Не изпускай тези стартъпи

Десет от най-иновативните и растящи млади компании в глобален мащаб

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

При толкова много стартъпи все повече критици на рисковия капитал предупреждават, че се надува следващият дотком балон и ефектът от пръсването му този път ще бъде усетен в много индустрии. Инвеститорите в дигиталните технологии пък обясняват, че за разлика от преди, сега предприемачите имат продукт и стратегия за монетизиране.

"Капитал" отся десет от най-перспективните стартиращи компании на годината в световен мащаб. Подборът е на база колко устойчиви са моделите им и какъв потенциал за развитие имат. Извадката няма как да е изчерпателна, но вероятно сред тях има поне един бъдещ Uber или Airbnb, или пък бизнес, който никога не би ви хрумнало да наречете стартъп. При подбора разгледахме класациите на водещи икономически и технологични медии, сред които Fast Company, Wired, TechCrunch, Business Insider и The Hundert. Компаниите в тази селекция присъстват в няколко различни подреждания по две основни причини: или защото са много иновативни, или защото са привлекли голямо финансиране през изминалата година. A една от тях дори има българска следа.

HyperScience

Изкуствен интелект

Основана: 2013

Финансиране: 18 млн. долара в 2 рунда

Служители: 26

Допреди дни светът почти не беше чувал за тях. "От много работа не можем да стигнем до публичното пространство", казва Красимир Маринов (вляво), единият от тримата съоснователи на HyperScience. Заедно с българина Владимир Цанков (вдясно) и Питър Бродски през 2013 г. той създава в Ню Йорк компания, която за краткото си съществуване успява да открие развойни звена в София и САЩ и да привлече 18 млн. долара инвестиция. Трудно е да се определи дали причината за бързия им успех е в продукта или в подхода на младата компания. Тя разработва софтуер, който автоматизира някои от административните процеси в един офис - обикновено във финансовия сектор. Пример за това как действат алгоритмите им са различните формуляри, които постъпват в една банка - вместо служители сега те се обработват от софтуер и се превръщат в бази данни и удобна за използване информация. А печелившият подход е максималната близост до пазара. "Вместо години наред да разработваме нещо, преди да го сверим с клиентите си, най-дългият срок преди да покажем нещо на пазара, е около три месеца. Това ни различава от обичайните стартъпи", обясняват основателите. Това според тях е и причината да привлекат такива инвестиции. "Дори сме имали две предложения да ни купят. Ние обаче засега просто искаме да имаме работещ бизнес", коментира Цанков.

Flexport

Логистика

Основана: 2013

Финансиране: 94 млн. долара в 3 рунда

Служители: Около 200

"Flexport е една от тези редки компании, които не просто ще задоволят пазара, а ще го увеличат. Благодарение на тях ще има повече световна търговия", казва Пол Греъм, партньор в американския акселератор Y Combinator. И действително не всеки ден се срещат стартъпи с пазарен потенциал за милиарди. Основаната от Райън Питърсън компания прави нещо много просто - въвежда световния поток от стоки в XXI век. По-конкретно разработва решение, базирано както на софтуер, така и на човешки фактор, за да улесни доставките за различни бизнеси. Младата компания обезпечава превози по вода, въздух и земя чрез автоматизиран софтуер. Последният позволява товарите да бъдат проследявани по целия път както от изпращача, така и от получателя, изчислява тарифи и подрежда графици. В общи линии спестява и на бизнеса, и на спедиторите дългата комуникация и попълването на купчини документи. Нещо като Uber и Booking за търговията и логистиката на стоки, но в b2b вариант, казват от Bloomberg. За три години компанията успя да разрасне офисната си мрежа от Ню Йорк до Сан Франциско, Амстердам, Хонконг и Шънджън.

Cylance

Кибер сигурност

Основана: 2012

Финансиране: 177 млн. долара в 4 рунда

Служители: 500-1000

Оценена на 1.1 млрд. долара, калифорнийската Cylance е необичайна компания в областта на киберсигурността. Основаната от бившия консултант в сектора Стюарт Маклъри фирма разработва софтуер, базиран на машинно обучение, за да предотвратява хакерски атаки и източване на данни. Тъкмо това прави Маклуър така търсен - той залага на превенцията, а не на реакцията. Тази година се оказа ключова за Cylance, която привлече инвестиция за 100 млн. долара през юли. Участници в нея са фондовете Blackstone Tactical Opportunities (част от големия Blackstone Group) и Insight Venture Partners.

