🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От "Билкова" до върха на алкохолния бизнес

Ралица Скорчева-Славова, управител на "Максиъм България" пред "Капитал"

"Едно от най-важните ми мениджърски решения e, когато съм разбрала, че е важно да съм важна само тогава, когато е важно. Игра на думи е, но в един момент осъзнах, че въобще не е необходимо винаги аз да съм права, моето да става, само аз да говоря, само аз да съм в центъра на вниманието. Като осветиш хората до теб, всички светите по-силно", казва Ралица Скорчева-Славова
"Едно от най-важните ми мениджърски решения e, когато съм разбрала, че е важно да съм важна само тогава, когато е важно. Игра на думи е, но в един момент осъзнах, че въобще не е необходимо винаги аз да съм права, моето да става, само аз да говоря, само аз да съм в центъра на вниманието. Като осветиш хората до теб, всички светите по-силно", казва Ралица Скорчева-Славова
"Едно от най-важните ми мениджърски решения e, когато съм разбрала, че е важно да съм важна само тогава, когато е важно. Игра на думи е, но в един момент осъзнах, че въобще не е необходимо винаги аз да съм права, моето да става, само аз да говоря, само аз да съм в центъра на вниманието. Като осветиш хората до теб, всички светите по-силно", казва Ралица Скорчева-Славова    ©  Велко Ангелов
"Едно от най-важните ми мениджърски решения e, когато съм разбрала, че е важно да съм важна само тогава, когато е важно. Игра на думи е, но в един момент осъзнах, че въобще не е необходимо винаги аз да съм права, моето да става, само аз да говоря, само аз да съм в центъра на вниманието. Като осветиш хората до теб, всички светите по-силно", казва Ралица Скорчева-Славова    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Ралица Скорчева-Славова е управител на алкохолната компания "Максиъм България", основана през 2001 г. като част от Maxxium Worldwide - глобално дистрибуторско сдружение от четирима играчи на международния алкохолен пазар - Absolut vodka, тогава собственост на шведското правителство, Edrington Group с марките си Famous Grouse и Macallan, Beam Global Spirits&Wine и Rémy Cointreau. През 2008 г. шведското правителство продава марката Absolut на Pernod Ricard, Rémy Cointreau се оттегля от партньорството, а Edrington Group и Beam Global Spirits&Wine решават да ликвидират местните клонове или да продължат да работят в joint venture в съответната държава. "Максиъм България" е изключение, на което световните алкохолни производители предлагат на мениджърския екип да закупи компанията на стойност 1 евро и да продължи да я управлява. От 2008 г. до момента "Максиъм България" е собственост на четирима съдружници - Владимир Николов, директор "Маркетинг и продажби", Чуни Станоева, директор "Логистика и обслужване на клиенти", финансовият директор Кенет Кеселс и Ралица Скорчева-Славова, която е управител.

Компанията е основател на Уиски Фест София и Уиски Фест Пловдив, Скорчева е председател на "спиритсБЪЛГАРИЯ" - Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки от 2014 година.

В момента "Максиъм България" представлява над 70 марки алкохол във високия сегмент, между които Jim Beam, Maker's Mark, Campari, Aperol, Ouzo 12, ликьори Bols, водка Столичная, Armand de Brignac, Kavalan, Jura, Dalmore, Cutty Sark.

Приходите от продажби през 2018 г. са 29.06 млн. лв., а печалбата е 1.08 млн. лв. В момента в компанията работят 55 души.

Как попаднахте в алкохолния бизнес?

- Завършила съм специална психология с политически некоректното тогава наименование по диплома "Дефектология" в СУ "Св. Климент Охридски"; моето образование е работа с деца с умствена изостаналост. През онези толкова бурни времена - 1989 - 1992 г., успоредно с моето образование трябваше, разбира се, да изкарвам някакви пари. Най-лесно тогава беше да станеш барман. Така моят път тръгна от "Билкова аптека" на ул. "Шишман". Бях много енергична барманка и ме поканиха в други заведения. След това имах няколко денонощни години в нощния живот на София като управител на две от най-популярните дискотеки по това време - "Ескалибур" в подлеза пред университета и "Кампионе" в Зимния дворец в Студентски град. Бях поканена от една рекламна агенция заради моите познания и умения да разбирам нощния живот да планирам всички промоционални активности на клиентите й. Трупайки практически опит, сега го наричаме project management, през 2001 г. започнах работа в сегашната ми фирма като продуктов мениджър на марките на Jim Beam. От 2008 г. оглавявам компанията и се гордея, че ние с моите партньори сме собственици на тази фирма.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

Работили ли сте по специалността?

