🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Учителят, който подари лятото си

За да не стои "със скръстени ръце", Христо Пеев организира лятна школа по физика през ваканцията си

Христо Пеев е преподавател по физика в НПМГ за пета година.
Христо Пеев е преподавател по физика в НПМГ за пета година.
Христо Пеев е преподавател по физика в НПМГ за пета година.    ©  Надежда Чипева
Христо Пеев е преподавател по физика в НПМГ за пета година.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Времето около Коледа традиционно бележи пик в благотворителността, измервана със средствата, които хората отделят за подпомагане на нуждаещи се. "Капитал" разговаря с няколко души, които отделят от личното си време, за да водят битки и да защитават каузи, с които да правят средата по-добра за всички:

Рибари шерифи

Учителят, който подари лятото си

Гражданите, които мерят какво дишаме

Спасителка на котки

"Не мога да не правя нищо полезно и да стоя със скръстени ръце." Тeзи думи може би описват най-добре Христо Пеев, 28-годишен учител по физика в Националната природоматематическа гимназия (НПМГ) в София.

Христо е от Ловеч, завършил е физика в Софийския университет и се шегува, че умело борави с карта, откакто живее в столицата.

Прекарва по-голямата част от лятото - обичайно почивка за учителите, работейки. Организира лятна школа по физика за учениците, които имат интерес да задълбочат познанията си отвъд това, което се предлага в класната стая. "НПМГ си е училище, в което правенето на школи е обичайно, събота и неделя има стотици ученици, но е ограничено през учебната година", разказва той. Продължил е да работи през лятото с 20 ученици, като уточнява, че не става въпрос за наваксване на материала покрай дистанционното обучение.

Заниманията са се провеждали от средата на юли до средата на август. На Пеев обаче му се е налагало да поработи през цялото лято - и преди, и след школата, а и вечер и през уикендите, за да може да има материали за всички.

"Мотивира ме това, че физиката е една много трудна наука. И колкото по-рано човек успее да изгради солидни основи, толкова това ще му помогне да се изгради в дългосрочен план като специалист. А дори и да не се занимава с физика в бъдеще, такова логически натоварващо занимание развива ума и е полезно", казва Пеев.

В школата са се включили ученици на различни нива, затова ги е разделил на три групи и е адаптирал материала за всяка от тях. Някои се подготвят за олимпиади и международни състезания и дори решават задачи на ниво висша математика и университетска физика.

Учителят им дава възможност да задълбочат знанията и уменията си - "физиката развива логическото мислене, а то може да се използва във всяка сфера на живота".

Тъй като "това си е тежка работа", получил е помощ от негов бивш ученик, сега студент по физика в Англия. На въпроса защо е решил да работи и през лятната ваканция на и без това стресиращата 2020 г. казва, че просто предпочита да прави нещо полезно, вместо над два месеца да не върши нищо. И това е едната от причините да се заеме с школата.

"Освен това, когато бях ученик, си пропилявах летата. Винаги имах желание да използвам лятото за нещо полезно и мисля, че нито веднъж не се случи. Мисля, че тази школа даде възможност поне през част от лятото учениците да се мотивират да направят нещо полезно", казва Христо.

Преподавателят смята, че за хората, завършили специалност "Физика", има достатъчно възможности за кариерно развитие. "В кариерния център на факултета има много обяви. Това, което намалява през последните години, са студентите по физика. Но пък полето за реализация се увеличава, като има недостиг на кадри", казва Пеев.

Защо самият той е избрал класната стая пред тези възможности? "За мен много по-важно е дали вършиш нещо полезно. Парите не са толкова важни. Въпрос на ценностна система е... Не мисля, че мога да убедя един меркантилен човек", смее се в отговор.

Целта му обаче се простира отвъд лятната школа, макар и да се надява и догодина да успее да я подготви. Христо Пеев работи по създаването на подробна и полезна "банка" с материали по физика, нещо като е-библиотека за учениците.

Казва, че не измисля сам задачите, но се стреми да подреди теорията и упражненията така, че да са удобни за ползване от учениците и да са всеобхватни. Представа за усилията му дава това, че за да подготви 200 страници материали, решава 600 задачи.

Прави го безплатно - за да подготви следващата група физици.

Все още няма коментари
Нов коментар