Casper

Матраци

Основана: 2014

Финансиране: 64.4 млн. долара в 3 рунда

Служители: 200

Какъв е този бизнес, който още в първата година има 100 млн. долара оборот? Невероятният отговор е: стартъп за матраци. Основаната преди по-малко от две години компания Casper дори очаква да удвои приходите си през 2016 г. Люк Шъруин, Гейб Флейтман, Джеф Чапин, Филип Крим и Нийл Парик основават компанията преди две години с идеята да улеснят добрия сън. Това, което на практика правят, е да разработват специални матраци и да ги доставят в мънички компактни опаковки, спестявайки на клиентите си разправиите с транспорт. Успехът на компанията е резултат на добро проучване, качествен продукт и иновативно разпространение и доставки. След големия успех на матраците компанията започна да прави и завивки и възглавници. В презентацията за привличане на начално финансиране съоснователите посочват цел от 2 хил. клиенти за първата година. Изненадата им е огромна, когато клиентите се оказват 50 хиляди. За кратък срок освен добри обороти Casper успяват да привлекат и солидно финансиране. Любопитен факт е, че сред инвеститорите са актьорите Леонардо ди Каприо и Тоби Магуайър.

ClassPass

Фитнес

Основана: 2013

Финансиране: 84 млн. долара в 5 рунда

Служители: 180

"Търсех в интернет балетен курс. Накрая осъзнах, че съм си загубила два часа и че на пазара има информационна дупка", казва Паял Кадакия пред в. Guardian. Тя е основателка на ClassPass - услуга, даваща достъп до различни спортни курсове и тренировки. По-точно до около 8.5 хил. такива в 37 града във Великобритания, САЩ и Австралия. В платформата могат да бъдат намерени и резервирани тренировки по фитнес, плуване, йога, пилатес, дори вдигане на тежести и какво ли още не. Така на едно място се обединяват информация и възможност за директно купуване на абонамент. Услугата на ClassPass се плаща на базата на месечен абонамент, като цената зависи от това колко често и къде искате да тренирате. Например неограничен пропуск за всички студия от мрежата на ClassPass струва 125 долара месечно. Финансираната от Google Ventures компания се оценява на 400 млн. долара.

Sweetgreen

Ресторантьорство

Основана: 2007

Финансиране: 95 млн. долара в 4 рунда

Служители: ~1700

Здравословна храна с органичен произход - от години изглежда, че целият развит и развиващ се свят е полудял по тази тенденция. Тя е ясно изразена и в България. През 2007 г., докато са още в колежа, Николас Ямет, Джонатан Ниман и Натенаел Ру осъзнават накъде вървят потребителските вкусове и така се ражда Sweetgreen - верига ресторанти за бързо хранене, която разчита на био, пресни и сезонни продукти за менюто си. Днес, макар и "узрял" стартъп, компанията продължава да е всяка година сред най-иновативните в класациите и да привлича финансиране, последното от които през 2015 г. Sweetgreen вече има 64 ресторанта в осем американски щата и партньорства с над 300 местни фермери, от които идват всичките продукти. Веригата създаде и своеобразна общност. Основателите бързо усещат как да създадат връзка с клиентите си и от 2010 г. правят музикални фестивали. Отскоро имат и програма за здравосоловен начин на живот по училищата. От тази година компанията започна да залага все по-силно на дигиталните технологии, пускайки свое мобилно приложение за поръчки.

FitBit

Умни аксесоари

Основана: 2007

Финансиране: 66 млн. долара; вече публична

Служители: около 900

Вече е ясно, че бизнесът с умни аксесоари - т.нар. wearables, е голям и започва дори да става пренаселен. Не точно така стояха нещата през 2007 г., когато Fitbit е основана като американски бранд за дигитални здравни технологии. Сензорите за проследяване, които компанията разработва тогава, откриват път към бъдещата тенденция за фитнес аксесоари от този тип.

Продуктите на Fitbit могат да се носят на кръста или да се закачат на дрехите, но най-популярни са умните гривни и часовници. Те мерят крачки, изкачени стълби, часове пълноценен сън. Като пионер в областта основаната от Джеймс Пърк и Ерик Фрийдман компания не можа да бъде изместена дори от умните аксесоари на Apple. През лятото на 2015 г. базираната в Сан Франциско фирма излезе на Нюйоркската фондова борса и набра 358 млн. долара от първичното си публично предлагане.