- Работила съм. Две пълни учебни години бях преподавател в 4-то помощно училище в кв. "Княжево", като съвместявах тази работа с работата в дискотеките, и смятам, че онези две години много ми помогнаха да бъда човека, който съм днес, защото през деня виждаш цялата мъка на света пред очите си и се опитваш да помогнеш, а през нощта виждаш целия фалш на света и се опитваш да избягаш.

Как се превърнахте в мениджър?

- Аз съм класически пример на самонаправил се мениджър, защото дори нямам мениджърско образование.

А необходимо ли е подобно образование?

- Като в математиката - необходимо, но недостатъчно условие. Образованието може да ти даде познания, но са необходими още много качества. Аз не спирах да уча. Желанието за самоусъвършенстване и учене е вътрешен процес. До ден днешен имам навици - в определени дни и часове на мен ми изскача на телефона съобщение и един път в седмицата чета два часа само за финанси, после само за модерни технологии, за икономическите тенденции, маркетинг иновации, маркетинг подходи, за алкохолната индустрия. Толкова много трябва да чета и да наваксвам с всичко, което се случва в тази индустрия, защото в ролята ми на председател на "спиритсБЪЛГАРИЯ" трябва да познавам не само какво се случва от страна на производителите или потребителите, но и всичко, което се случва със законодателството в алкохолния и сходните сектори. Много се плаша да кажа, че знам всичко и няма кой на какво да ме научи.

От друга страна, ние сме чудесно поколение, родителите ни са живеели по време на война, ние самите сме родени 25 години след война, това е невероятен шанс, след това сме живели 20-25 години в социализъм и живеем почти 30 години в демокрация и капитализъм и в този аспект смятам, че адаптивността ни, на 45-50-годишните, е едно от най-силните ни качества.

Винаги изглеждате много вдъхновена от това, което правите. Обичате ли алкохола и в кой от неговите смисли?

- Тук много смело ще перифразирам Пикасо и ще кажа, че когато времената са трудни, трябва да произвеждаме въодушевление. Много отдавна следвам тази максима и въодушевлението се е превърнало в част от мен, защото това, което работя през последните повече от 20 години, е не само продажба на премиум алкохолни напитки. Ние възпитаваме култура на консумация на алкохолните напитки и я градим и я разширяваме, и я променяме, и пред очите ни тази сцена сменя декори, сменя главни роли, дори публиката и аплодисментите се променят.

Кои са хората, с които най-често работите?

- Ще дам пример за уиски категорията. Това са хора, свързани по някакъв начин със заведенията, ние познаваме своите апостоли и ангели на индустрията. През последните десетина години тези хора се превърнаха във фактори за движение на културата на консумация. Имаме емблематични имена, не бих искала да спомена едни, а да пропусна други, имаме легендарни експерти, като Пламен Петров, който нарича себе си Пламен Уискито, той ни е мастър-джедаят. Това са и хора, които работят в заведенията, и просто влюбени в уискито хора и носителите на новото. Най-важното, което обединява всички, е, че успешен бизнес се прави с успешни хора, задължително с уточнението - до теб успешни хора, около теб успешни хора и срещу теб успешни хора. До теб е ясно - това е екипът на "Максиъм България", около теб - това са всички приятели, а срещу теб визирам конкуренти, клиенти, потребители.

Казвате успешни хора, с каква част от екипа ви сте от самото начало?

- С мениджърския екип сме от самото начало. Ние сме две жени и двама мъже, работим всекидневно от сутрин до вечер, и събота, и неделя, и празниците. Ние сме великолепен тандем четиримата собственици и мениджъри и сме като четирите сезона, четирите бои на карти, четиримата мускетари. Заедно сме от самото начало, допълваме се, всеки е комплимент към другите трима, всеки е по-силен най-малко в две неща от другите трима.

