите приходи от над 24% и достигат общо 21.5 млн. лв. Оборотите на седем PR агенции порастват с двуцифрени проценти, а само две отчитат спад в резултатите спрямо 2018 г.

Първите места в класацията традиционно се заемат от PR агенции, действащи от дълги години на българския пазар и натрупали портфолио от десетки клиенти, което до голяма степен успява да компенсира евентуално намаление в бюджетите или отпадането на бранд. Това са APRA Porter Novelli, United Partners и M3 Communications, и трите с двуцифрен ръст в приходите за 2019 г.

PR бизнесът разшири обхвата си и подобно на рекламните агенции и PR специалистите позиционираха услугите си повече като консултантски. "Профилът на агенцията върви целенасочено към работа по стратегически комуникационни проекти. Те изискват повече стратегия и ефективни инструменти на комуникация. Повече качество, а не количество", казва Светлана Савова, управляващ директор на V+O Communication, която заема осмо място в класацията.

Разширяването на спектъра от услуги в комбинация с изграждане на балансирано портфолио от клиенти, сред които големи международни компании, са сред основните причини, които посочват от SiteMedia Consultancy, класирани на шеста позиция. "Намерили сме равновесната точка и не сме се стремили към разширяване, а по-скоро приехме стратегията да се фокусираме върху професионалното обслужване на клиентите, формиране на нови услуги и поглед към бъдещето на пазара", коментира управляващият партньор в агенцията Любомир Аламанов.

Като че ли дългогодишната трансформация на PR агенциите беше добра подготовка за кризата. Освен за комуникацията на клиентите им с външната аудитория все по-предпочитани стават и услугите за изграждане на работодателска марка. Очакванията са тенденцията да се засили тази година. В резултат на пандемията много компании заложиха на своевременна вътрешна комуникация със служителите и участие в обществени инициативи. "Агенцията премина през процес на преструктуриране и префокусиране, който ни помогна да оптимизираме процеси и да променим почти изцяло начина на работа и така успяхме да бъдем по-бързи и адаптивни в динамичната среда, в която ни се налага да работим", коментира Боян Иванович, изпълнителен директор на Intelday Solutions, поставена на девето място.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vmware18 avatar :-|
    vmware18
    • - 1
    • + 1

    Защо се коментират резултати за 2019?

    Нередност?
Нов коментар