Опаковай това

Калина Мазгалова и Петър Захариев започват бизнеса си с восъчни кърпи за съхранение на храни с 22.50 лв. Вече имат и заведение за веган бургери

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Калина Мазгалова и Петър Захариев започват бизнеса си с восъчни кърпи за съхранение на храни с почти никаква инвестиция.
  • Година и половина след началото двамата откриват заведение за веган бургери New Wave.
  • Бизнесите вече се самоиздържат.

Метър памучен плат за 7.50 лв. и половин килограм тройно пречистен пчелен восък за 15 лева. Това е първоначалната инвестиция на Калина Мазгалова и Петър Захариев в бизнеса с восъчни кърпи за съхранение на храни с марката Wrap Around. Година и половина след началото двамата откриват заведение за веган бургери New Wave на централна улица в столицата. Този път инвестират 11 хил. лева, събрани от поредна успешна промоционална кампания за продажба на восъчните кърпи.

След множество експерименти

Началото е през лятото на 2019 г. Идеята за восъчните кърпи се ражда след проучване в интернет, тъй като те не са новост за света. Водещ е стремежът за природосъобразен начин на живот, с минимум употреба на пластмаса не само в кухнята. Избират съставките в Wrap Around след поредица от тестове на принципа на пробата и грешката. В началото използват само восък, но не харесват резултата. Добавят кокосово масло, но отново са недоволни от полученото. Прибавят и смола, но и с нея не получават търсения ефект. Така след множество експерименти достигат до сегашната формула за Wrap Around, която включва пчелен восък, дамар (смола) и масло от жожоба.

Всяка съставка, както и крайните изделия са сертифицирани за контакт с хранителни продукти. Преминават през тежка процедура пред Агенцията за безопасност на храните, за да получат одобрение, тъй като нормативната уредба не обхващала този вид продукти. С този вече проправен път и получено одобрение от контролиращата институция на практика си отглеждат конкуренция - още няколко български фирми също вече произвеждат восъчни кърпи за съхранение.

В работилница под наем

Работилница под наем приютява двамата ентусиасти, които изработват ръчно восъчните кърпи. Производственият процес изисква изрязване на памучния плат, импрегнирането му, съхнене, почистване на краищата. В началото нанасят импрегниращата смес върху печка, след това пробват с ютия, както и с потапяне на плата в съд с разтопен восък. Резултатите са незадоволителни. Сега използват гореща плоча, върху която поставят памучния плат и с помощта на четка нанасят сместа.

Един комплект от кърпи с три различни размера се приготвя за около 15-20 минути. Липсва опаковка на опаковката - готовият продукт се завързва с коноп и към него се прибавя етикет от рециклирана хартия. Восъчните кърпи се предлагат в четири размера - 20/20, 30/30, 40/40, 50/45 сантиметра, и в четири основни десена.

Подходящи са за съхранение на плодове, зеленчуци, сирене, кашкавал, хляб, пресни билки, ядки, сандвичи и др., но не се препоръчват за прясно месо и риба. Пчелният восък, който е антибактериален, позволява мачкането и лесното моделиране на кърпите, така че да покрият купи, чинии и други домакински съдове с храна, за да се запазят свежи. Могат да се използват многократно, след като се измият със студена вода и се оставят да изсъхнат. Освен това се компостират изцяло и позволяват лесно транспортиране на продуктите, обясняват предимствата Калина Мазгалова и Петър Захариев.

Чрез фейсбук и в биомагазини

Първите продажби на Wrap Around са чрез фейсбук, а от лятото на 2019 г. алтернативните опаковки се продават и в "Зелен био", "Зоя" и други биомагазини в столицата. Комплект от три части например струва 21.60 лв.

Интересът към восъчните кърпи расте. Техни почитатели са хора с отворено съзнание, пътуващи, с мисъл за природата, които не работят само за "оцеляване" и които дават добър пример на децата си за начин на живот, щадящ природата, обобщават предприемачите. Клиенти купуват кърпите не само за себе си, но и като подарък за приятели, за сватба, за корпоративни събития. Създателите смятат, че интересът към продуктите им ще се засили след европейската забрана за използване на някои видове пластмасови изделия и с нарастващия интерес към природосъобразен начин на живот.

Когато восъчните кърпи са в промоция, поръчките стигат и до 300 на месец, като някои от тях за по 8 - 10 комплекта. По-слабо е търсенето, когато продуктите не са в промоция. Калина Мазгалова и Петър Захариев продават и блокче (смес) за възстановяване на вече закупени восъчни кърпи или за приготвянето им в домашни условия при наличие на подходящ плат.

Създателите дават няколко месеца живот на восъчните кърпи, но имат клиенти, които твърдят, че ги ползват от две години. Парадоксалното е, че точно предимствата на продуктите правят бизнеса труден. Восъчните кърпи са устойчиви, направени с мисъл за околната среда, Те са дълготрайни и не се подменят скоростно. Затова Калина Мазгалова и Петър Захариев се стремят да достигнат до нови потребители, включително извън страната. През ноември 2020 успяват да влязат чрез дистрибутор на румънския пазар. Бизнесът се разраства и самоиздържа. За изработването на кърпите вече помага един нает на граждански договор. За 2019 г. приходите са 23 хил. лв., а през март тази година достигат 50 хил. лв. и фирмата се регистрира по ДДС.