Нашата стратегия е, че "Максиъм България" e стабилен номер 3 играч на нашия пазар по обем и стойност. Осъзнаваме, че поради структурата на бизнеса с вносни продукти трудно можем да бъдем първи в обем, и от седем години се опитваме да бъдем първи в други насоки - основатели сме на "Уиски фест София" и "Уиски фест Пловдив", което е демонстрация на дълбокото ни вярване, че всички сме заедно, всички трябва да рекламираме културата на консумация, вариантите и безкрайните начини да се наслаждаваш на напитките.

Кой избира новите хора в компанията?

- Всички заедно, разбира се, по отдели. Ако трябва да се избира човек за финансов или административен отдел, е Кенет, ако е за търговския или маркетингов отдел, е Владимир с мен, ако е за обслужване на клиенти - Чуни с мен. Но когато те решат, че някой е подходящ, аз просто изпълнявам церемониалната функция.

Вероятно е различно за различните позиции, но какво търсите в хората, с които искате да работите?

- За да работиш във фирма, която продава бутилирано добро настроение, ти трябва да имаш пламък в очите, да се будиш жаден, да не си гледаш часовника в колко отиваш и в колко си тръгваш. За да работиш във фирма за алкохолни продукти, трябва да познаваш хора, магазини, заведения, кино, филми, мода Работата с алкохолните продукти не е таблица да я попълниш и да я изпълниш. И ни трябват хора, които притежават, разбира се, качества и умения на търговец или логистик, или маркетинг специалист, но ако няма пламъчето в очите и всеотдайността към този опияняващ бизнес, няма как да се получи. Всички при нас са една идея по-шарени, по-бляскави от други бизнеси. Такива си ги избираме и такива си ги правим. Имаме вече шестима колеги, които са на по 20 години. Те ни учат на много неща. Винаги ги питаме какво мислят за най-новите музикални хитове и филми и когато ни кажат, че не харесват нещо, например един от номинираните за "Оскар" филми "Черната пантера". Те категорично не го харесват, а мислех, че точно те са целевата му група. Това за нас е пулсът, ние не работим само с хора на 30 или 50 години.

Кои са най-тежките Ви моменти в бизнеса и най-трудните Ви решения?

- Толкова са много и са толкова изпепеляващи тези решения. Сега ще кажа защо използвам тази дума. Най-тежки, разбира се, са разделите, да се разделиш с марка, която си изградил от нула, или да се разделиш с хора. "Максиъм България" и аз бяхме поставени два пъти на колене и имаме две бизнес възкръсвания. Едното е през 2007 г., когато в един и същи ден напуснаха 45% от служителите ни, съвсем тенденциозно, с цел да унищожат компанията. Няма нищо незаконно в техния акт, а ние не само възкръснахме, но и показахме ръстове, които никой не очакваше.

Другото възкресение, заради което използвам думата изпепеляващи, е през 2010 г., в средата на ноември нашият склад с алкохолни напитки изгоря от подхвърлена цигара от случайно минаващ човек. В нашия бизнес, в средата на ноември, преди Коледа, да ти изгори складът е равносилно на банкрут. Като феникс възкръснахме и отново имахме страхотно представяне, ръстове и индикатори за гордост.

Едно от най-важните ми мениджърски решения e, когато съм разбрала, че е важно да съм важна само тогава, когато е важно. Игра на думи е, но в един момент осъзнах, че въобще не е необходимо винаги аз да съм права, моето да става, само аз да говоря, само аз да съм в центъра на вниманието. Като осветиш хората до теб, всички светите по-силно. Според мен това е важно за всеки ръководител, но тук имаме елемента "его". При мен той не съществува и не оказва никакво влияние върху управленските ми решения или отношенията ми с хората.

Тежките решения са всеки ден или всеки месец, но аз имам много висок праг на болка, на хладнокръвие, на решения, на търпение. Ние сме част от алкохолния сектор от 18 години като "Максиъм България", а аз от 25 години като професионалист. Няма какво да ме изненада толкова много, че да се наложи драматично решение. Да, понякога взимаш решение, че ще загубиш човек, пари или марка, или клиент, но с ясното съзнание, че така е добре за нас.

Интересът на компанията ли е най-важното при взимането на решения?

