🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първите общински училищни автобуси в София - начин на употреба и възможности

От февруари тръгват два автобуса до 18 и 32 СУ, а през пролетта се очаква да бъдат обхванати още девет училища

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От февруари около 70 родители в София ще могат да спестят по час на ден от воденето на детето си на училище. По предложение на проект "Зелена София" тогава ще бъдат пуснати два училищни автобуса, които напълно безплатно ще возят ученици от първи до четвърти клас до две столични училища - 32-ро и 18-о. Заявката на организаторите е, че ако отзивите са добри, от май месец ще бъдат обхванати още девет училища и постепенно ще се върви към разширяване на модела, който е широко приложим в много други държави.

Подобна стъпка е дългоочаквана и важна за столицата, защото би решила едновременно няколко проблема. Първо, това предотвратява сформирането на "тапи" от автомобили около училищата, когато родителите спират да оставят децата си, като косвено облекчава и трафика по улиците в района. Второ - спестява време на родителите преди работа, което може да се приеме като бонус за икономиката, а допълнителен "плюс" е безопасността за самите деца, на които няма да се налага да вървят между колите. И трето, което не е никак за подценяване, превозът с училищни автобуси вместо с автомобили води до подобряване на въздуха и околната среда.

Училищните автобуси ще са от линиите на градския транспорт, но вместо номер на съответната линия на таблото ще е изписано училището, до което превозват учениците. Те ще спират на различни спирки на градския транспорт (такива на метрото, на автобуси, тролейбуси, трамваи) и ще се движат в периода от 7:30 до 8 ч. сутринта, като това няма да повлияе на редовността на градските линии. Грубо казано, всеки от двата училищни автобуса ще превозва по 36 деца. Очаква се така до училищата да идват общо около 40 автомобила по-малко.

От май месец се планира да има училищни бусове и до училищата 133 СОУ, 6 ОУ, 7 СОУ, 18 СОУ, 32 СУИЧЕ, 30 СОУ, 46 СОУ, 76 ОУ, 20 ОУ.

Защо в центъра

Основната критика преди приемането на предложението от общинския съвет беше, че рейсовете ще обслужват училища само в центъра и така няма да бъде решен проблемът на родители, които живеят в крайните квартали или крайградските райони. По този повод арх. Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София", коментира пред "Капитал", че изборът на централни училища е заради "концентрацията на трафик там, която води до най-голям проблем и задръствания". Освен това централните училища приемат ученици не според принципа на адресната регистрация, а общо от града и това води до повече трафик, обяснява тя.

Екипът на "Зелена София" се е свързал с десетина директори на столични училища, провел е анкети сред родителите и според адресните регистрации на желаещите да ползват услугата е изготвил подходящи маршрути, впоследствие съгласувани с Дирекция "Транспорт" (вж илюстрациите). В същото време бройките на тези, които живеят по-далеч или дори извън София, са единични, и това би направило модела неефективен.

Главната цел е използването на училищните автобуси да намали пътуванията с автомобил. "Голяма част изтъкват, че притеснението да пускат децата си сами е големият трафик, а той всъщност се генерира отчасти и заради това, че те карат децата си на училище", казва Панайотова.

Засега училищните автобуси само ще карат децата на училище, но няма да ги връщат. Причината е в сложността да се преценят часовите диапазони за връщането им, тъй като някои деца остават цял ден в училище или например се занимават с извънкласни дейности, докато други се прибират веднага след приключването на учебния ден. Все пак се мисли за пускането и на тази възможност, ако проучване покаже, че родителите имат желание.

В началото безплатно, после може и с карта

По време на пилотната фаза на проекта (от февруари до април) превозването на децата ще бъде безплатно, като в бъдеще може да се помисли и за други варианти. Анкетираните родители по принцип са заявили готовност да плащат за подобна услуга, но на този етап е трудно да се каже какъв ще е начинът.

"Това реално може да стане с ползване на карта за градски транспорт. След като пуснем повече автобуси към повече училища и прецизираме каква ще е сметката, за да работят, ще преценим вариантите и след тестовия период на двете линии ще може да кажем точно какъв ще е", коментира арх. Елица Панайотова.

Засега маршрутите са направени така, че едно дете да не се вози повече от 40 минути в училищния рейс - от първата спирка до тази на училището, защото в противен случай родителите са по-склонни да го закарат с автомобил.

Едва ли ще бъде осигурен превоз и за учениците до 7-и клас например, защото се смята, че те са по-самостоятелни и родителите им са по-спокойни когато ползват нормалния градски транспорт. Възможни са обаче промени и оптимизации на маршрутите, когато станат ясни изводите от ефекта след пускането на услугата.

Услугата ще е най-удобна за тези, на които се налага да сменят няколко превозни средства по пътя за училище

Оптимизации в бъдеще

"В зависимост от това колко бързо се развива и прецизира приема на деца на принцип местожителство, както се случва във всички големи градове, и се комбинират различни мерки, може да се усети ефект при превозването им в следващите няколко години", казва арх. Панайотова.

Успоредно с това трябва да върви и оптимизацията на градските линии, която се очаква да бъде направена, след като общината пусне новата тикет система и започне да събира и анализира данни за пътникопотока. Тогава може да се помисли за комбиниране на варианти за придвижване в града - например първо с градски транспорт и после, за последния километър, с тротинетка или с велосипед. "Мислим в тази насока, но първо самите оператори на тротинетки трябва да разширят обхвата и да излязат и извън центъра. Информацията след пускането на тикет системата би ни дало възможност да мислим за интеграция и наемането и на друго превозно средство. Всичко това са елементи от пъзел, който трябва да се сглоби, за да се види как да се подобри самата услуга", обяснява арх. Панайотова.