Cheddar

Медии

Основана: 2016

Финансиране: 13 млн. долара в 2 рунда

Служители: 1-10

През тази година Джон Стайнбърг, доскорошен президент на BuzzFeed и изпълнителен директор на Daily Mail US, реши да си направи стартъп. Името на младата компания е Cheddar - платформа за видеосъдържание, насочена към поколението Y (т.нар. millenials, на възраст между 15 и 30 години). За разлика от други познати медийни стартъпи, които искрено вярват, че viral клиповете във Facebook или Snapchat един ден ще им донесат големи пари, Стайнбърг смята, че дните на масовата публика са преброени. Именно затова и целевата му група е тясно специализирана - хора от поколението Y, които се интересуват от бизнес съдържание. И ще се опита да ги хване през традиционното място за гледане на видео - телевизията. А и не само. За целта Cheddar всекидневно ще има един-два часа стрийминг в платформата си, като предаванията се излъчват директно от Нюйорксата фондова борса. Съдържанието ще има и on-demand опция. Предаванията ще се фокусират върху иновативни продукти, технологии и услуги, които променят начина на живот и работа, обясняват от Cheddar. Идеята на Стайнбърг е да отговори на търсеното от младите, които според проучване на компанията искат повече такива новини. А изглежда, че не само Стайнбърг намира идеята за перспективна. Само за няколко месеца компанията успя да привлече 13 млн. долара финансиране, като по-голямата част идва от Lightspeed Venture Partners.
Harry’s

Самобръсначки

Основана: 2011

Финансиране: 287.1 млн. долара в 6 рунда

Служители: около 550

Може и да е странно, но в класациите на иновативни компании самобръсначките често присъстват. Harry’s е именно подобна фирма. Избрахме ги, защото за петгодишното си съществуване са успели да привлекат огромно финансиране, особено при условие, че изобщо не попадат в актуалните сфери за повечето рискови инвеститори. Harry’s произвеждат самобръсначки, ножчета и аксесоари за подстригване. Основателите Джеф Райдър и Анди Кац-Мейфийлд са приятели от колежа и започват бизнеса си с идеята да предложат дизайн и качество на ниски цени. И в момента ножчетата им за бръснене например са на половината от цената на конкурентите в сектора (около 2 долара спрямо средното 4 в съизмерим клас). Компанията предлага обаче и още нещо - услуга на име Shave Plan - доставки на ножчета до входната врата, която да отговаря на месечните нужди. Базирана едновременно в Ню Йорк и в германското градче Ейсфелд, където е собствената фабрика на Harry’s, компанията разчита отначало на поръчки в собствения си сайт. През 2016 г. Harry’s започва да си проправя път и в онлайн търговията на дребно след партньорство с ритейлъра Target.

Common

Недвижими имоти

Основана: 2015

Финансиране: 23.5 млн. долара в два рунда

Служители: 30

Концепцията за споделено работно място е популярен модел. Дори в българските т.нар. сo-working пространства започва да се наблюдава интересна тенденция - млади предприемачи, които пътуват по света, остават по няколко дни или седмици в някоя държава и работят от такива места. Концепцията на основаната от Брад Харгрийвс компания Common има една цел: да използва оптимално необитаеми пространства и да е насочена към поколението Y, като им предлага не само работно място, но и жилище. Харгрийвс предлага алтернатива на криещия рискове пазар на недвижими имоти и го съчетава с гъвкав модел на наемане. През октомври 2015 г. в Ню Йорк беше открита и първата сграда от 7.3 хил. кв.м, 19 самостоятелни спални, 4 апартамента и няколко общи пространства като кухни, холове и перални помещения. И, разбира се, споделен офис. Инвестицията в купуването на сградата в Ню Йорк и ремоделирането й струва на Харгийвс около 1 млн. долара. Още преди откриването има около 250 кандидати за 19 места.

Година по-късно базираната в Ню Йорк компанията оперира и във Вашингтон и Сан Франциско. Компанията организира и различни съвместни събития в общите пространства всеки неделен следобед. Предлагат се и услуги като доставка на храна.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 1
    • + 4

    Доста е забавна тая класация. Дано и авторът се е забавлявал.

    Нередност?
Нов коментар