През есента на миналата година по-силни кампании и по-големи ценови промоции осигуряват за три седмици 11 хил. лв. приход, които Калина Мазгалова и Петър Захариев решават да инвестират в заведение за бързо хранене.

На 17 квадратни метра

Тръгват с идеята да предлагат закуски с квас, но не получават разрешение от контролиращата агенция заради малкия размер на наетото помещение. Бързо сменят концепцията и решават да предлагат веган бургери.

На 18 октомври, в разгара на поредната ковид вълна, New Wave отваря врати на столичната "Княз Борис I". Заведението е разположено само върху 17 квадратни метра, но "местенцето е чаровно" - резултат от ремонт със собствени сили и собствено дизайнерско оформление.

Решението за откриване на заведение не е спонтанно. Петър Захариев разказва, че още от 6-и клас е знаел, че иска да се занимава с готвене. Завършва готварство, след това работи в няколко заведения, в които се предлага вегетарианска и веган храна. Казва, че там се учи от най-добрите в бранша, преминали през стабилна практика зад граница. New Wave е петото веган заведение в столицата, но първото, което предлага такова разнообразие от бургери, твърдят създателите.

Не само за вегани

В New Wave се предлагат пет вида веган бургери - с кюфтета от черен боб, нахут, боб мунг, цвекло и гъби, джакфрут (наричан още "зеленчуково месо"). Всичко се приготвя и се пече на място, включително и хлебчетата. Допълнително обработват някои от подправките, като прилагат различни готварски техники, за да извлекат най-доброто от тях.

Калина Мазгалова и Петър Захариев могат да разказват дълго за нетрадиционните методи при веган кухнята. За веган чедър например използват четири вида зеленчуци, които варят и пекат, за да се доближат до вкусовите качества на известното сирене. От вода от сварен нахут се приготвят веган майонеза или шоколадов мус. Аквафаба (течността, в която се варят бобовите култури) с ленено семе е заместител на яйцето в печивото.

Цената на бургерите започва от 8 лева. Сега разширяват менюто с обедни предложения, предлагат също ръчно изработени сурови бонбони, веган торти с изпечени блатове, крафт бира от малки български пивоварни. Могат да предложат и веган кетеринг. Клиенти помагат в промотиране на New Wave - един от тях направил 3D изображение на заведението в Google Maps, друг - професионални снимки на бургерите, трети предложил да изработи сайта.

Продажбите започват колебливо, но от февруари отчитат лек възход. Заведението работи и с фирми за доставка на храна по домовете. Калина Мазгалова и Петър Захариев разказват, че има дни с по десет лева оборот и други, в които 10 души правят сметки за по 30 - 40 лева.

"Имало е периоди, когато сме били суперотчаяни и притиснати до стената, защото трябва да платим наем или осигуровки, да купим консумативи, а нямаме постъпления. Когато си малък, 1000 или 2000 лева са от много голямо значение", споделят те. Факт е обаче, че приходите от двата бизнеса им стигат да плащат наеми и да посрещат всички останали разходи, както и да издържат себе си и кучето.

Без визитки и листовки

Калина Мазгалова е завършила бизнес администрация, а Петър Захариев - готварство. И двамата са големи почитатели на природосъобразния начин на живот. Казват, че съзнателно нямат визитни картички, не печатат листовки, за да рекламират продуктите си, използват колело или градския транспорт, за да си управляват бизнеса. Опитват се да не създават пластмасов отпадък и да не използват продукти, които водят до него. И твърдят, че за тях това не е прищявка, не е мода, а осъзнато усилие.

Не мечтаят да развият бизнеса си с восъчните кърпи до голямо предприятие. Твърдят, че биха инвестирали в хора, но не и в повече техника или в много голяма производителност, защото те са съпътствани със сериозен въглероден отпечатък. Най-близката им цел е да намерят човек, който да помага в New Wave. Надяват се някой ден да открият обекти извън София, а защо не и зад граница.

Q&A

Защо избрахте да инвестирате във веган кухня?

Калина Мазгалова: Аз съм веган от 2014 г. Имаме искрени фенове на това, което правим, но все още не сме достатъчно известни дори сред веган и вегетарианското общество. Вярваме, че това ще се промени.

Петър Захариев: Аз не съм веган, но намирам за предизвикателство да готвя за вегани.

Кои са вашите клиенти?

К. М.: Млади хора. Противно на очакванията, че ще са само дами, сред клиентите има и много мъже, които искат да пробват нещо без месо. Имаме клиенти, които ядат месо, но опитват и от нашето меню. Хората са по-отворени търсят нови вкусове, осъзнавайки, че това също е част от културата. Плащат за преживявания, плащат за нови вкусове, така както плащат за театър например.

П. З.: Веган асортиментът се разширява и навлиза и в кварталните магазинчета. Вече има алтернативи на сирене, на мляко, има дори веган скариди. Все повече хора се отказват от традиционния начин на хранене и решават да опитат нещо различно.

Какво определяте като най-голям успех за вас досега?

К. М.: Да останем заедно и да запазим отношенията си. Правенето на общ бизнес е изпитание за всяка двойка. От всички съвместни действия - да живеете заедно, да имате дете, според мен най-трудно е, когато имате общ бизнес.

П. З.: След работа се прибираме в една и съща къща, в едно и също домакинство. Умората на битово ниво се наслагва. Трябва да се търси баланс във всичко.
Все още няма коментари
Нов коментар