- Винаги той е най-важен. Интересът на компанията, преведен на един език, може да означава пари, но на друг език може да означава хората, които след две години да донесат ползи, разрастване, пазарен дял или печалби. И това са два различни езика и трябва да търсим баланса в нашия сектор и в нашата компания. Понеже обичам да си играя с думите, в "Максиъм България" си казваме, че сме много приятна компания и в двата смисъла на думата - и като компания сме приятни, и като предприятие.

Как се развива браншът?

- "Максиъм България" е с много ясна бизнес стратегия, ние работим само с вносни продукти от премиум сегмента, там е нашата експертиза, там е нашата репутация. Тенденциите са към премиумизация, което означава, че хората са готови да опитват по-скъпи, по-внимателно подбрани, по-рядко консумирани напитки или вариации. Говоря за всички продукти - и за ракия, и за уиски, и за водка, и за ликьори, не се ограничавам само в една категория. През последните години има смесване на напитките, на професионален език го наричаме миксология, това е сериозна промяна. Изключително много ни радва тенденцията към консумация на по-нискоалкохолни напитки - шприцове, вино, по-нискоградусови вариации.

Към днешна дата ние имаме в световен мащаб няколко затруднения. От юли 2018 г. сме с наложени митнически тарифи върху уиски продуктите от САЩ. Може би след полунощ на 29 март ще се събудим с мита и върху алкохолните продукти от Великобритания, което означава скоч уискита, джин и други. Такива размествания в икономическата структура на алкохолния бизнес не са хубави, защото не са продиктувани от потребителите или от нуждите на пазара, а от политикоикономически фактори и ще рефлектират върху всички нас.

Като председател на "спиритсБЪЛГАРИЯ" знам, че имаме много работа като алкохолна индустрия. От една страна, е превенцията на злоупотребите с алкохол и каузата ни "Консумирай отговорно!", от друга - много искам да изработим стратегия за алкохола, да очертаем в 10-годишен хоризонт пътищата, по които вървим. Алкохолът е тежката категория на леката индустрия. Включваме от земеделие до търговия, включително и наука, а дори не знаем колко души работят в нашия сектор. Както винарите създадоха 12 винени маршрута с Министерството на туризма, ние с високоалкохолните напитки трябва да видим накъде вървим в България и извън нея.

Как се разви вкусът Ви към алкохола?

- Вкусът се възпитава, както човек се научава да слуша джаз музика и ние никога не препоръчваме на хора, които тепърва прохождат в уиски вселената да започват с опушени уискита. Обикновено консуматорите започват с най-близкото до тяхната национална кухня и трапеза и в България ракията е най-близо до смесените скоч уискита. Вкусът и любовта, даже начинът как да консумираш и разбираш уиски, се възпитават.

Q&A

Как си почивате? Намирате ли баланс между работата и личното време?

Винаги съм балансирала прекрасно. Тук човекът до мен трябва да бъде издигнат на пиедестал. Такова спокойствие, такава основа е моят Ивайло, толкова ме подкрепя, толкова ми дава. Той е човек на науката, един от основателите на Софийския фестивал на науката. Моята мисия е да покажа алкохола в най-добрата му светлина, а неговата - да представи науката по привлекателен начин. Моята работа е да ходя по заведения, по събития, да отидем в най-хубавите ресторанти, в най-хубавите барове, да ни бъдат сервирани най-прекрасните питиета от най-добрите бармани. Този разкош трябва да бъде балансиран. Единственият начин, по който се зареждам, е с книги, филми и разговори с приятели. За филми и книги сме вдигнали летвата толкова високо, че понякога улавям у себе си една интелектуална арогантност. Разликата между мен и много хора е физически два камиона книги - когато се пренасяхме от едно жилище в друго, два пъти камионът натовари само книгите. Ние с моя съпруг и син четем книги, за да се зареждаме със знания, емоции, истории, гледни точки. Гледаме всякакви филми, всякакво кино, затова не мога да отговоря на въпрос коя ми е любимата книга или филм.

Имате ли любими устройства?

iPhone, iPad, ежедневно съм пред компютър, като имам страхотна организация на работа с многото екрани и с имейли, файлове, информация и data management.

Интервюто взе Десислава Николова

Все още няма коментари
Нов коментар